خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی:

صدور حکم جلب برای مالک ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار/ سازمان‌های بیمه‌گر نباید ساختمان‌های فاقد تأییدیه ایمنی را بیمه کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۴۲۴

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران از وجود ۱۱ هزار ساختمان پرخطر در پایتخت خبر داد و گفت: نباید دستگاه‌های بیمه‌گر ساختمان‌هایی که تأییدیه ایمنی ندارند را بیمه کنند و باید هزینه مالکینی که ایمنی را رعایت نمی‌کنند بالا ببریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در جریان یکصد و سی و یکمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران به ارائه گزارشی درباره حادثه آتش‌سوزی ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار پرداخت و گفت: ساعت ۱۰:۲۲ روز گذشته با تماس شهروندان حریق در این ساختمان به سازمان آتش‌نشانی اعلام شد که در کمتر از ۴ دقیقه سه ایستگاه به محل حادثه رسیدند.

وی افزود: در نخستین اقدام افراد داخل ساختمان تخلیه شدند و هنگامی که همکارانم به محل حادثه رسیدند بیش از یک ساعت از آغاز حریق گذشته بود، این در حالی است که در سه طبقه منفی این ساختمان که هر طبقه ۳۸۰ متر مربع مساحت داشت، اقلام اشتعال‌زای زیادی دپو شده بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با تاکید بر پایش ۳۳ هزار ساختمان به لحاظ ایمنی در سطح شهر تهران توسط سازمان آتش‌نشانی گفت: ساختمانی که دیروز دچار حادثه شد، یکی از ساختمان‌هایی بود که اخطار گرفته بود و پرونده جاری داشت و به دنبال مسائل حقوقی و قضایی آن بودیم.

محمدی ادامه داد: عملیات اطفای حریق در ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار حدود ۱۲ ساعت به طول انجامید و این در شرایطی بود که در ابتدای آغاز عملیات دستگاه‌های ما دمای ۷۰۰ درجه را نیز در آنجا ثبت کرده بودند و پس از کاهش دما نسبت به اطفای حریق اقدام شد. همچنین تمهیدات لازم از جمله دستور تخلیه ساختمان‌های پیرامونی این ساختمان نیز صادر شد.

وی با بیان این که پایش ساختمان از لحاظ احتمال ریزش ادامه دارد، عنوان کرد: دستگاه‌های لرزه‌نگاری بلافاصله در محل مستقر شدند که این ساختمان پایش شود و اقدامات لازم در خصوص آن صورت بگیرد. اگر یک ساعت اطفای حریق این ساختمان بیشتر به طول می‌انجامید ساختمان فرو می‌ریخت، اکنون هم این ساختمان دیگر قابل سکونت نیست و پس از خارج کردن اجناس باید نسبت به تخریب آن اقدام شود.

محمدی در تشریح جزئیات شهادت یکی از آتش‌نشانان در جریان عملیات اطفای حریق ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار توضیح داد: معمولا استاندارد چاهک‌هایی که برای آسانسور زده می‌شود یک متر و ۲۰ سانتیمتر تا ۱.۵ متر است، ولی مامور سازمان آتش‌نشانی در چاهکی به ارتفاء شش متر با دمای بسیار بالا سقوط کرد. در بازدیدهای انجام شده به دلیل بالا بودن حرارت چهار ستون به صورت کامل دفرمه شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: متاسفانه روند شهادت آتش‌نشانان ادامه دارد و این در حالی است که می‌توانیم از این حوادث جلوگیری کنیم. اتاق اصناف و وزارت صمت باید اعلام کنند که در این خصوص چه وظیفه‌ای دارند؟ نباید دستگاه‌های بیمه‌گر ساختمان‌هایی که تأییدیه ایمنی ندارند را بیمه کنند و باید هزینه مالکینی که ایمنی را رعایت نمی‌کنند، بالا ببریم.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در شهر تهران در برخی زون‌های مناطق ۱۱، ۱۲ و ۱۵ حدود یک‌سوم خانه‌ها به انبار تبدیل شده است، بدون این که هیچ تمهیدات ایمنی این تغییر کاربری‌ها انجام می‌شود و این ساختمان‌ها متاسفانه بیمه هم می‌شوند. اما اگر دستگاه قضا محکم برخورد کند، قطعا شاهد حوادث کمتری از این دست خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران تصریح کرد: در حال حاضر قاضی برای مالک ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار حکم جلب صادر کرده است.

محمدی همچنین در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: عملیات اطفای حریق ساختمان ۱۵۳ نزدیک به ۱۲ ساعت طول کشید و به دلیل حجم بالای کالاهای دپوشده که اشتعال بالایی داشتند و رسیدن درجه حرارت بالای ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد، اطفای حریق مدت زیادی طول کشید.

وی افزود: عملیات اطفای حریق ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار با احتیاط کامل انجام شد و ساختمان‌ها تخلیه و نفرات نجات داده شدند، مرحله به مرحله پیش رفتیم، اما متأسفانه یکی از آتش‌نشانان در چاهک آسانسور سقوط کرد و به شهادت رسید.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: تا صبح امروز با ۵۰ فن مثبت، درجه حرارت را کاهش دادیم. هم‌اکنون ماموران دو ایستگاه آتش‌نشانی در محل حضور دارند که دما را کاهش دادند و ایمنی تثبیت شده است. در حال حاضر ساختمان از مرحله ریزش عبور کرده و کارشناسان باید بررسی کنند و احتمالاً قابل سکونت نخواهد بود.

وی با بیان این که آتش‌نشانی در سه سال گذشته ۳۳ هزار ساختمان را پایش کرده است، اظهار داشت: ما این ساختمان‌ها را در چهار دسته ناایمن، پرخطر، میان خطر و کم‌خطر تقسیم‌بندی کرده‌ایم که ۱۱ هزار ساختمان از این تعداد در جدول ساختمان‌های پر خطر هستند که ساختمان ۱۵۳ نیز جزو پر خطرها بود که رأی قضایی و حکم پلمب داشت که مالک به صورت غیرقانونی فک پلمب کرده و قاضی حکم جلب برای او صادر کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز