خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران:

علاوه بر حقوق مدیران و پرسنل شهرداری «دریافتی کارکنان شورا» هم در سامانه شفافیت بارگذاری شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۹۳۶

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران با تاکید بر این که براساس مصوبات قبلی پارلمان شهری پایتخت و آنچه در مصوبات بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شهرداری آمده است، مدیریت شهری باید حقوق تمام مدیران و کارکنان خود را به صورت دقیق و به‌روز در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری کند، گفت: دریافتی کارکنان شورای شهر تهران نیز جزو مواردی است که شهرداری مکلف به بارگذاری کامل آن در سامانه شفافیت است، زیرا طبق قانون، کارکنان شورای شهر تابع قوانین و مقررات شهرداری هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شرایطی که اواخر دی‌ماه امسال، انتشار فیش حقوقی دختر یکی از اعضای شورای شهر تهران که به عنوان مسئول دفتر او فعالیت می‌کرد، باعث ایجاد حاشیه‌های فراوانی شد و در نهایت این فرد استعفا داد و به تعبیری از کار کردن در شورا کنار رفت، در روزهای اخیر مجددا فیش حقوقی دیگری مربوط به یکی از کارکنان زن شورای شهر تهران منتشر شده است که برخلاف قانون، از آبان ۱۴۰۰ تا دی‌ماه ۱۴۰۱ به مدت ۱۴ ماه به مرخصی زایمان رفته بود و در این ماه‌ها نیز علاوه بر حقوق بالا، به ازای هر ماه ۱۳۰ ساعت اضافه‌کار دریافت کرده بود. این مساله بار دیگر باعث ایجاد شائبه‌هایی درباره حقوق کارکنان شورا و شهرداری تهران شده است. 

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که براساس مصوبات دوره‌های پنجم و ششم شورای شهر، شهرداری تهران مکلف است که حقوق تمام مدیران و کارکنان مدیریت شهری را به صورت دقیق و به‌روز در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری کند تا عموم شهروندان بتوانند با مراجعه به این سامانه از حقوق، مزایا و دریافتی تمام پرسنل مدیریت شهری آگاه باشند. این در حالی است که براساس تذکرات مکرر برخی اعضای شورای شهر تهران از جمله احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورا، شهرداری هنوز به بسیاری از تکالیف خود در زمینه بارگذاری موارد مختلف در سامانه شفافیت از جمله اطلاع‌رسانی دقیق درباره حقوق مدیران و کارکنان عمل نکرده است. 

البته هفته گذشته، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در هنگام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری در صحن شورا در توضیح علت عدم اعلام دقیق ارقام حقوق تمام پرسنل شهرداری توضیح داد که «می‌گویند چرا حقوق تمام کارکنان شهرداری به صورت شفاف اعلام نمی‌شود، اما قطعا با این اقدام نظامات کشور به هم می‌ریزد. اکنون مدرسان دانشگاه‌ها بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و اگر حقوق کارکنان برخی سازمان‌های شهرداری را اعلام کنیم، معلمان و اساتید دانشگاه اعتراض خواهند کرد. اخیرا یک فیش منتشرشده باعث شد کل نیروهای خدوم شهرداری مستمسک آسیب باشند.» 

در مصوبات شورا بر بارگذاری حقوق تمام پرسنل شهرداری در سامانه شفافیت تاکید شده است 

در چنین شرایطی اما سوال مهم این است که وقتی براساس مصوبات قانونی شورا، شهرداری تهران مکلف است که حقوق تمام مدیران و کارکنان خود را به صورت دقیق و به‌روز در سامانه شفافیت بارگذاری کند، آیا این توضیح شهردار درباره عدم اعلام شفاف حقوق پرسنل خود، قابل قبول است؟ همچنین در شرایطی که در ماه‌های اخیر انتشار برخی فیش‌های حقوقی مربوط به کارکنان شورا و اعلام ارقام گوناگون درباره دستمزد بالای برخی پرسنل شهرداری، باعث ایجاد شائبه‌هایی در افکار عمومی شده است، آیا انتشار دقیق حقوق مدیران و کارکنان مدیریت شهری، به برقراری اصل شفافیت در شهرداری تهران کمک نمی‌کند؟ 

این سوالات را از ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران پرسیدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: در مصوبات شورا درباره تکلیف شهرداری تهران نسبت به بارگذاری موارد مختلف در سامانه شفافیت، تاکید شده است که شهرداری باید حقوق تمام مدیران و کارکنان خود را به صورت دقیق و به‌روز در این سامانه برای مشاهده توسط عموم شهروندان اعلام کند. اعضای محترم شورا نیز بارها در صحن پارلمان شهری در این زمینه به شهرداری تذکر داده اند و همچنین متذکر شده‌اند که سامانه اعلام حقوق مدیران شهرداری باید به سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران بخش‌های دولتی و عمومی که توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور ایجاد شده است و قابلیت بازدید توسط همه مردم را دارد، متصل شود. 

وی افزود: علاوه بر مصوباتی که از دوره قبلی در زمینه بارگذاری حقوق پرسنل شهرداری تهران در سامانه شفافیت وجود داشته است، شورای ششم در مصوبات بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شهرداری تهران نیز مدیریت شهری را موظف کرده است که باید حقوق و مزایای تمام مدیران وکارکنان خود را در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری کند. البته شهرداری دلایلی فنی را برای عدم اتصال به سامانه سازمان امور اداری و استخدامی ذکر می‌کند، اما حتی اگر این دلایل را بپذیریم، بازهم هیچ منعی وجود ندارد که شهرداری تهران اطلاعات مربوط به حقوق، مزایا و دریافتی پرسنل بخصوص مدیران شهرداری را در سامانه شفافیت خودش بارگذاری کند، بخصوص که این کار، یک تکلیف قانونی است که شورا برای شهرداری تهران تعیین کرده است. 

شفافیت، جلوی فساد را می‌گیرد و شائبه‌های افکار عمومی را رفع می‌کند 

امانی با بیان این که دریافتی کارکنان شورای شهر تهران نیز جزو مواردی است که شهرداری مکلف به بارگذاری کامل آن در سامانه شفافیت است، عنوان کرد: طبق قانون، کارکنان شورای شهر تابع قوانین و مقررات شهرداری هستند و نحوه تعیین حقوق و مزایای آنها هیچ تفاوتی با کارکنان شهرداری ندارد. در واقع، هر کسی که در شورای شهر استخدام شود، عملا به معنای استخدام در شهرداری تهران است، به نحوی که اگر آن فرد دارای قرارداد موقت باشد، باید با شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری قرارداد ببندد و اگر هم نیروی رسمی باشد، عملا نیروی رسمی شهرداری به حساب می‌آید. 

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران ادامه داد: قطعا یکی از مهمترین راهکارهای مبارزه با فساد و جلوگیری از ایجاد شائبه‌های مختلف، پایبندی به اصل شفافیت است. این اصل باید در تمام زمینه‌ها در مدیریت کشور از جمله مدیریت شهری رعایت شود و اعلام دقیق حقوق پرسنل شهرداری نیز می‌تواند به پایبندی هرچه بیشتر مدیریت شهری به اصل شفافیت کمک کند. ما همچنین باید نحوه جذب و استخدام در شهرداری تهران را نیز شفاف کنیم، به نحوی که باید در هر سال، فهرست کسانی که جذب شهرداری می‌شوند با اعلام تخصص‌ها، ویژگی‌ها و سوابق این افراد به صورت کامل در سایت شفافیت بارگذاری شود تا مردم و اعضای شورای شهر در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند. 

وی در پایان تصریح کرد: اقداماتی از این دست، به برقراری اصل شفافیت و مبارزه با فساد در شهرداری تهران کمک می‌کند. در تمام حوزه‌ها در سطوح مدیریتی کشور، رعایت شفافیت یکی از سدهای اصلی مقابله و پیشگیری از فساد و رفع شائبه‌هایی است که بعضا در میان افکار عمومی ایجاد می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز