خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط زیست:

منابع طبیعی باید برای همیشه از زیرمجموعه وزارت کشاورزی آزاد شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۰۵۵

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر لزوم ادغام دو سازمان محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: برای این که کشور نجات پیدا کند، مجموعه منابع طبیعی باید برای همیشه از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی آزاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر امروز علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ششمین جشنواره ملی روز جنگلبان و جان‌نثاران منابع طبیعی که با مشارکت جمعیت حامیان زمین و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سالن اجتماعات سازمان منابع طبیعی برگزار شد، با بیان این که محیط‌بانان و جنگل‌بانان عملا وظیفه یکسانی را برعهده دارند، گفت: من در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست ادغام کامل سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی کشور را ارائه داده‌ام و امیدوارم هرچه سریع‌تر محیط‌بانان  و جنگل‌بانان کشور در قالب یک لباس مشترک به انجام وظیفه بپردازند.

وی افزود: من به ادغام دو سازمان منابع طبیعی و محیط زیست کشور اعتقاد دارم، البته شاید نظرات متفاوتی در بدنه کارشناسی کشور وجود داشته باشد و برخی کارشناسان و مدیران محترم نسبت به این پیشنهاد خرده بگیرند، ولی من پشت دست‌نوشته‌ای که در این زمینه به رئیس جمهور داده‌ام، محکم ایستاده‌ام و معتقدم باید این اتفاق رخ دهد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: در شورای عالی امور اداری کشور بحث‌های زیادی در این زمینه انجام شده است و خود من با بدنه کارشناسی و انجمن‌های علمی محیط زیست و منابع طبیعی کشور جلسه داشته‌ام و معتقدم برای این که کشور نجات پیدا کند، مجموعه منابع طبیعی باید برای همیشه از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی آزاد شود.

محیط‌بانان و جنگل‌بانان از ما مسئولین به یکدیگر نزدیکتر هستند 

سلاجقه با بیان این که پیشنهاد او برای ادغام دو سازمان محیط زیست و منابع طبیعی صرفا یک پیشنهاد کارشناسی است، عنوان کرد: در جلسه شورای عالی امور اداری کشور خدمت رئیس‌جمهور عرض کردم با توجه به این که کشور ما دچار مشکلات فراوانی در حوزه‌های منابع طبیعی و محیط زیست است، باید این دو سازمان در یکدیگر ادغام شوند. 

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: در دو مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست کشور مباحث مشترکی مطرح است و جنگل‌بانان و محیط‌بانان هر دو از یک پیکره واحد پاسداری می‌کنند، اما زیر نظر دو سازمان متفاوت هستند، این در حالی است که این افراد در طبیعت نسبت به ما مسئولین، خیلی به یکدیگر نزدیکتر هستند. 

وی در ادامه تاکید کرد: محیط‌بانان، جنگل‌بانان و سایر افرادی که در مجموعه‌های منابع طبیعی و محیط زیست کشور فعالیت می‌کنند، عاشقانه مشغول به کار هستند و باید قدر این عشق آنها به طبیعت کشورمان را بدانیم. 

باید وزارت منابع طبیعی و محیط زیست تشکیل شود

سلاجقه با تاکید بر این که تمام مسئولان باید نسبت به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور کوشا باشند، گفت: وقتی در حال حاضر مسئولیت‌های عظیمی روی دوش مجموعه منابع طبیعی کشور قرار دارد، باید این مجموعه از زیر نظر یک وزارتخانه دیگر خارج شود و با همین نگاه ما طرح تشکیل وزارت منابع طبیعی و محیط زیست را در مجلس مطرح کرده‌ایم. 

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: وقتی کشورمان می‌تواند در زمینه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی موفق‌تر عمل کند که این دو مجموعه در یکدیگر ادغام شوند؛ بخصوص که اکنون با خطر بزرگ تغییر اقلیم مواجهیم و این پدیده در حال دگرگون کردن تمام معادلات توسعه‌ای کشور است و در این شرایط ما حتما باید برنامه آمایش سرزمین کشور را اصلاح کنیم. 

وی در ادامه اظهار داشت: در شرایط موجود نیاز به بازنگری جدی در رویکردهای محیط زیستی و منابع طبیعی کشورمان داریم و به همین دلیل مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست باید در قالب یک ساختار واحد و به عنوان یک وزارتخانه در کنار یکدیگر قرار بگیرند. 

دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به پیشنهاد من تاخته است 

سلاجقه با اشاره به ارسال نامه به رئیس‌جمهور برای ارائه درخواست ادغام دو سازمان منابع طبیعی و محیط زیست کشور گفت: خوشبختانه از وقتی در این زمینه به رئیس‌جمهور نامه نوشتم، یک گفتمان کارشناسی و علمی در این باره در کشور ایجاد شد و موافقان و مخالفان بسیاری صحبت کردند و برخی کارشناسان حتی مخالفت‌های تندی را نسبت به این پیشنهاد ابراز کردند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: از جمله مخالفان جدی با پیشنهاد بنده، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که به این پیشنهاد تاخت و برخی اساتید آن خطاب درباره من گفتند که فلانی از راه نرسیده، برای کشور تعیین تکلیف می‌کند و انگیزه سمت‌های دیگر را دارد. این در حالی است که پیشنهاد من برای ادغام دو سازمان منابع طبیعی و محیط زیست جدید نیست و از وقتی یک شاگرد کوچک دانشکده منابع طبیعی بودم، نظر کارشناسی من همین بود.

وی در ادامه تاکید کرد: کارشناسان مختلف می‌توانند درباره این پیشنهاد نظرات مختلفی را ارائه دهند، ولی لزومی ندارد که یکدیگر را تخطئه کنیم و پیشنهاد می‌کنم اساتید دانشگاه تشریف بیاورند تا به صورت رودررو و با استدلال علمی در این زمینه صحبت کنیم. 

اگر در دانشگاه بنشینم، زبانم خیلی درازتر خواهد بود 

سلاجقه در ادامه صحبت‌های خود گفت: برخی دوستان در مخالفت با پیشنهاد بنده گفته‌اند که آقای سلاجقه می‌خواهد مجموعه منابع طبیعی کشور را به یکی از معاونت‌های خودش تبدیل کند، ولی من از ابتدای ارائه این پیشنهاد و ارسال نامه به رئیس‌جمهور گفته‌ام که دو سازمان منابع طبیعی و محیط زیست کشور باید به صورت صد درصد در یکدیگر ادغام شوند؛ یعنی هر دو مجموعه باید کوبیده شوند و گوشت و استخوان آنها تماما باهم ممزوج شود و براساس وظایفی که هرکدام از این دو دستگاه برعهده دارند، یک ساختار نو و واحد تشکیل شود. 

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: بعضی‌ها گفته‌اند که سلاجقه می‌خواهد خودش مسئولیت وزارتخانه پیشنهادی خود را داشته باشد، ولی من به خدا پناه می‌برم، زیرا اگر در دانشگاه بنشینم،‌ زبانم درازتر و حرفم‌ شنیدنی‌تر خواهد بود و ضریب تاثیر من در مجموعه دانشگاهی و نسل آینده کشور بیشتر است. ولی اکنون که به دستگاه اجرایی آمده‌ام، تمام بحث‌هایی که مطرح می‌کنم را برای خدا و براساس رسالت علمی خودم مطرح می‌کنم و به خاطر پست و جایگاه حرفی نمی‌زنم و ادغام دو سازمان منابع طبیعی و محیط زیست نیز اعتقاد قلبی و نظر کارشناسی من است. 

وی در پایان تصریح کرد: اکنون اهمیت مسائل منابع طبیعی و محیط زیست برای تمام جهان بیشتر شده است و ما هم باید مسائل زیست محیطی کشور را جدی‌تر بگیریم. امیدواریم هرچه زودتر شاهد چنین روز خجسته‌ای باشیم و کشورمان دارای منابع طبیعی و محیط زیست پایدار و در عین حال توسعه درخور بشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز