خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:

«مدرسه ایمن، آماده و پشتیبان» راهبرد مدیریت بحران فضاهای آموزشی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۳۱۲۰

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مفهوم «مدرسه ایمن، آماده و پشتیبان» را باید به عنوان رویکرد اساسی در زمینه ایمن‌سازی و مدیریت بحران در مدارس و فضاهای آموزشی مد نظر قرار داد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حمیدرضا خان‌محمدی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از نخستین «نرم‌افزار تخصصی ارزیابی نیمه‌تفصیلی از آسیب‌پذیری فضاهای آموزشی از زلزله» که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به روز ملی ایمنی در برابر زلزله و سالروز وقوع زلزله بم، اظهار کرد: تدوین و ترسیم راهبردی همه‌جانبه برای تحقق هدف ایمن شدن همه مدارس کشور در مقابل زلزله امری ضروری است. بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها برای ایمن‌سازی فضاهای آموزشی در برابر زلزله باید به صورتی انجام شود که سه مؤلفه مهم «بحران‌محوری»، «خطرمحوری» و «تاب‌آوری» مورد توجه قرار گیرد. 

مردم‌محوری در مدیریت بحران

حمیدرضا خان محمدی با اشاره به قرار داشتن ایران در بین ۱۰ کشور بلاخیز جهان و زلزله‌خیز بودن عمده مناطق کشور، افزود: باید با مشورت و تجربه‌های زیستی به طرح‌ها نگاه کنیم. رویکرد غالب در مقابله با حوادث طبیعی به ویژه زلزله و سیل بر اساس سه مؤلفه مهم یاد شده قابل ارائه است. 

این مسئول خاطرنشان کرد: نگرش «بحران‌محوری» با تمرکز بر انجام امور پس از وقوع بحران، رویکرد «خطرمحوری» با تمرکز بر انجام فعالیت‌های پیشگیرانه و رویکرد «تاب‌آوری» باتمرکز بر دو رویکرد مذکور و ارتقاء توانمندی‌های اجتماعی، مشارکت مردم و «مردم‌محوری در مدیریت بحران» باید در این زمینه راهبردهای اصلی باشند. 

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به رسالت مهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی دانش‌اموزان اشاره کرد و گفت: تمرکز بر سه مفهوم «بنای مقاوم و استاندارد»، «فضای چندمنظوره و پشتیبان» و «شهروند آگاه و توانمند» اصول مهمی هستند که برای تحقق مدیریت جامع بحران و پیشگیری از خسارت‌های احتمالی باید از سوی این سازمان مورد توجه قرار گیرد. 

خان‌محمدی خاطرنشان کرد: تصویب قانون اخیر مدیریت بحران کشور در مرداد ۱۳۹۸ و ابلاغ آن در شهریور خط و مشی‌های کلیدی این حوزه را ترسیم کرد. از ظرفیت‌های اساسی این قانون پیش‌بینی تشکیل شورای عالی مدیریت بحران در کشور است که خوشبختانه نخستین جلسه آن آذر امسال با حضور ریاست محترم جمهور تشکیل شد و اسناد و برنامه‌های حوزه مدیریت بحران از جمله سند ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خط فقر، برنامه ملی بازسازی و بازتوانی و برنامه ملی آمادگی و پاسخ به تصویب رسید. 

جهت‌گیری به سمت مدیریت ریسک

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: در ایران تا پیش از برنامه چهارم توسعه کشور تمرکز بیشتری بر بحران‌محوری بود و جهت‌گیری پس از آن به سمت مدیریت ریسک تغییر یافت. در همین راستا باید گام‌های مؤثر برای کاربست اصول ۱۰گانه تاب‌آوری در کشور برای کاهش اثرات حوادث برداشت. در اصول ۱۰گانه تاب‌آوری به تاب‌آوری زیرساخت‌های آموزشی و پرورشی به عنوان یک اصل اساسی تاکید شده است. 

وی با بیان این‌که مدارس و فضاهای آموزشی از کاربری‌های حیاتی در شهرها و روستاها تلقی می‌شوند، تصریح کرد: کارکردهای این فضاها را می‌توان در حوزه مدیریت بحران به عنوان کاربری‌های پشتیبان و حمایتی به عنوان مراکز امداد و نجات و اسکان اضطراری و کاربری پاسخگو تعریف کرد. این فضاها به عنوان زیرساخت اجتماعی تعریف می‌شوند که به دلیل مراکز تجمع و با تراکم دانش‌آموزان در صورت آسیب‌پذیری تلفات جبران‌ناپذیری به همراه خواهند داشت. بر همین اساس توجه به ایمنی این فضاها بر اساس یک برنامه جامع و آینده‌نگر از ضروریات است. 

گفتنی است این نرم‌افزار به همت دانشگاه شهید رجایی طراحی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز