خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

تشریح برنامه‌های سازمان بهزیستی درخصوص پیشگیری از معلولیت‌ها/ طراحی سامانه شناسایی موارد در معرض بروز معلولیت

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۴۲۴

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های این دفتر درخصوص پیشگیری از معلولیت‌ها در سال ۱۴۰۲، از طراحی سامانه شناسایی موارد در معرض بروز معلولیت خبر داد.

«افروز صفاری فرد» معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌ها و اولویت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: یک سری از برنامه‌های معاونت پیشگیری از معلولیت‌ها برنامه‌های روتین و همیشگی است که انجام می‌شود مانند غربالگری اختلالات شنوایی، اختلالات بینایی و همچنین اقداماتی که در مراکز مشاوره ژنتیک انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۲ نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به غربالگری اختلالات شناختی در سالمندان ادامه داد: کاری که در انتهای سال ۱۴۰۱ انجام داده‌ایم غربالگری اختلالات شناختی در سالمندان بود که کارهای اولیه آن انجام شده و در سه استان این برنامه کلید خورده است و انشالله در سال ۱۴۰۲ امیدواریم بتوانیم این برنامه را پیگیری کرده و پوششمان را در این زمینه در استان‌های قزوین و یزد بالا ببریم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در صورتی که پایلوت این برنامه که در استان‌های یزد و قزوین انجام می‌شود، در پایان سال ۱۴۰۲ موفقیت‌آمیز باشد، می‌توانیم در سال ۱۴۰۳ این برنامه را در استان‌های دیگر نیز تسری دهیم.

صفاری فرد با اشاره به غربالگری اختلالات شنوایی در کودکان سه تا پنج سال گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در دفتر معاونت پیشگیری از معلولیت‌ها غربالگری اختلالات شنوایی در کودکان سه تا پنج سال است که در ادامه غربالگری اختلالات شنوایی در نوزادان و با هدف شناسایی اختلالاتی که بعد از نوزادی ممکن است کودک مبتلا شود، انجام می‌شود. این برنامه به دلیل کرونا و تعطیلی مهدهای کودک در سال‌های اخیر عقب افتاده بود در سال ۱۴۰۱ با جدیت بیشتری این کار پیگیری شد و در سال ۱۴۰۲ قطعا هماهنگی‌های لازم برای توسعه این کار انجام خواهد شد.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های این دفتر گفت: یکی دیگر از اولویت‌ها و برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۲ سامانه شناسایی موارد در معرض بروز معلولیت است که انشالله این سامانه در سال ۱۴۰۲ طراحی خواهد شد. با طراحی این سامانه عموم مردم می‌توانند با مراجعه به آن و تکمیل پرسشنامه مرتبط با گروه سنی‌ و مراحل زندگی‌شان در صورتی که نیاز به انجام مشاوره ژنتیک داشته باشند، به سمت این مراکز هدایت شوند. این سامانه هوشمند است و افرادی را که نیازمند مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک باشند به این مراکز ارجاع می‌دهند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: طرح اولیه این سامانه در سال ۱۴۰۱ نوشته شده اما به دلیل برنامه تجمیع سامانه‌ها که در سازمان بهزیستی انجام شد، سامانه جدیدی راه اندازی نشد و در سال ۱۴۰۲ ما پیگیر راه اندازی این سامانه و اجرای آن خواهیم بود.

صفاری فرد با اشاره به برنامه شناسایی و رصد معلولیت‌ها گفت: این برنامه قرار بود در ۱۹ استان انجام شود که در ۹ استان به پایان رسیده است. در ۱۰ استان باقی مانده نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ کار به سرانجام رسید. مشاوران ما که این کار را انجام داده اند، اعلام کرده‌اند که با توجه به اینکه در این ۱۰ استان اخیر، بسیاری از نکات در رصد و شناسایی مورد توجه قرار گرفته است، تجمیع گزارش در این ۱۰ استان قابل تسری به کل کشور است. برای این طرح یک برنامه تحلیلی و یک گزارش نهایی در سال ۱۴۰۲ تهیه خواهد شد تا بتوانیم مشکلاتی که منجر به معلولیت می‌شوند را شناسایی کرده و در واقع مواردی که احتمال بیشتری برای بروز معلولیت دارند مشخص شده و برنامه ریزی در راستای پیشگیری از این معلولیت‌ها انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز