خبرگزاری کار ایران

زالی تاکید کرد:

لزوم نامگذاری درختان بوستان‌ها به یاد اهداکنندگان عضو

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۶۴۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که در حال حاضر ۲۵ هزار ایرانی در صف پیوند عضو هستند، گفت: درخواست ما این است که در بوستان‌های شهر، درختانی به نام کسانی که اهدای عضو انجام داده‌اند، نامگذاری شود که شهرداری در انتظار دریافت مصوبه برای این اقدام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی با حضور در یکصد و چهل و هشتمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از اجرای برنامه‌های هفته سلامت توسط شهرداری پایتخت، گفت: امسال برنامه‌های هفته سلامت بسیار متنوع‌تر و به شکل فرهنگ‌ساز و ترویجی برگزار شد.

وی با بیان این که در حال حاضر ۴۷ هزار بیمار دارای نارسایی کلیوی در سطح کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که سالانه ۷ هزار نفر به تعداد این بیماران اضافه شود و تا چند سال آینده تعداد این بیماران به دو برابر خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کیفیت زندگی و بقای عمر با پیوند کلیه به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد، یادآور شد: فشار خون و دیابت دو عامل مهم در نارسایی کلیه هستند و علاوه بر این، کم‌تحرکی و سندروم کبد چرب نیز منجر به نارسایی کبد می‌شود. متاسفانه سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در ایران بر اثر نارسایی کبد جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اعلام این که بقای ۷۷ درصدی پس از پیوند کبد در ایران ثبت شده است که افتخارآفرینی کشور در این حوزه را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که ۸ درصد از مردم در آینده دچار نارسایی قلب خواهند شد.

زالی با اشاره به جان باختن ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر از هموطنان در یک میلیون و ۵۰۰ هزار تصادف در سال گذشته، یادآور شد: پیش‌بینی ما این است که سالیانه ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با وجود این که باید سالانه ۴ هزار پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی انجام شود، اما یک سوم از این میزان صورت می‌گیرد و همین آمار ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای عضو را نشان می‌دهد.

زالی با بیان این که هر ساعت یک یا دو نفر از افراد حاضر در لیست پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند، یادآور شد: در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در صف پیوند هستند که ۱۸ هزار نفر از این تعداد مربوط به صف انتظار پیوند کلیه است‌ از ۳ هزار و ۵۰۰ پیوند در سال قبل، ۲ هزار و ۴۰۰ پیوند کلیه و ۹۰۰ مورد پیوند کبد بوده است.

وی با اشاره به فراهم شدن پهنه‌های تبلیغاتی شهری برای فرهنگ‌سازی اهدای عضو گفت: تنها پارلمانی در کشور که مصوبه‌ای در حوزه تبلیغی و اجرایی و فرهنگ‌سازی اهدای عضو دارد، شورای شهری تهران است.

زالی در همین راستا گفت: درخواست ما این است که در بوستان‌های شهر، درختانی به نام کسانی که اهدای عضو انجام داده‌اند، نامگذاری شود که شهرداری در انتظار دریافت مصوبه برای این اقدام است. همچنین تقاضا داریم که یک قطعه برای اهداکنندگان عضو و یا به عبارتی جان‌بخشان در بهشت زهرا (س) پیش‌بینی شود.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه شهرداری تهران در سال قبل مشارکت خوبی در برگزاری جشن نفس داشت و امسال نیز پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده است. همچنین امیدواریم بیلبوردهای شهری بیشتری برای تبلیغات اهدای عضو به کار گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز