خبرگزاری کار ایران

با رای موافق اعضای شورای شهر تصویب شد؛

تخصیص بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومانی به سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۲۰۰

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آرای موافق، ماده واحده بودجه خالص ۱۸ هزار میلیارد تومانی سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ را تصویب کردند. این رقم، بخشی از بودجه کل شهرداری در سال آینده به مبلغ ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و سی و چهارمین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت درباره جزئیات بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران توضیح داد: ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه خالص سازمان‌ها و شرکت‌ها است. پیش از این به این شکل نبود که بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری به صورت جزئی و یک به یک ارسال شود، اما در این نوبت چون بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها به صورت جداگانه پیش‌بینی شده بود، به محض دریافت لایحه به کمیسیون‌ها ارسال کردیم. 

وی افزود: در مصوبه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران، بودجه سازمان عمرانی مناطق ۷۰۲ میلیارد تومان، سازمان مهندسی عمران ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان، سازمان مشاور فنی و مهندسی ۳۳۵ میلیارد تومان، شرکت خاکریز آب ۴۰۴ میلیارد تومان، شرکت شهر سالم یک هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان، شرکت ارتباط مشترک شهر ۱۲۶ میلیارد تومان، شرکت خدمات اداری شهر ۳۳ میلیارد تومان، سازمان نوسازی شهر تهران ۶۴۷ میلیارد تومان، شرکت نوسازی عباس‌آباد ۳۵۶ میلیارد تومان، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات یک هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان و شرکت پیام‌رسا ۱۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در سال آینده برای سازمان املاک و مستغلات یک هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان، سازمان بازنشستگی شهرداری تهران بیش از ۲ هزار میلیارد تومان، شرکت یادمان‌سازه ۵ میلیارد تومان، شرکت سرمایه‌گذاری شهر ۳۱ میلیارد تومان، شرکت بهره‌برداری شهر آفتاب ۲۵۶ میلیارد تومان، شرکت شهروند سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز ۸۲۸ میلیارد تومان، سازمان مدیریت پسماند یک هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان، سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار یک هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان، سازمان آتش‌نشانی ۳ هزار و ۷۴ میلیارد تومان و سازمان زیباسازی ۲ هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است. 

آخوندی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۲ بودجه پیش‌بینی‌شده برای شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل ۱۲۵ میلیارد تومان، شرکت شهربان و حریم‌بان ۷۱۴ میلیارد تومان، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ۲۸۳ میلیارد تومان، سازمان پایانه‌ها ۴۴۵ میلیارد تومان، سازمان اتوبوسرانی ۱۳ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک ۲ هزار و ۱۰۷ میلیارد تومان، شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران ۶۵۸ میلیارد تومان، ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ۱۲۰ میلیارد تومان، شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران وحومه ۸ هزار میلیارد تومان و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) نیز ۴ هزار و ۶۴۱ میلیارد تومان است. 

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در سال آینده رقم پیشنهادی برای بودجه شرکت کنترل ترافیک ۷۹۱ میلیارد تومان، شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی متروی تهران ۵۱۹ میلیارد تومان، سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی ۵۸۵ میلیارد تومان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران یک هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان، سازمان ورزش شهرداری یک هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان، شرکت برج میلاد ۳۱۰ میلیارد تومان، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ۱۶۲ میلیارد تومان و شرکت همشهری ۴۴۷ میلیارد تومان است. 

وی در ادامه تاکید کرد: در جلسات گذشته شورای اسلامی شهر تهران برای جزئیات ۴۴ هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده شهرداری تصمیم‌گیری و به شهرداری ارجاع شده است. در جلسه امروز نیز برای ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران نیز لایحه از یک ماه و نیم پیش در اختیار اعضا بوده و اکنون بدون تاخیر و تغییر در صحن شورای ارائه شده است. 

ضرورت تعیین تکلیف و ادغام شرکت‌های زیان‌ده شهرداری تهران 

در جریان برگزاری جلسه امروز، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده شهرداری گفت: در ۱۹ بهمن‌ماه نامه‌ای از طرف کمیسیون به رئیس شورا ارسال کردیم که متاسفانه در بودجه اعمال نشد و سوال من این است که چرا این اتفاق افتاده است. برای سال آینده نمی‌توانیم چنین چیزی را بپذیریم که بودجه وضعیت نابسامانی داشته باشد و موضوعاتی که در خصوص بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها مطرح کردیم، اعمال نشود. 

وی افزود: برخی شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران زیان‌ده هستند. هزینه بعضی شرکت‌های شهرداری سال به سال اضافه می‌شود و به مرور زمان، زیان انباشته بیشتری خواهند داشت. چرا باید بخشی از درآمد شهرداری تهران را به شرکت‌هایی اختصاص دهیم که حتی نمی‌توانند خودشان را اداره کنند؟ پیشنهاد می‌کنم گروهی در شورا و شهرداری وضعیت شرکت‌ها را بررسی کنند تا به یک مدل مالی دست پیدا کنیم که مشکلات شرکت‌ها مرتفع شود، زیرا اکنون برخی شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند، می‌توانند سودده باشند و باید با اصلاح روش، به سوددهی برسند. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: اساسا چرا بیش از ۴۰ شرکت در شهرداری تهران وجود دارد و آیا با شرایط امروز، وجود این تعداد شرکت مورد نیاز است؟ پیشنهاد می‌کنم برخی شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند، با سایر شرکت‌ها ادغام شوند تا هم مشکلات آنها رفع و ‌هم تعداد شرکت‌ها کم شود و هم مقداری از تورم موجود در نیروهای شهرداری تهران کاسته شود. 

گفتنی است، در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آرای موافق، بودجه خالص ۱۸ هزار میلیارد تومانی سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ را با جزئیات مذکور به تصویب رساندند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز