خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ایران؛ رتبه یک جهان در شدت مصرف انرژی/ فقط با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز، مازوت‌سوزی به صفر می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۱۲۲

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ایران از نظر شدت مصرف انرژی در رتبه یک جهان قرار دارد، گفت: اگر ما بتوانیم در بخش‌های خانگی، تجاری و اداری فقط به میزان ۱۰ درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی داشته باشیم، دیگر نیازی به استفاده از مازوت در برخی نیروگاه‌ها نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آلودگی هوا یکی از بزرگترین معضلات محیط زیستی کلانشهرها و از عوامل اصلی تهدیدکننده سلامت شهروندان است که همه ساله بخصوص در فصول سرد، مشکلات زیادی را برای مردم کشورمان ایجاد می کند. در این میان، با وجود این که منابع متحرک شامل خودروها، موتورسیلکت‌ها، وانت‌بارها، کامیون‌ها، تریلرها، اتوبوس‌ها و ... عامل اصلی آلودگی هوای اغلب کلانشهرهای کشور محسوب می شوند، اما منابع ساکن شامل واحدهای مسکونی، تجاری و اداری به همراه صنایع، کارخانجات، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و ... نیز نقش مهمی در تشدید انتشار آلاینده ها در بسیاری از شهرهای بزرگ دارند. 

این نکته‌ای است که داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: با توجه به این که در فصول سرد سال نیاز کشور به مصرف گاز طبیعی افزایش می یابد و حدود 77 درصد این سوخت در واحدهای مسکونی، اداری و تجاری مصرف می شود، بعضی نیروگاه های بخاری کشور ممکن است ناچار شوند که برای تولید برق مورد نیاز شهروندان از مازوت استفاده کنند. بنابراین ما هرچقدر بتوانیم در بخش های خانگی، تجاری و اداری صرفه جویی بیشتری انجام دهیم، گاز طبیعی بیشتری برای مصرف در نیروگاه ها و صنایع باقی می ماند و نیاز این واحدها به سوزاندن مازوت کمتر می شود. 

وی افزود: متاسفانه ایران از نظر شدت مصرف انرژی در رتبه یک جهان قرار دارد و ۹۴ درصد پایه تولید انرژی در کشورمان نیز از طریق سوخت های فسیلی تامین می شود. این مساله هم باعث رشد انتشار آلاینده های هوا توسط منابع ثابت در بخش های خانگی، تجاری و اداری می شود و هم به نیاز نیروگاه ها به مازوت سوزی دامن می زند. بنابراین فرهنگ سازی برای صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی و دیگر سوخت های فسیلی در سراسر کشور، یکی از اقدامات اساسی برای کاهش مازوت سوزی در برخی نیروگاه ها و در نتیجه کاهش آلودگی هوا به حساب می آید. 

برنامه وزارت نفت برای گوگردزدایی از مازوت در 4 سال آینده 

گل علیزاده با اشاره به جلسات برگزارشده میان مسئولان سازمان محیط زیست و مدیران پالایشگاه های کشور گفت: براساس پیگیری های سازمان محیط زیست از وزارت نفت، این وزارتخانه متعهد شده است که در یک برنامه چهارساله، نسبت به گوگردزدایی از مازوت تولیدی در تمام پالایشگاه های سطح کشور اقدام کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: اگر وزارت نفت به این تعهد خود عمل کند و وزارت نیرو هم برای تجهیز نیروگاه ها به سیستم های کاهنده آلاینده های هوا اقدام کند، انتشار آلاینده های حاصل از مازوت سوزی در نیروگاه های کشور به حداقل می رسد. البته هم زمان با این اقدامات، باید فرهنگ سازی لازم برای کاهش مصرف گاز در سطح کشور هم انجام شود، زیرا برآوردهای وزارت نیرو نشان می دهد که تنها 10 درصد سوخت مصرفی نیروگاه های کشور را مازوت تشکیل می دهد و اگر ما بتوانیم در بخش های خانگی، تجاری و اداری فقط به میزان 10 درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی داشته باشیم، دیگر نیازی به استفاده از مازوت در برخی نیروگاه ها نخواهیم داشت. 

وی در ادامه تاکید کرد: مطابق برآوردهای وزارت نفت، اگر تمام شهروندان، دمای هوای منازل، ادارات و واحدهای تجاری خود را تنها یک درجه کاهش دهند، روزانه 25 میلیون متر مکعب در مصرف گاز طبیعی در کشورمان صرفه جویی می شود. این در حالی است که حداکثر مصرف روزانه گاز در نیروگاه های کشور حدود ۵۰ میلیون مترمکعب است، آن هم در شرایطی که در فصول سرد، میزان مصرف روزانه گاز طبیعی در بخش های خانگی، تجاری و اداری کشور به حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب می رسد. بنابراین مشارکت جدی مردم در کنار اجرای سیاست های تشویقی و تنبیهی توسط دولت، می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف گاز در کشور داشته باشد و به کاهش میزان مازوت سوزی در برخی نیروگاه ها کمک کند. 

مازوت سوزی در تهران و اصفهان اکیدا انجام نمی شود 

گل علیزاده با تاکید بر ممنوعیت اکید مازوت سوزی در کلانشهرهای تهران و اصفهان گفت: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه های بعثت تهران و اسلام آباد اصفهان ممنوع شده است. به عبارت دیگر، در نیروگاه های تهران و اصفهان به هیچ وجه از مازوت استفاده نمی شود و حتی مخازن و مشعل های مربوط به مازوت سوزی نیز در این نیروگاه ها پلمب شده است. 

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: با وجود این که مصرف سوخت مازوت در تهران از سال 91 ممنوع شده است، اما بازهم این اقدام نتوانسته جلوی تشدید آلودگی هوا در پایتخت را بگیرد، زیرا در سال های اخیر هم تعداد وسایل نقلیه بخصوص خودروها و موتورسیکلت های فرسوده در تهران بیشتر شده است، هم توسعه حمل و نقل عمومی و روند مدیریت ترافیک به کندی پیش رفته و هم با افزایش جمعیت پایتخت به دلیل مهاجرت شهروندان از شهرهای دیگر، مصرف انرژی حاصل از سوزاندن انواع سوخت های فسیلی در منابع ساکن افزایش پیدا کرده است. 

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به این که عمده انرژی مصرفی کشور از سوخت های فسیلی تامین می شود، حتی سوازندن مقدار کمی از این سوخت ها در فصول سرد سال باعث تشدید آلودگی هوا می شود؛ بخصوص در شهرهایی مانند تهران، کرج، اراک و اصفهان که شرایط جغرافیایی آن احتمال سکون هوا و ماندگاری بیشتر آلاینده ها در آسمان را بر اثر پدیده وارونگی دما افزایش می دهد. بنابراین برای کاهش آلودگی هوا، چاره ای جز صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم. 

وی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی علاوه بر لزوم کاهش مصرف سوخت در منابع آلاینده ثابت و متحرک، توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی، ارتقای کیفیت سوخت توزیعی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از جمله راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا محسوب می شود که باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز