خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران؛

مخازن پسماند پایتخت نونوار می‌شود/ احداث شهرک پسماند با ۱۱۰ سوله در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۵۸۱

پیرهادی گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر و انتظارات شهروندان در رابطه با بهبود وضعیت مخازن، ۱۰۰ میلیارد تومان به نوسازی و جایگزینی مخازن پسماند شهری در سال ۱۴۰۲ اختصاص یافت.

به گزارش ایلنا و بنابر اعلام سایت شهر، مهدی پیرهادی با تأکید بر توجه ویژه کمیسیون خدمات شهری به بهبود وضعیت در این حوزه، اظهار کرد: ما در همین راستا جلسات متعددی را با مدیران مربوطه و کارشناسان حوزه خدمات شهری برگزار کردیم تا با بررسی تمام ابعاد و آسیب‌شناسی کاستی‌ها و مشکلات موجود، در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران شرایط برای بهبود وضعیت خدمات شهری فراهم شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری تهران موظف است رقم بودجه این حوزه را ذیل مأموریت‌های خدمات‌شهری و محیط‌ زیست هزینه کند، یادآور شد: برنامه‌های اصلی این حوزه شامل مدیریت پسماند، توسعه زیرساخت و نگهداری فضای سبز، توسعه و نگهداری زیرساخت و تأسیسات شهری، بهبود محیط زیست، مدیریت و راهبری مأموریت خدمات شهری و محیط زیست، هدایت آب‌های سطحی و ساماندهی رود دره‌ها، زیباسازی منظر شهری و تملک جهت کاربری خدمات شهری و فضای سبز است.

وی با اشاره به اهمیت حوزه پسماند در بخش خدمات شهری تصریح کرد: شورای اسلامی شهر تهران بر اساس نتایج حاصل از آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته در طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران و استفاده از نظرات خبرگان حوزه خدمات شهری به این نتیجه رسید که در صورت حمایت تمامی نهادها و سازمان‌های موظف در قانون مدیریت پسماندها مصوب سال ۱۳۸۳ و اختصاص بودجه و اعتبارات مورد نیاز و فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز جهت پیاده‌سازی طرح جامع، بخش قابل توجهی از مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز برطرف خواهد شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه روزانه بالغ بر پنج هزار و ۸۰۰ تن پسماند معادل ۱۰ درصد پسماند کشور در سطح شهر تهران تولید می‌شود، گفت: از این میزان ۷۰ درصد پسماند تر و فسادپذیر و ۳۰ درصد نیز پسماند خشک است که نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب تفکیک پسماند از مبدأ است؛ لذا یکی از اقدامات مؤثر در جهت ساماندهی و مدیریت پسماند در سال جاری ایجاد صنایع تبدیلی نظیر تولید کمپوست مطلوب است.

پیرهادی تأکید کرد: در همین راستا، ارتقاء کیفیت خدمات جمع‌آوری، حمل و نقل پسماند در مبدأ و بهبود فرآیند پسماند مدیریت پسماند در مقصد آن یعنی مجتمع آرادکوه و مجتمع آبعلی، مبنای سیاست بودجه‌ریزی حوزه پسماند در سال ۱۴۰۲ قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۵۸ هزار مخزن در سطح معابر و خیابان‌های تهران وجود دارد، یادآور شد: با توجه به درخواست‌های مکرر و انتظارات شهروندان در رابطه با بهبود وضعیت مخازن، ۱۰۰ میلیارد تومان به نوسازی و جایگزینی مخازن پسماند شهری در سال ۱۴۰۲ اختصاص یافت؛ همچنین مقرر شد از منابع مازاد بودجه مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به تسهیلات مکانیزاسیون و نوسازی ناوگان رفت و روب شهری اختصاص یابد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، بهبود نهایی وضعیت مدیریت پسماند را مستلزم افزایش مشارکت مسئولانه و داوطلبانه شهروندان در کنار تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز عنوان کرد و افزود: در راستای ارتقاء فرهنگ مدیریت پسماند و جلب مشارکت‌ حداکثری شهروندان، مقرر شد ۱۰ درصد از درآمد سالیانه حاصل از سرجمع مبالغ دریافتی بهای خدمات مدیریت پسماند به آموزش و فرهنگسازی شهروندان در این زمینه اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی ایجاد شهرک پسماند در بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران، یادآور شد: ۱۱۰ سوله در این شهرک جانمایی، طراحی و آماده‌سازی می شود. مقرر شد مجوزهای لازم از دستگاه‌های ذیربط دریافت شود تا در همین فضا نسبت به پردازش و تولید محصولات اقدام شود.

پیرهادی با بیان اینکه تکمیل و راه‌اندازی مراکز MRF در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: احداث کارخانه زباله‌سوز بیمارستانی نیز یکی از موضوعاتی است که باید نسبت به توسعه آن اقدام شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: احداث کارخانه تولید سوخت RDF یکی از مواردی است که اگر شهرداری با وزارت خانه های مربوطه به نتیجه برسد می‌تواند این سوخت را به دیگر کارخانجات هدایت کند.

وی با بیان اینکه احداث اولین سایت متمرکز تولید انرژی در مجتمع آبعلی از دیگر طرح های حوزه پسماند است، گفت: احداث چهار سایت مدیریت پسماند حجیم نیز در برنامه دیده شده که با احداث این سایت‌ها، بسیاری از پسماندهای حجیم به مواد اولیه برای تولیدات کارخانجات دیگر تبدیل خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال جاری از دپوی محصولات ساختمانی مجتمع آبعلی مواد قابل استفاده تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد یکی از دستاوردهای مثبت مدیریت شهری خواهد بود.

وی از احداث اولین کارخانه نوآوری پسماند کشور مبتنی بر اکوسیستم دانش بنیان خبر داد و افزود: در سال جدید نگاه ویژه به این مجموعه‌ها صورت گرفته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز