خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی خبر داد:

تدوین طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه مراتع کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۰۳۴

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه مراتع کشور تدوین شده و به زودی به تصویب هیات وزیران می رسد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ترحم بهزاد روز سه شنبه در جریان سفر به استان مرکزی که به منظور شرکت در دوره آموزشی پویایی و ممیزی مرتع در استان صورت گرفت، در جمع خبرنگاران با اشاره به وسعت 164 میلیون هکتاری مساحت کشور، اظهار کرد: از این میزان وسعت، ۱۳۴.۴ میلیون هکتار، منابع طبیعی است که شامل ۱۷ میلیون هکتار سطح جنگلی، ۳۲.۶ میلیون هکتار سطح بیابانی و ۸۴.۴ میلیون هکتار مرتع می شود.

وی با اشاره به ماده ۳ قانون جنگل ها و مراتع مصوب ۲۵ مردادماه ۱۳۴۶، گفت: براساس این قانون هرگونه بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی باید در قالب طرح باشد و پیش از تصویب هر طرحی نیز باید بهره برداران و ذینفعان شناسایی شوند.

بهزاد تصریح کرد: بیش از ۸۲ میلیون هکتار از مراتع ممیزی شده است و یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار شناسایی و بیش از ۳۸۰ هزار و ۳۴۰ فقره پروانه چرا نیز داده شده است که ۵۰ درصد این خانوارها اقدام به تمدید پروانه چرا کرده اند و یک فرصت یک ساله مجددا داده شد که بهره برداران تا ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ نسبت به تمدید پروانه چرای دام خود اقدام کنند در غیر این صورت پروانه باطل می شود و در اختیار دیگر بهره برداران قرار می گیرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: به منظور تدوین برنامه مدون برای جبران کمبودها، طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه مراتع کشور تدوین شده و به زودی در هیات وزیران مصوب می شود و به واسطه این طرح و تامین علوفه، تبدیل دیمزار در قالب یک برنامه پنج ساله(سالانه ۱۰۰ هزار هکتار) در مساحت ۵۰۰ هزار هکتار مدنظر است، همچنین یک میلیون و ۲۵۰ عملیات بیومکانیک، یک میلیون هکتار عملیات بیولوژیک، ۴۵۰ هزار هکتار قرق و ۵۰ میلیون هکتار نیز اعمال مدیریت انجام خواهد شد.

وی در خصوص جایگزین شدن مرتع دار متوفی اظهار کرد: در این راستا طی آیین نامه ای اعلام شد که دو سال جهت اعلام جایگزین، مهلت وجود دارد و مجددا یک فرصت دوباره داده شد و افراد می توانند تا ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ برای اعلام جایگزین برای مرتع دار متوفی اقدام کنند.

بهزاد با اشاره به برنامه های سازمان جهت تقویت پوشش مراتع بیان کرد: راهنمای فنی و اجرایی طرح مرتعداری تغییر داده شده و تمامی پتانسیل ها مانند گردشگری، بومگردی، آبزی پروری، زنبورداری، کشت علوفه و گونه های چندمنظوره، توسعه گیاهان دارویی، زراعت چوب، پرورش وحوش و انرژی های نو و ... دیده شده است که به تقویت پوشش گیاهی و تقویت و بهبود معیشت بهره برداران منجر می شود و به این منظور تسهیلات فنی برای بهره برداران در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز