خبرگزاری کار ایران

در صحن شورا مطرح شد؛

تقاضای تحقیق و تفحص ۲۰ ساله از عملکرد سازمان بازنشستگی شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۹۰۵۳

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در سال‌های مالی ۹۶ تا ۹۹، با توجه به مشکلات متعدد مطرح‌شده در این گزارش، تقاضای تحقیق و تفحص ۲۰ ساله از عملکرد این سازمان را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز در جریان برگزاری یکصد و چهلمین جلسه دوره علنی شورای اسلامی شهر تهران، گزارش حسابرسی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در سال‌های مالی ۹۶ تا ۹۹ قرائت شد که حاکی از وجود مشکلات مالی متعدد در عملکرد سازمان بازنشستگی در دوره گذشته مدیریت شهری بود؛ به نحوی که حسابرس رسمی شورا از عبارت «عدم اظهار نظر» درباره عملکرد مالی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ استفاده کرد و اعضای شورا نیز از عملکرد این سازمان و برخی شرکت‌های تابعه آن در سال‌های اخیر به شدت انتقاد کردند. 

سید احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در جریان بررسی این گزارش گفت: براساس مصوبه شفافیت باید کلیه گزارشاتی که در صحن شورا قرائت می شود، در سامانه شفافیت بارگذاری شود. بنابراین هیات رئیسه شورا باید گزارشات مربوط به حسابرسی‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهد که در سامانه شفافیت بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار گیرد. 

وی با بیان این که سازمان بازنشستگی شهرداری تهران یکی از پرفسادترین سازمان‌ها در سال‌های اخیر بوده است، اظهار داشت: این سازمان شرکت‌های زیادی راه‌اندازی کرده و تهاترهای بی‌حساب و کتابی انجام داده است و همچنین آورده نهایی پرسنل شهرداری تهران در عملکرد این سازمان لحاظ نشده است. بنابراین شهرداری تهران باید بابت ۲۰ سال گذشته به پرسنل خود گزارش دهد که چه میزان بیمه به صندوق بازنشستگی پرداخت کرده است و این سازمان چه میزان دارایی دارد. 

صادقی با تاکید بر این که سازمان بازنشستگی شهرداری تهران زیان‌ده است و اگر اقدامات عاجل انجام شود، ورشکستگی آن قطعی است، عنوان کرد: در حال حاضر دریاچه خلیج فارس به مالکیت شرکت عمران کارکنان شهرداری به عنوان زیرمجموعه سازمان بازنشستگی درآمده، اما تمامی حساب‌های این شرکت زیان‌ده است، این در حالی است که قرار بود تاسیس این شرکت به بازنشستگان سودرسانی کند. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: شرکت عمران کارکنان شهرداری حق واگذاری امور به سایر شرکت‌ها را ندارد. در این شرکت ۱۹۰ میلیارد تومان دیون وجود دارد که وصول نشده، اما حقوق و پاداش‌ها به طور کامل پرداخت شده است. پیشنهاد من این است در خصوص ۶۰ شرکت فروشنده متعهد و نامشخص بودن دارایی‌های سازمان بازنشستگی شهرداری تهران و درآمد واقعی آن، تحقیق و تفحص ۲۰ ساله از این سازمان انجام شود. 

صادقی با بیان این که ۱۸ ملک از املاک سازمان بازنشستگی بیش از ۲۰ سال است که خریداری شده، اما هنوز اسناد آن منتقل نشده است، خاطرنشان کرد: پرسش ما این است که واگذاری اسناد چه میزان زمان می‌برد؟ این املاک مورد استفاده اشخاصی است که در گزارش به آن اشاره نشده است. 

وی در ادامه تاکید کرد: سال‌ها پیش در سازمان بازنشستگی شهرداری برای تامین ۱۰ دستگاه لوکوموتیو به ارزش ۲۸۴ هزار یورو قرارداد منعقد شده، اما هنوز حتی یک دستگاه واگن نیز تحویل داده نشده است. همچنین از سال ۱۳۸۲ لیست مالیات‌های این سازمان درج شده که کاملا پرداخت نشده و بالغ بر ۱۰۵ میلیاد تومان بدهی مالیاتی قطعی برای سازمان بازنشستگی ثبت شده است. 

ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در سال‌های مالی ۹۶ تا ۹۹ گفت: مشکل اینجا است که شهرداری بعضا درست یا غلط به هیات مدیره اجازه داده است که در دو شرکت اصلی وابسته به سازمان یعنی شرکت عمران تهاتر و شرکت عمرانی کارکنان سرمایه‌گذاری کنند. 

وی افزود: تمام مشکلاتی که در سازمان بازنشستگی شهرداری تجمیع و به حساب‌های سازمان منتقل شده، مربوط به این دو شرکت است که عملیات عمرانی برای مناطق انجام می‌دهند. بنابراین باید دو گزارش جداگانه برای صندوق و فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های این دو شرکت ارائه شود و به هیچ وجه این گونه نیست که سازمان بازنشستگی یکی از پرفسادترین سازمان‌ها باشد. 

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران گفت: عملکرد سازمان بازنشستگی تا سال ۹۵ در دسترس بوده، اما پس از آن گزارشی وجود نداشته است که بتوان در مورد آن اظهار نظر کرد. در بند یک بر تعیین تکلیف مالیاتی سازمان بازنشستگی تاکید شده که این موضوع منجر به مشکل در پرداخت حقوق بازنشستگان می‌شود. تقاضای من از شهردار این است که امور مالیاتی یک به یک شرکت‌ها، هرساله برطرف شود. 

وی افزود: سازمان بازنشستگی مکلف به جداسازی هزینه‌های مدیریت سرمایه‌گذاری و هزینه‌های جاری است و همچنین باید اطلاعات شفاف و جزئیات اسناد مربوط به معاملات با شرکت‌های مربوطه را تا پایان خردادماه گزارش دهد. این سازمان همچنین باید مستندات قابل اتکا در خصوص واگذاری دو ملک فتح و دماوند مربوط به سال ۱۳۹۶ را ارائه کند و گزارش مربوط به شرکت عمران تهاتر را نیز تا پایان خردادماه ارائه دهد. 

کاشانی در ادامه تاکید کرد: باید درخصوص قراردادهای منعقدشده در سال‌های قبل در سازمان بازنشستگی شهرداری تهران تعیین تکلیف شود. در همین راستا، باید اقدامات حقوقی و پیگیری اسناد دریافتی وکالتی انجام شود و سازمان، مالکیت املاک واگذارشده را نیز تعیین تکلیف کند. 

پس از پایان اظهارات اعضای شورای شهر تهران، پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا که در جریان قرائت گزارش حسابرسی سازمان بازنشستگی ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: در مجموع برای سال‌های ۹۶ تا ۹۹، نظر حسابرس رسمی درباره عملکرد مالی سازمان بازنشستگی عدم اظهار نظر است. این نشان می‌دهد که سازمان بازنشستگی شهرداری تهران از یک نهاد پویا به یک نهاد فشل تبدیل شده است. امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود، سازمان به شرایط خوبی برسد. 

انتهای پیام/
مونا رجبی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز