خبرگزاری کار ایران

انواع کفپوش اپوکسی و مزایا و معایب آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۳۲۵

زمانی‌ که صحبت از تغییر دکوراسیون داخلی و یا باز سازی محیط داخلی می ‌شود، المان‌ ها و فاکتور های بسیار زیادی مورد بررسی قرار می ‌گیرند. جهت ایجاد دکوراسیون داخلی جدید، تغییر عواملی چون رنگ دیوار ها، نوع مبلمان و چیدمان آن ها، نوع پوشش کف، سقف، نور پردازی، دکور ها و غیره جزء عوامل اصلی هستند.

تغییر نوع پوشش کف نیز تاثیر چشمگیری در طراحی داخلی داشته و اگر قصد دارید که به دلایل متعددی پوشش کف را عوض کنید و کفی بسیار بادوام و محکم و همچنین بسیار زیبا ایجاد کنید، می ‌توانید از انواع کفپوش اپوکسی استفاده نمایید.

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی با نام‌ هایی چون کفپوش پلیمری و کفپوش رزینی نیز شناخته‌ شده و مخلوطی مایع است که از ۲ قسمت رزین و سخت کننده تشکیل شده‌ است. کفپوش اپوکسی قابل اجرا بر روی سطوح بتنی، چوبی، کاشی و بسیاری از کف‌ های رایج صنعتی و تجاری بوده و بسیار مقاوم در برابر آسیب‌ های بیرونی است.

این کفپوش ها در هنگام اجرا و قرار گیری بر روی سطح، پیوند و بستری بسیار قوی با کف ایجاد کرده و یک لایه پلاستیکی سخت و مستحکم را تشکیل می‌ دهند. پوشش های اپوکسی از سطح زیرین خود در برابر آسیب‌ های بیرونی محافظت کرده و در برابر عواملی چون نفوذ گرد و خاک، نفوذ نم و رطوبت، خش پذیری، ساییدگی، سر خوردن، تغییر رنگ و همچنین در برابر انواع مواد شیمیایی و حلال‌ ها بسیار مقاوم هستند.

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش های اپوکسی همچون رنگ اپوکسی بر اساس عوامل گوناگونی به انواع مختلفی تقسیم‌ بندی می ‌شوند.

به‌ طور کلی می ‌توان گفت که کفپوش‌ های اپوکسی به ۳ دسته کفپوش اپوکسی رنگ ثابت، کفپوش اپوکسی شفاف و همچنین کفپوش اپوکسی متالیک تقسیم ‌بندی می ‌شوند:

  • کفپوش اپوکسی رنگ ثابت

اپوکسی رنگ ثابت، پوششی است که دارای سطحی بسیار صاف و یکنواخت است و در برابر لکه‌ ها، مواد شیمیایی و همچنین خراشیدگی دارای مقاومت بسیار بالایی می ‌باشد. از این کفپوش ها به دلیل خاصیت رنگ یکپارچه‌ خود، در مکان‌ های مسکونی، تجاری و همچنین اداری استفاده می ‌شود.

  • کفپوش اپوکسی شفاف

این نوع کفپوش ها بر روی سطوح بتنی اجرا شده و ظاهری بسیار زیبا و نمای بسیار منحصر به‌ فردی را ایجاد می ‌نمایند. انتخاب این نوع کفپوش ها با نوع دکوراسیون داخلی بسیار مطابقت داشته این پوشش‌ ها بسیار ضخیم‌ تر و مقاوم‌ تر از سایر اپوکسی‌ ها هستند.

  • کفپوش اپوکسی متالیک

همان طور که از نام این کفپوش ها مشخص است، دارای نمایی متالیک بوده و پوشش بسیار مناسب است برای کف فضا های تجاری، رستوران‌ ها، هتل‌ ها و منازلی است که به‌ دنبال سبک‌ های مدرن هستند. این نوع پوشش اپوکسی نیز بسیار مقاوم و بادوام بوده و نیاز به نگهداری خاصی نخواهد داشت. همچنین در طیف گسترده ‌ای از رنگ‌ ها به بازار عرضه شده و قابل اجرا بر روی تمامی کف‌ ها هستند.

کفپوش های اپوکسی از لحاظ صنعتی نیز به انواع کفپوش پارکینگ، بیمارستانی، ورزشی، آنتی استاتیک، ضد خش و ضد اسیدی تقسیم‌ بندی می ‌شوند.

  • اپوکسی پارکینگ

این نوع از کفپوش ها به دلیل تردد روزانه خودرو ها، باید بسیار مقاوم در برابر فشار های مکانیکی وارد شده باشند و همچنین در برابر مواد شیمیایی نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

  • اپوکسی بیمارستانی

این نوع از کفپوش ها نیز دارای خاصیت آنتی باکتریالی داشته و به‌ هیچ‌ عنوان میکروب‌ ها و باکتری‌ ها قادر به رشد در این کفپوش ها نبوده و به‌ راحتی قابل تمیز شدن هستند و فضای بسیار مناسبی را برای مراکز بیمارستانی به وجود می‌ آورند.

کفپوش های اپوکسی ورزشی نیز در برابر ساییدگی، لیز خوردن و همچنین جرقه بسیار مقاوم بوده و سبب عدم لیز خوردن بازیکنان در سالن‌ های ورزشی می شوند. این پوشش ها در برابر نور خورشید مقاومت بسیار زیادی داشته و دچار تغییر رنگ و تغییر شکل نخواهند شد. همچنین مقاومت و استحکام این پوشش‌ ها بسیار بالا است.از پوشش‌ های آنتی استاتیک نیز در اماکنی که در تماس مستقیم با الکتریسیته هستند استفاده‌ شده و خاصیت ضد جرقه داشته و از پوشش‌ های ضد خش نیز در مکان‌ های تجاری، سالن‌ های زیبایی و تمام فضا هایی که  نیاز به مقاومت در برابر خراشیدگی هستند استفاده می ‌شوند.

کفپوش‌ های ضد اسید نیز در مراکز صنعتی و کارخانجاتی که در تماس مستقیم با مواد شیمیایی و اسیدی هستند استفاده‌ شده و بسیار مقاوم در برابر این حلال‌ ها بوده و سبب ایجاد واکنش با آن ها نمی‌ شوند.

از دیگر انواع کفپوش های اپوکسی نیز می ‌توان به کفپوش‌ های زبر و نیمه زبر، کفپوش آنتی اکسید، کفپوش مقاوم مکانیکی، کفپوش ضد غبار و غیره اشاره نمود.

انواع کفپوش اپوکسی و مزایا و معایب آن

مزایای انواع کفپوش اپوکسی

استفاده از پوشش‌ های اپوکسی نسبت‌ به پوشش‌ های سنتی بر روی سطوح مختلف دارای مزایای بسیاری است که از جمله این مزایا می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پوشش‌ های اپوکسی پس‌ از اجرا بر روی کف، سطوحی بسیار براق و شفاف را ایجاد کرده و به میزان قابل‌ توجهی روشنایی فضای داخلی را افزایش می ‌دهند
  • این پوشش‌ ها دارای سطحی بسیار مقاوم و بادوام هستند و می ‌توانند در برابر ترافیک‌ های سنگین و تردد مداوم ماشین ‌آلات مقاومت کنند.
  • نصب و اجرای این پوشش‌ ها بسیار سریع و آسان است و بدون نیاز به چیدمان، برش چسب های اضافی و یا ابزار آلات و تجهیزات خاصی قابل‌ اجرا هستند. اما این نکته را در نظر داشته باشید، با توجه به اینکه اجرای کفپوش‌ های اپوکسی بسیار آسان است، اما نیاز به ظرافت‌ کاری‌ ها و دقت بسیار فراوانی داشته و به‌ همین دلیل نیز بهتر است توسط نصابان و تکنسین های ماهر و حرفه ‌ای در این حوزه انجام شود.
  • پوشش‌ های اپوکسی دارای سطحی بسیار یکنواخت و یکپارچه هستند و هیچگونه درزی بر روی خود نداشته و به‌ همین دلیل دارای خاصیت آنتی باکتریال نیز می ‌باشند.
  • تمیز کردن سطوح کفپوش های اپوکسی بسیار آسان بوده و نیاز به نگهداری خاصی نخواهند داشت.
  • این کفپوش ها بسیار مناسب برای استفاده در فضا های صنعتی و کارخانجات بوده و مقاوم در برابر مواد شیمیایی، آب، روغن و حلال‌ ها هستند.
  • این کفپوش ها از دوام و پایداری بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌توان سال‌ ها از آن ها به‌ عنوان کفپوش مناسب استفاده نمود.
  • این نوع کفپوش ها در رنگ‌ ها و طرح‌ های بسیار گسترده‌ ای در بازار عرضه شده و می ‌توان مناسب با نوع دکوراسیون داخلی و سلیقه شخصی، هر کدام از آن ها را انتخاب کرده و اجرا نمود.
  • این نوع از پوشش‌ ها به دلیل حاوی مواد افزودنی ضد لغزش، بسیار ایمنی برای تردد های فردی و ماشینی هستند.
  • امکان ایجاد الگو های مختلف جهت ایجاد مسیر های قابل‌ مشاهده مانند شناسایی مناطق قابل پیاده‌ روی بر روی این کفپوش ها قابل اجرا هستند.
  • با اجرای این کفپوش ها بر روی سطوح بتنی، از سایش و پارگی سطح زیرین آن جلوگیری کرده و سبب دوام بیشتر آن ها می شود.
  • پوشش‌ های اپوکسی علاوه‌ بر ایجاد لایه محافظتی، دارای ظاهری بسیار زیبا و مدرن بوده و می‌ توانند نمای دکوراسیون داخلی را بسیار منحصر به‌ فرد جلوه دهند.
  • استفاده از کفپوش های اپوکسی نسبت‌ به سایر کفپوش ها، بسیار مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر و مناسب‌ تر است.
  • این کفپوش ها در برابر نفوذ نم و رطوبت نیز بسیار مقاوم بوده و قابل‌ استفاده در مکان‌ هایی می ‌باشند که در معرض مستقیم با رطوبت هستند.

معایب کفپوش اپوکسی

از جمله معایب کفپوش اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کفپوش های اپوکسی، پوششی بسیار سخت و یکپارچه هستند و به‌ همین دلیل صدای تماس در هنگام راه رفتن بر روی آن ها وجود خواهد داشت. به‌ همین دلیل نیز برای جلوگیری از این ایراد، معمولاً از کف‌ های پلی اورتان انعطاف‌پذیر در فضا های اداری و منازل استفاده می ‌شود.
  • در صورت عدم وجود گرمایش از کف، با اجرای پوشش‌ های اپوکسی بر روی کف، سطح این کفپوش ها تا حدودی سرد بوده و شبیه به کف‌ های کاشی شده می ‌باشد.
  • اگر زیر سازی برای اجرای پوشش‌ های اپوکسی به‌ درستی انجام نشده و نا همواری‌ ها و یا ترک هایی در زیر لایه وجود داشته باشد، این امواج می ‌توانند در کف قابل‌ مشاهده بوده و این ترک ها پس‌ از مدتی سبب مشکل در کفپوش های اپوکسی می ‌شوند.
  • کفپوش های اپوکسی تنها بر روی سطوح صاف قابل اجرا بوده و بر روی سطوح عاری از گرد و غبار، بدون ترک و برآمدگی قابل چسبیدن هستند. بنابراین در صورت وجود هر یک از این ایرادات، این کفپوش ها به‌ درستی اجرا نشده و پس‌ از مدتی دچار مشکلات و ایراداتی خواهند شد.

از جمله کاربرد های کفپوش های اپوکسی می ‌توان به استفاده از آن ها در مراکز تجاری، اداری، منازل، مراکز درمانی و بیمارستان‌ ها، هتل‌ ها، رستوران‌ ها و کافی‌ شاپ‌ ها، فست فود ها، سالن‌ های زیبایی، صنایع خودرو سازی و غیره اشاره نمود.

در پایان

شرکت رادین پوشش زرین تولید کننده و ارائه دهنده انواع رنگ اپوکسی و پوشش های اپوکسی و پلی اورتان بوده و در تمامی محصولات خود از با کیفیت ترین متریال ها استفاده کرده و آن ها را با مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان خود عرضه می ‌کند. برای برقراری ارتباط با شرکت رادین پوشش زرین تنها کافیست به وب سایت رسمی رادین پوشش زرین به نشانی اینترنتی https://radinpooshesh.com مراجعه نموده و یا با شماره های 02188667235 و 09122252129 تماس حاصل نمایید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز