خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

آیا دولت برای حل مشکلات کشور از دانشگاهیان کمک می‌گیرد؟/ چرایی علت تدریس مجازی اساتید خارجی در برخی دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۶۸۶

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد رفتن دولت به سمت دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کشور گفت: ما باید قوانین و مقرراتی داشته باشیم که بر اساس آن اگر صنعتی پولش را در قراردادی با دانشگاهی خرج کرد، برای او تسهیل‌گری شود و به طریقی منابع و منافع دو طرف را به یکدیگر گره بزنند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد و منافع صنعت با دانشگاه گره نخورد عملا نمی‌توانیم به هدف برسیم.

«محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که قرار بود در پایان برنامه توسعه ششم به ۱۵ دانشگاه بین المللی در کشور برسیم، توضیح داد: تعداد دانشگاه‌های بین المللی ما امروز خیلی بیشتر از اینهاست؛ در برخی رتبه‌بندی‌های بین المللی مختلف بین ۴۰ تا ۴۵ دانشگاه کشورمان را بین المللی دانسته‌اند. 

او در خصوص حضور اساتید خارجی برای تدریس در ایران به عنوان یکی از شاخص‌های بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها نیز بیان کرد: اگر اساتیدی در ایران برای تدریس همکاری کنند، این همکاری به صورت مجازی است. 

او در مورد دلیل مجازی بودن این همکاری بیان کرد: دلیلش این است رفت و آمدها مشکل است و نمی‌توانیم از نظر اعتبارات این مسئله را حمایت کنیم. 

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکیداتی که رهبر انقلاب در خصوص حل مشکلات کشور توسط دانشگاهیان داشته‌اند، دولت برای گرفتن راهکارها به سمت دانشگاه و دانشگاهیان آمده است؟ اظهار کرد: ما باید قوانینی داشته باشیم که این قوانین منافع صنایع را با منافع دانشگاه‌ها با هم گره بزند و هم‌رسانی کند. 

زلفی گل ادامه داد: امروز قانون جهش تولید را داریم که تا حدودی این کار را کرده است. در این قانون گفته شده است که اگر صنعتی سرمایه‌اش را در واحد تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها هزینه کند، به منزله مالیات از او قبول می‌کنیم. بنابراین ما باید قوانین و مقرراتی داشته باشیم که بر اساس آن اگر صنعتی پولش را در قراردادی با یک دانشگاهی خرج کرد، برای او تسهیل‌گری شود و به طریقی منابع و منافع دو طرف را به یکدیگر گره بزنیم. تا زمانی که این اتفاق نیفتد و منافع صنعت با دانشگاه گره نخورد، عملا نمی‌توانیم به هدف برسیم. 

او در پاسخ به این پرسش که آیا ما با کمبود قانون مواجه هستیم که مسئولان برای حل مشکلات سراغ دانشگاه‌ها نمی‌روند؟ عنوان کرد: یکی از موارد کمبود قانون است، اما مورد دیگر می‌تواند بسترهای لازم باشد و ما برای این نیاز، سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) را ایجاد کرده ایم. دانشمندان ما در فضای دانشگاهی می‌توانند بررسی کنند که نیاز جامعه و مسئله روز چیست و برایش راهکار بدهند؛ به طور مثال وزارت نفت ما نیاز و مشکلات امروزش چیست و کجاست؟ این نیازها می‌تواند از سوی دانشگاهیان شناسایی شود و راهکار برایش ارائه کنند. این سامانه برای همین هدف است و اساتید دانشگاه های کشور با مشکلات واقعی صنایع ما آشنا می‌شوند. 

وزیر علوم گفت: نیاز داریم راهکارهایی پیدا کنیم که بخشی از آن راهکارها می‌تواند ایجاد قانون و بخشی شاید لزوم فرهنگ‌سازی باشد که به آن نیاز داریم. در نهایت باید به راهکاری رسید که منافع صنایع و دانشگاه‌ها را پیوند بدهد؛ مانند بنگاه معاملاتی که رابطه مستاجر و صاحب خانه را برقرار می‌کند، ما نیز باید به چنین ساختاری برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز