خبرگزاری کار ایران

آبگیری بیش‌از ۴۰ میلیون متر مکعب از سازه‌های آبخیزداری چابهار

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۴۴۰

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: ۲۲ سازه آبخیزداری بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر در این شهرستان بیش‌از ۴۰ میلیون مترمکعب آبگیری شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، غلامرضا راهداری اظهارکرد: هدف از احداث سازه‌های آبخیزداری کنترل فرسایش و رسوب، حفظ منابع آب و خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از خطر سیل‌گیری مناطق پائین دست و توسعه بخش کشاورزی و همچنین به تاخیر انداختن سرعت روان آب حاصل از سیلاب است.

وی افزود: در صورت تامین اعتبار، شهرستان چابهار ظرفیت اجرای هر چه بیشتر سازه‌های آبخیزداری را برای حفظ منابع آب دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار با اشاره به تخریب زمین‌های کشاورزی و هدر رفت آب با وجود فرسایش خندقی (گرگرو)، گفت: اجرای طرح آبخیزداری به تثبیت خاک و رشد گیاهان کمک می‌کند و نقش مهمی در تقویت آب سفره‌های زیرزمینی دارد.

وی عنوان کرد: آبخیزداری یعنی تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی و افزایش تولید محصول و آبخیزداری بهره‌گیری از مجموعه‌ای گسترده از دانش و تجربه است که با یافتن راه‌های پیشگیری و رویارویی با فرسایش خاک و سیلاب‌های مخرب بدست می‌آید.

رئیس اداره منابع طبیعی چابهار با بیان اینکه آبخیزداری یعنی حفظ و احیاء آبخیزهای بحرانی، بهره برداری کامل از سرمایه گذاری‌های هنگفت مالی در منابع اقتصادی کشور است، اظهارداشت: بی گمان بهره‌برداری مناسب و درست از منابع طبیعی و کشاورزی حوزه‌های آبخیز، تقویت پوشش گیاهی و کاهش زیان‌های سیل‌های ویرانگر و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی و افزایش تولید محصول می‌تواند بهترین تعبیر از آبخیزداری باشد.

راهداری در پایان بر تکمیل سیل بند عورکی، ساخت سازه‌های آبخیزداری بتنی و خاکی در محدوده رودخانه کاجو و باهوکلات و سرشاخه‌های رودخانه‌های بزرگ و کوچک چابهار تاکید کرد و افزود: توجه به حوزه آبخیزداری اشتغال و افزایش آب سفره‌های زیرزمینی، تثبیت خاک و شن‌های روان را در پی‌دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز