خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس پایتخت در حاشیه طرح تشدید مبارزه با سرقت:

دستگیری بیش از ۲۴۰ سارق طی ۵ روز/ امیدواریم شاهد «روزِ بدون سرقت» در تهران باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۸۷۶

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این که امیدواریم در آینده بتوانیم شاهد یک روز بدون سرقت در تهران باشیم، گفت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران، در پنج روز گذشته توانستیم ۵۱ باند مختلف در حوزه سرقت شامل بیش از ۲۴۰ نفر از سارقان را در سطح پایتخت دستگیر کنیم که ۱۸۴ نفر یعنی حدود ۸۰ درصد آنها دارای سابقه کیفری مرتبط هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار عباسعلی محمدیان در حاشیه طرح تشدید مبارزه با سرقت که در محل پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: از هفته گذشته در راستای تدابیر فرمانده کل فراجا طرح تشدید مبارزه با سارقان در تهران و سراسر کشور آغاز شد و همکاران ما نیز در مجموعه پلیس آگاهی تهران بزرگ همزمان با سایر نقاط کشور از هفته قبل اقدامات خود را در این زمینه آغاز کردند. 

وی افزود: در پنج روز اخیر که همکاران ما به صورت شبانه‌روزی برای تشدید مبارزه با سرقت اقدام کردند، توانستیم ۵۱ باند مختلف در حوزه سرقت شامل بیش از ۲۴۰ نفر از سارقان را در سطح پایتخت دستگیر کنیم که ۱۸۴ نفر یعنی حدود ۸۰ درصد آنها دارای سابقه کیفری مرتبط هستند، یعنی سابقه سرقت دارند. 

بخش زیادی از گوشی‌های مسروقه از کشور خارج می‌شود 

رئیس پلیس پایتخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بخش زیادی از گوشی‌های همراه سرقتی از کشور خارج می‌شود که البته تدابیر لازم برای جلوگیری از قاچاق این گوشی‌ها اتخاذ شده است، اما بخشی از گوشی‌های همراه سرقتی نیز توسط مالخران اوراق می‌شود و قطعات آنها به فروش می‌رسد. 

وی درباره سرنوشت اموال مسروقه از منازل نیز توضیح داد: اموال سرقت‌شده از منازل بخصوص طلا و مسکوکات نیز بلافاصله ذوب می‌شود و تغییر شکل پیدا می‌کند و این اقدام نیز معمولا توسط مالخرها انجام می‌شود. 

به مالخران هشدار می‌دهیم که به‌زودی دستگیر می‌شوند 

فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین تاکید کرد: به تمام کسانی که مالخری می‌کنند، یعنی از سرقتی بودن یک مال اطلاع دارند یا احتمال مشکوک بودن آن را می‌دهند، اما بازهم اقدام به خرید و فروش چنین اموالی می‌کنند، هشدار می‌دهیم که با هماهنگی‌های قضایی صورت‌گرفته، اقدام پیچیده پلیسی در خصوص شناسایی آنها را آغاز کرده‌ایم، تعداد زیادی از این افراد را نیز شناسایی کرده‌ایم و به‌زودی با مستندات کامل برای دستگیری آنها اقدام می‌کنیم. 

محمدیان با بیان که در صورت حذف پدیده مالخری، چرخه سرقت نیز متوقف خواهد شد، عنوان کرد: معتقدیم که مالخرها به چرخه سرقت‌ها دامن می‌زنند و به همین دلیل مبارزه با سارقان و مالخرها را به عنوان دستور کار اول همکاران در پلیس آگاهی تعریف کرده‌ایم و اقدامات لازم در این حوزه را افزایش داده‌ایم. 

وی افزود: امیدواریم کسانی که چه در واحد‌های صنفی و چه خارج از آن اقدام به مالخری می‌کنند، از این اقدامات مجرمانه خود دست بکشند و دیگر شاهد این تخلفات نباشیم. 

مجازات‌های حداکثری برای سارقان سابقه‌دار اعمال می‌شود 

محمدیان درباره نحوه برخورد سارقان سابقه‌دار نیز توضیح داد: در قانون پیش‌بینی شده است کسانی که دارای سابقه کیفری مرتبط هستند، هم قرار اولیه آنها سنگین‌تر است و هم برخورد دستگاه قضایی با آنها قاطع‌تر خواهد بود. براساس هماهنگی‌های بین پلیس و قوه قضاییه نیز قرار است به پرونده سارقان بخصوص افراد سابقه‌دار با سرعت بیشتری رسیدگی شود و طبق قانون شاهد صدور احکام حداکثری برای مجازات این افراد باشیم. 

رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: امیدواریم با اعمال مجازات‌های قانونی بازدارنده برای سارقان بخصوص افراد سابقه‌دار در آینده بتوانیم شاهد یک روز بدون سرقت در تهران باشیم. 

فعال شدن «سامانه نما» برای نمایش اموال مکشوفه توسط پلیس 

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به فعال شدن سامانه نمایش اموال مکشوفه گفت: پلیس آگاهی قبلا سامانه‌ای برای نمایش اموال مکشوفه تحت عنوان «سامانه نما» طراحی کرده است. ما تصاویر تمام اموال مکشوفه در حوزه مبارزه با سرقت را در بازه‌های زمانی کوتاه در آن سایت قرار خواهیم داد تا مال‌باختگان بتوانند اموال مسروقه خود را پیدا کنند. البته اثبات ادعای افراد مبنی بر مالکیت یک مال نیاز به ارائه مستندات و طی شدن ساز و کارهای مربوطه دارد. 

وی در پایان تصریح کرد: راهکار دیگر ما برای بازگرداندن اموال مسروقه به مال باختگان این است که همکاران ما براساس زمان کشف اموال مسروقه، افراد مال‌باخته را برای مشاهده اموال خود دعوت می‌کنند و اگر مال‌باختگان بتوانند اموال خود را پیدا کنند، این مساله می‌تواند سرنخ شناسایی یک سرقت باشد و دستگیری سارقان مربوطه باشد. 

گفتنی است، امروز با حضور سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس‌آگاهی تهران بزرگ و جمعی از فرماندهان و پرسنل فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و پلیس آگاهی پایتخت، از بخشی از اموال مکشوفه در طرح جدید پلیس برای تشدید مبارزه با سرقت در محل پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی رونمایی شد. 

پیرو طرح مطالبات مردمی در حوزه افزایش سرقت در سطح کشور، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) از هفته گذشته طرح جدید تشدید مبارزه با سرقت را ابتدا در هفت استان و سپس در سراسر کشور آغاز کرده و قرار است در این طرح به صورت هدفمند و شبانه‌روزی با سارقان، مالخران و تمام افرادی که در چرخه سرقت نقش دارند، با هماهنگی دستگاه قضایی به صورت قاطعانه برخورد شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز