خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در محیط زیست استان گیلان خبر داد

افزایش دو و نیم برابری سطح تراز تالاب بین‌المللی امیرکلایه لاهیجان

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۰۰۳

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل محیط زیست گیلان از افزایش سطح تراز آب تالاب بین‌المللی امیرکلایه لاهیجان در آخرین ماه فصل پاییز خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عباس عاشوری با اعلام این خبر گفت: در پایان آذر ماه سال جاری، سطح تراز آب تالاب بین‌المللی امیرکلایه لاهیجان  نسبت به اوایل ماه ، بیش از دو و نیم برابر افزایش یافت و همچنان با ورود آب های جاری و بارندگی‌ها در حال افزایش است. 

وی افزود: در صورت بارش بیشتر نزولات آسمانی، قطعا سطح تراز آب این تالاب بین المللی به سرعت افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است مانند سال گذشته آب از حد دیوارهای(بازوها) تالاب نیز عبور کند.

عاشوری ادامه داد: اما در تالاب انزلی در طی ماه مشابه شاهد یک روند سینوسی افزایش، کاهش و سپس افزایش سطح تراز آب این تالاب بودیم. وی اظهار داشت : پیش بینی می شود با ادامه روند بارش ها، سطح تراز آب تالاب انزلی مجدد مانند اواسط ماه گذشته افزایش یابد.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب های اداره کل محیط زیست گیلان در خصوص دلیل نوسانات سطح تراز آب تالاب انزلی نسبت به تالاب امیرکلایه گفت: تالاب امیرکلایه از تیپ دریاچه و به طور کلی یک تالاب‌ درون خشکی است. بنابراین کاهش سطح تراز آب دریای خزر در طی دهه گذشته تاثیر چندانی بر سطح تراز آب این تالاب نگذاشته اما تاثیر این کاهش روی تالاب انزلی مستقیم و عمده می باشد، زیرا تالاب انزلی از نوع دریایی _ ساحلی است و ارتباط مستقیم با دریای خزر دارد و با توجه به پایین بودن سطح تراز آب دریا نسبت به تالاب‌، بخش عمده آب ورودی از طریق پنج روگا به خروجی در محل بنادر و دریانوردی انزلی می رسد و سپس به دریا زهکش می شود.

عاشوری اظهار داشت: بیشترین سطح تراز آب تالاب انزلی در طی هشتاد سال گذشته در دهه هفتاد شمسی و کمترین مقدار در دهه پنجاه شمسی مشاهده شده است، این نوسانات و تغییرات به طور کامل منطبق با نوسانات سطح تراز  آب دریای خزر می باشد و حالا که سطح تراز آب دریا مجدداً کاهش یافته است، علیرغم ورود حجم بالای آب به درون تالاب، بخش اعظم آن به دریا زهکش می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز