خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری:

دولت هنوز پیش‌پرداخت خرید ۶۳۰ واگن از چین را نپرداخته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۹۰۸

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که دولت هنوز پیش‌‌پرداخت خرید ۶۳۰ واگن از چین را پرداخت نکرده است، گفت: ما خودمان را از دولت طلبکار می‌دانیم و سعی داریم که این طلب‌ها را وصل کنیم. البته نمایندگان مجلس هم باید در این زمینه با ما همراهی کنند، اما به نظر می‌رسد نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی به اندازه اعضای شورای شهر، جوش شهر تهران را نمی‌زنند تا مسائل مربوط به تکمیل زیرساخت‌های لازم برای پایتخت بخصوص در زمینه کاهش آلودگی هوا و حمل‌و‌نقل عمومی را از دولت پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در نشست خبری عصر امروز خود با خبرنگاران با موضوع تشریح جزئیات بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران گفت: تدوین بودجه سنواتی می‌تواند ریل‌گذاری مسیر حرکت شهر در سال آتی را مشخص کند. بودجه‌ریزی مهمترین اقدامی است که سالانه در شورای شهر انجام می‌شود، البته به شرط این که بودجه‌ریزی مبتنی بر برنامه باشد، نه صرفا تعیین منابع و مخارج شهر. 

وی افزود: امسال قبل از شروع اقدامات مربوط به تدوین بودجه سال آینده، موضوع تدوین برنامه چهارم شهر تهران را در دستور کار قرار دادیم و سعی کردیم براساس مشکلات مهم پایتخت، برنامه چهار سال آینده شهر را تدوین کنیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات تهران را در سال آتی حل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بودجه ۱۴۰۲ شهرداری برشی یک ساله از برنامه چهارساله شهر تهران است که می‌تواند حرکتی جدید را در پایتخت ایجاد کند و باعث ایجاد تفاوت‌‌هایی محسوس در سطح شهر نسبت به امسال شود. 

چمران با بیان این که در لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده، ابتدا رقم‌ کل بالغ بر ۷۸ هزار میلیارد در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: بودجه کل بودجه مصوب ۱۴۰۱ حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان است که این رقم در شرف محقق شدن قرار دارد. البته شهرداری پیش‌بینی می‌کند که بتواند بیش از این مقدار را تا پایان امسال محقق کند و باید تا پایان سال صبر کنیم تا ببینیم چقدر از بدهی‌های دولت و شهروندان به شهرداری پرداخت می‌شود و درآمدهای امسال شهرداری تهران در نهایت به چه رقمی می‌رسد‌.

در نظر گرفتن ۱۰ هزار میلیارد تومان اضافه در بودجه سال آینده شهرداری 

رئیس اسلامی شورای شهر تهران با تاکید بر این که کمیسیون برنامه و بودجه شورا برای تنظیم بودجه ۱۴۰۲ شهرداری، دو سناریو را با ارقام کل ۶۵ و ۷۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود، اظهار داشت: کمیسیون برنامه شورا هر دو بودجه را با تمام زیرمجموعه‌های آن شامل بودجه‌های معاونت‌ها، مناطق و ... تدوین کرده بود و هر دو متن قابل ارائه بود. اما پیشنهاد شد که سال آینده در زمینه حمل‌ونقل عمومی کار اساسی انجام دهیم و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به شهرداری فشار وارد کنیم و با کمترین میزان اعتبارات هزینه‌ای بودجه را تنظیم کنیم. یعنی باید از شهرداری بخواهیم که به جز مسأله حقوق و دستمزد و نگهداشت‌های دائمی زیرساخت‌ها، سال آینده در سایر هزینه‌ها صرفه‌جویی کند تا بتواند به توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بپردازد. 

چمران ادامه داد: با توجه به این مساله،‌ شورا تصمیم گرفت که کل بودجه شهرداری تهران را با رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان تنظیم کند، اما چون می‌خواستیم یک حرکت اساسی در زمینه حمل‌ونقل عمومی صورت بگیرد، ۱۰ هزار میلیارد به رقم کل بودجه صرفا در زمینه حمل‌ونقل اضافه کردیم و این کار را با هدف کاهش آلودگی هوا انجام دادیم، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد که توسعه هرچه بیشتر حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. 

رئیس پارلمان شهری پایتخت در ادامه توضیحات خود گفت: ما از بودجه اولیه پیشنهادی شهرداری ۱۳ هزار میلیارد تومان کم کردیم و ۱۰ هزار میلیارد تومان را صرفا برای حمل‌ونقل عمومی اضافه کردیم. البته در بودجه ۶۵ هزار میلیاردی نیز رقم ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حوزه حمل‌و‌نقل دیده شده بود، ولی ما ۱۰ هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه کردیم که با در نظر گرفتن اعتباراتی که در سایر بخش‌ها در این زمینه در نظر گرفته شده است، می‌توان گفت بودجه حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران در مجموع حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود. 

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر نزدیک ۴۵ درصد کل بودجه سال آینده شهرداری تهران را حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک تشکیل می‌دهد. این افزایش بودجه در سال آتی، قدم اول ما برای رفع آلودگی هوا است و این کار در حالی انجام شد که در ابتدا همه معاونت‌های شهرداری و حتی خود آقای شهردار از کاهش رقم‌ بودجه معاونت‌ها و دفاتر خود گلایه داشتند، اما در نهایت همه متفق شدیم که بودجه‌های هزینه‌ای را کم کنیم و تا می‌توانیم به حمل‌و نقل عمومی اضافه کنیم. 

مشکلات موجود درباره خرید ۶۳۰ واگن از چین 

چمران با تاکید بر این که بخش زیادی از مبلغ اضافه‌شده برای اعتبارات حمل‌و‌نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به خرید اتوبوس و تکمیل ناوگان اتوبوسرانی اختصاص خواهد یافت، عنوان کرد: این‌طور نیست که ما در بودجه سال آینده شهرداری فقط به اتوبوس توجه کرده باشیم و مترو‌ را در نظر نگرفته باشیم، اتفاقا ما به مترو بیش از اتوبوس توجه داریم، اما توسعه ناوگان مترو در یک سال میسر نیست، به نحوی که فقط در یک نمونه، از سال ۹۶ برنامه خرید ۶۳۰ واگن از چین پیگیری می‌شد، اما هنوز این برنامه به نتیجه نرسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در پنج سال گذشته پیش‌پرداخت خرید ۶۳۰ واگن از چین توسط دولت پرداخت نشده بود، البته اخیرا دولت موافقتنامه‌های مربوطه را با طرف چینی به نتیجه رسانده، اما پیش‌پرداخت را هنوز نپرداخته است. زمانی هم که این پیش‌پرداخت داده شود، بلافاصله ساخت واگن در چین آغاز خواهد شد.، البته بخشی از مراحل ساخت در کشور چین انجام می‌شود و تولید این واگن‌ها در ایران تکمیل می‌شود.

رئیس پارلمان شهری پایتخت اظهار داشت: از وقتی پیش‌پرداخت رقم کل بدهی‌های شهرداری تهران پرداخت شود، حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد که اولین واگن‌ها وارد ناوگان متروی تهران شود. بنابراین استفاده از این واگن‌ها به سال ۱۴۰۲ نمی‌رسد. با این وجود امیدواریم از سال ۱۴۰۳ در صورت پرداخت رقم پیش‌پرداخت توسط دولت، ورود واگن‌ها به ناوگان متروی تهران آغاز شود و بخشی از این واگن‌ها در طول اجرای برنامه چهار ساله چهارم شهر تهران و بخشی دیگر نیز بعد از اجرای این برنامه وارد ناوگان مترو شود‌. 

وی در ادامه تاکید کرد: در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری حدود ۵۵۰ واگن مترو نیاز به اورهال داشتند و در همین زمینه در ماه‌های اخیر فرآیند اورهال قطارهای مترو آغاز شده است که این فرآیند در سال آینده ادامه خواهد یافت و اعتبارات مورد نیاز برای آن از همین بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی تامین می‌شود.

در سال آینده حداقل ۳ هزار اتوبوس به ناوگان تهران اضافه می‌شود 

چمران با بیان اینکه در سال آینده حداقل ۳ هزار اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه خواهد شد، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان تهران وجود دارد و امیدواریم بتوانیم تا پایان ۱۴۰۲ تعداد اتوبوس‌های تهران را حداقل به ۵ هزار و ۶۰۰ تا دستگاه برسانیم. البته این رقم تقریبا معادل همان رقمی است که ما در سال ۹۶ به مدیریت شهری قبلی تحویل داده بودیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اعتبارات لازم برای خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است و مسأله مهم این است که خودروسازان داخلی بتوانند این اتوبوس‌ها را تولید کنند. حدود ۱۰ سال است که خرید اتوبوس‌های شهری از خودروسازان متوقف شده بود و اکنون این شرکت‌ها باید مجددا خطوط تولید خود را فعال کنند. البته با جلساتی که در یک سال گذشته با تولیدکنندگان داخلی اتوبوس برگزار کرده‌ایم، آنها اقداماتی را برای راه‌اندازی خطوط تولید خود انجام داده و گفته‌اند به محض این که پیش‌پرداخت اتوبوس‌ها را بگیرند، ساخت این اتوبوس‌ها را آغاز خواهند کرد. 

رئیس پارلمان شهری پایتخت در ادامه توضیحات خود گفت: براساس آنچه در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده‌ایم، قرار است در سال آینده یک‌ هزار دستگاه فقط از یک تولیدکننده و یک هزار اتوبوس دیگر نیز از چند تولیدکننده داخلی دیگر خریداری شود. همچنین برنامه‌ای برای خرید مجموعا یک هزار دستگاه اتوبوس برقی از دو تولیدکننده داخلی پیش‌بینی شده است که امیدواریم اضافه شدن اتوبوس‌های برقی به ناوگان تهران،‌ کمک مهمی به کاهش آلودگی هوا داشته باشد. 

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این سه هزار دستگاه، وزارت کشور نیز براساس تفاهمی که با شهرداری تهران امضا کرده است، وعده داده که حداقل یک هزار اتوبوس به ناوگان پایتخت بدهد. اکنون چند ماه است که شهرداری پیش‌پرداخت بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس از این تعداد را پرداخت کرده است، اما وزارت کشور تا امروز فقط ۱۷۲ اتوبوس را به مدیریت شهری تهران تحویل داده و در تأمین سهم ۸۰ درصدی خود برای خرید این اتوبوس‌ها به مشکل خورده است.

پلیس راهور باید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و آلاینده را جمع کند 

چمران با بیان این که سال آینده برنامه‌هایی هم برای کمک شهرداری به دارندگان موتورسیکلت جهت جایگزینی موتورهای خود با موتورسیکلت‌های برقی پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: بخشی از اعتبار اضافه‌شده ۱۰ هزار میلیارد تومانی جهت پرداخت تسهیلات به دارندگان موتورسیکلت‌های آلاینده در نظر گرفته شده است که بتوانند به تهیه موتورهای برقی بپردازند و از سوخت پاک بهره‌مند شوند. این تسهیلات به طور ویژه به دارندگان موتورهای کار پرداخت خواهد شد که بیش از موتورسیکلت‌های شخصی در سطح شهر تردد دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از پلیس راهور پایتخت انتظار داریم تمام موتورسیکلت‌های کاربراتوری را جمع کند، چون آلودگی این موتورها حتی از خودروها بیشتر است.

رئیس پارلمان شهری پایتخت اظهار داشت: بخشی از بودجه سال آینده شهرداری تهران به خرید مینی‌بوس و ون اختصاص داده شده است. استفاده از ون و مینی‌بوس بخصوص در خطوط اتوبوسرانی کم‌مسافر کاربرد زیادی دارد، زیرا در این خطوط در برخی ساعت‌ها مدت زیادی طول می‌کشد که به تعداد کافی مسافر برسد و برخی افراد باید ساعت‌ها منتظر بمانند تا یک اتوبوس پر شود و حرکت کنند. بنابراین استفاده از ون و مینی‌بوس می‌تواند به کاهش معطلی مردم در این خطوط کمک کند. البته بخشی از ون‌های موجود نیز باید بازسازی شود، چراکه اکنون وضعیت مناسبی ندارند. 

سوالم این است که چرا دولت سهم خود را در حمل‌ونقل عمومی نمی‌پردازد 

چمران در بخش دیگری از اظهارات خود به در نظر گرفتن تبصره‌ای در بودجه سال آینده شهرداری برای تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آتی پیش‌بینی کرده‌ایم که شهرداری بتواند ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان تامین کند و این رقم کل بودجه است. البته مدیریت شهری معتقد است که می‌تواند بیش از این رقم درآمدزایی داشته باشد. ما هم رقم ۱۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان را برای تحقق درآمدهای مازاد بر بودجه در تبصره ۲۰ در نظر گرفته و تعیین کرده‌ایم که شهرداری باید این رقم را با اولویت حمل‌و‌نقل عمومی و آسفالت و البته برخی موارد فرهنگی، اجتماعی و ورزشی هزینه کند. 

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا دولت سهم خود در بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی پایتخت را پرداخت نمی‌کند، عنوان کرد: این سوال خود من هم هست و مسئولان دستگاه اجرایی باید اعلام کنند که چرا سهم قانونی تعیین‌شده در حوزه حمل‌ونقل تهران را به اندازه کافی نمی‌پردازند. البته امسال موارد خوبی در این خصوص پرداخت شده، اما موارد زیادی به صورت ناکافی پرداخت شده است. مثلا برای خرید ۶۳۰ واگن مترو که ۵۰ درصد رقم پیش‌پرداخت را باید دولت بپردازد، هنوز دولت سهم خود را نداده یا وزارت کشور سهم ۸۰ درصدی خرید یک هزار دستگاه اتوبوس را هنوز پرداخت نکرده است. 

رئیس پارلمان شهری پایتخت ادامه داد: ما خودمان را از دولت طلبکار می‌دانیم و سعی داریم که این طلب‌ها را وصل کنیم. البته نمایندگان مجلس هم باید در این زمینه با ما همراهی کنند، اما به نظر می‌رسد نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی به اندازه اعضای شورای شهر، جوش شهر تهران را نمی‌زنند تا مسائل مربوط به تکمیل زیرساخت‌های لازم برای پایتخت بخصوص در زمینه کاهش آلودگی هوا و حمل‌و‌نقل عمومی را از دولت پیگیری کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا در جلسه دو هفته قبل شورای شهر، در اتفاقی بی‌سابقه هشت نفر از اعضای شورا غیبت کردند، گفت: در شورای شهر ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد و حتی اگر هر چند صد سال یک بار هم این اتفاق بیفتد، بازهم احتمال وقوع آن غیرممکن نیست. 

طلب شهرداری تهران از دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است 

چمران با تاکید بر این که مدیریت شهری پایتخت برنامه‌ای برای خرید اتوبوس‌های خارجی ندارد، گفت: در بودجه سال آینده رقمی برای خرید اتوبوس خارجی پیش‌بینی نکرده‌ایم، چون بیش از یک سال است که به خودروسازان فشار می‌آوریم که بتوانند خطوط تولید خود را فعال کنند و آنها هم در یک سال گذشته اقدامات زیادی را در این زمینه انجام داده‌اند. به همین دلیل، فعلا برنامه‌ای برای خرید اتوبوس خارجی نداریم، مگر این که تولیدکنندگان به مشکل بخورند و نتوانند به اندازه تعهدات خود اتوبوس تولید کنند که در این صورت تعداد معدودی اتوبوس از خارج وارد خواهیم کرد. 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: دولت سیزدهم در مقایسه با دولت‌های قبلی بیشترین پرداخت‌ها را در حوزه حمل‌ونقل به شهرداری تهران داشته است، اما هنوز ارقام پرداخت‌شده کافی نیست، چون دولت در قانون مکلف است که باید یک سوم هزینه بلیت اتوبوس، یک سوم هزینه بلیت مترو، یک دوم هزینه هزینه ساخت مترو و ۸۰ درصد سهم خرید اتوبوس‌های داخلی را بپردازد که هنوز بخش زیادی از این رقم‌ها بعلاوه سهم دولت در حوزه احیای بافت‌های فرسوده پرداخت نشده و در حال حاضر طلب شهرداری تهران از دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. 

وی در پایان تصریح کرد: هنوز رقم دقیق میزان تحقق بودجه سال جاری توسط شهرداری تهران اعلام نشده است، اما پیگیری‌های ما از معاونت مالی شهرداری از این حکایت دارد که تا امروز ۵۰ هزار میلیارد از کل ۵۱ هزار میلیارد تومان بودجه امسال شهرداری محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیش از ۵۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری در سال جاری محقق شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز