خبرگزاری کار ایران

هشدار هواشناسی درباره بارندگی در ۲۵ استان/ کاهش دما تا ۱۲ درجه در برخی مناطق

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۰۳۹

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور برای فردا خبر داد و ضمن پیش‌بینی کاهش ۱۰ تا ۱۲ درجه‌ای دما در برخی مناطق، درباره بارش باران و در ارتفاعات بارش برف در ۲۵ استان هشدار صادر کرد.

به گزارش ایلنا، براساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز یکشنبه در بخش‌هایی از شرق و شمال شرق کشور بارش پراکنده و برای سایر مناطق آسمان صاف پیش‌بینی شده است.

فردا با ورود سامانه بارشی در مناطق شمال غرب و غرب بارش باران، وزش باد شدید، گاهی رعد و برق و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود. همچنین در این روز در بخش‌هایی از جنوب غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات غربی البرز افزایش ابر و بارش پراکنده روی می‌دهد.

سه‌شنبه در مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز،  سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌ها ادامه خواهد داشت.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه فعالیت سامانه بارشی در مناطق مذکور تشدید می‌شود و در بخش‌هایی از شمال شرق، مرکز و شرق کشور نیز افزایش ابر و بارش پراکنده انتظار می‌رود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل گرمباد و افزایش محسوس دما و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در این مناطق کاهش 10 تا 12 درجه‌ای دما روی می‌دهد. دریای خزر نیز از سه‌شنبه تا بعدازظهر چهارشنبه مواج خواهد بود.

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی (باران و برف) 

زمان شروع: دوشنبه 1401/12/15

زمان پایان: پنج‌شنبه 1401/12/18

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق ، دامنه، ارتفاعات و مناطق با اقلیم سرد بارش برف، وزش باد شدید موقتی و رخداد مه

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/12/15: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه و ایلام،

سه‌شنبه 1401/12/16: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، لرستان، ایلام، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال و غرب سمنان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی اصفهان و شمال کهگیلویه و بویراحمد.

چهارشنبه 1401/12/17: زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، البرز، قزوین، تهران، قم، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، خوزستان، غرب و شمال سمنان، نیمه شمالی فارس، اصفهان، غرب یزد، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان.

پنج‌شنبه 1401/12/18: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، تهران، قزوین، البرز، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان، سمنان، یزد، نیمه شمالی فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و شمال کرمان.

اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در انتقال منابع انرژی از جمله گاز و برق.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیرضروری و در صورت لزوم به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، مدیریت در انتقال و مصرف منابع انرژی و در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری (گرد و خاک) 

زمان پایان: پنج‌شنبه 1401/12/18

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد همراه با خیزش گرد و خاک.

منطقه اثر:

یکشنبه 1401/12/14: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، همدان، مرکزی، البرز، تهران، قم، سمنان، اصفهان، شمال فارس، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

دوشنبه 1401/12/15: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، قم، تهران، گیلان، اردبیل، سمنان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان.

سه‌شنبه 1401/12/16: مرکزی، اصفهان، یزد، قم، همدان، قزوین، زنجان، شرق کردستان، جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال شرق فارس، نیمه شمالی کرمان و جنوب تهران.

چهارشنبه 1401/12/17: ایلام، خوزستان، کردستان و خراسان رضوی.

پنج‌شنبه 1401/12/18: کردستان، زنجان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، سمنان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در تردد، احتیاط در فعالیت کویرنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد و ارتفاع موج (دریای خزر) 

زمان شروع: اواخر وقت دوشنبه 1401/12/15

زمان پایان: اوایل وقت چهارشنبه 1401/12/17

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین 1 تا 1.5 متر و در فرا‌ساحل 1.5 تا 2متر

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی در ساحل و فراساحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز