خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر در گفت‌وگو با ایلنا:

۶ هزار اتوبوس تا پایان ۱۴۰۳ به ناوگان تهران اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۹۰۸

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: شهرداری متعهد شده است که تا پایان ۱۴۰۳، در مجموع ۶ هزار دستگاه اتوبوس جدید را شامل ۲ هزار دستگاه از طریق واردات، ۲ هزار دستگاه از طریق تفاهم بین وزارت کشور با شهرداری‌ها و ۲ هزار دستگاه از طریق خرید مستقیم از تولیدکنندگان داخلی، به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود این که توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مهمترین راهکارها برای مبارزه با آلودگی هوا محسوب می شود، اما سال‌هاست که تهران با کمبود و فرسودگی شدید ناوگان اتوبوسرانی مواجه است و همین مساله در کنار کند پیش رفتن روند توسعه خطوط مترو و البته کمبود و فرسودگی قطارهای شهری، باعث تشدید ترافیک و در نتیجه افزایش آلودگی هوای پایتخت شده است. 

آمارهای رسمی شهرداری تهران از این حکایت دارد که با وجود نیاز پایتخت به حداقل 11 هزار دستگاه اتوبوس، اکنون در سطح شهر تهران تنها حدود 2 هزار و 500 اتوبوس فعال وجود دارد که این نشان می دهد تهران با کمبود 8 هزار و 500 دستگاه اتوبوس مواجه است. همچنین آن طور که احمد وحیدی، وزیر کشور در شهریورماه امسال گفته است، حدود 80 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری کشور فرسوده است و برخی کارشناسان معتقدند که آمار فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران اکنون حتی به 90 درصد هم می رسد. 

بر این اساس شکی نیست که تهران به عنوان شهری که در بسیاری از روزهای سال با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند، به شدت نیازمند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است و البته در دوره جدید مدیریت شهری نیز برنامه هایی در این راستا اجرا شده که چندان متناسب با نیاز تهران نبوده است. مثلا در یک سال گذشته، در دو نوبت، یک بار 175 اتوبوس و بار دیگر 152 دستگاه اتوبوس جدید توسط شهرداری به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شد  و همچنین در 17 آبان امسال، علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت اعلام کرد که قرار است دولت از طریق تهاتر نفت، یک هزار و 200 اتوبوس جدید برای تهران تهیه کند و سهم اورهال اتوبوس های فرسوده تهران را به 2 هزار دستگاه افزایش دهد. 

شهرداری تهران همچنین از طریق تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت کشور و شهرداری‌های کلانشهرها به امضا رسیده است، برنامه دارد که 900 دستگاه اتوبوس جدید را از تولیدکنندگان داخلی دریافت کند که البته شهرداری اعلام کرده به دنبال آن است که سهم تهران از اتوبوس های مربوط به این تفاهم نامه را به 2 هزار دستگاه افزایش دهد. در این میان به گفته مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، قرار است 500 دستگاه از این تعداد تا پایان امسال به شهرداری تحویل داده شود، اما اخیرا سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در برنامه تلویزیونی تهران 20 اعلام کرد که «شهرداری تهران تا به امروز 500 میلیارد تومان برای خرید 400 دستگاه اتوبوس پرداخت کرده، اما هنوز یک دستگاه هم تحویل نگرفته است.» 

تحویل 152 اتوبوس به شهرداری توسط وزارت کشور در سال 1401 

با توجه به صحبت های اخیر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره عدم تحویل 400 دستگاه اتوبوس به شهرداری با وجود پرداخت مبلغ آن، جزئیات بیشتر موضوع را از سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران جویا شدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: در سال 1401، شهرداری تهران مبلغی را بابت پیش پرداخت مربوط به خرید 640 دستگاه اتوبوس به وزارت کشور پرداخته است که در این فرآیند تا کنون 152 اتوبوس به شهرداری تحویل داده شده و اگر تولیدکنندگان اتوبوس ها بتوانند به تعهد خود عمل کنند، تا پایان سال شاهد تحویل سایر دستگاه ها به شهرداری خواهیم بود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: خرید 640 دستگاه اتوبوس از وزارت کشور توسط شهرداری تهران، براساس تفاهمی انجام می شود که بین این وزارتخانه با شهرداری های کلانشهرها و تولیدکنندگان داخلی برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ کشور انجام شده است. البته براساس این تفاهم نامه، شهرداری از هیات دولت درخواست کرده است که 2 هزار دستگاه اتوبوس جدید با این روش برای شهر تهران تا پایان سال آینده از تولیدکنندگان داخلی تامین شود. 

مجوز دولت به شهرداری برای واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس 

تشکری هاشمی افزود: شهرداری علاوه بر تفاهم با وزارت کشور برای تامین 2 هزار دستگاه اتوبوس جدید، برنامه دارد که تا پایان زمان اجرای برنامه سوم توسعه شهر تهران، 2 هزار دستگاه اتوبوس دیگر را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کند. علاوه بر این، شهرداری برنامه دارد که 2 هزار دستگاه اتوبوس را نیز از کشورهای خارجی وارد کند که این کار با استفاده از مجوزی انجام می شود که پیش از این دولت به شهرداری تهران برای واردات این تعداد اتوبوس داده بود. 

وی در ادامه تاکید کرد: مطابق وعده ای که اخیرا شهردار محترم تهران در صحن شورای شهر به اعضای شورا دادند، شهرداری پیگیر آن است که از طریق واردات، خرید از تولیدکنندگان داخلی و دریافت اتوبوس از وزارت کشور، در مجموع 6 هزار دستگاه اتوبوس جدید را در دو سال و نیم آینده یعنی تا پایان سال 1403 به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه کند. 

فعلا صحبتی از واردات اتوبوس دست دوم مطرح نیست 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه های شهرداری برای تامین اتوبوس های جدید، برنامه ای برای واردات اتوبوس دست دوم وجود دارد یا خیر، توضیح داد: در آخرین جلسه ای که آقای زاکانی با اعضای شورای شهر درباره حمل و نقل عمومی پایتخت برگزار کرد، صحبتی از واردات اتوبوس های دست دوم به میان نیامد. بنابراین به نظر می رسد شهرداری برنامه ای برای واردات اتوبوس های دست دوم ندارد و به دنبال تامین اتوبوس نو از طریق تولیدکنندگان داخلی یا واردات از کشورهای خارجی است. 

وی در ادامه گفت: حتی اگر شهرداری تهران بخواهد اتوبوس دست دوم وارد کند، بازهم براساس مصوبات هیات دولت، این اتوبوس ها باید با استانداردهای روز کشور منطبق باشند و عمر آنها کمتر از سه سال باشد و هیچ کدام در چرخه فعالیت قرار نگرفته باشند. بنابراین اگر شهرداری بتواند اتوبوس هایی را پیدا کند که این ویژگی ها را داشته باشد، شورای شهر با واردات آنها مخالفت نخواهد کرد، اما اگر شهرداری به دنبال واردات اتوبوس های دست دومی باشد که از راندمان لازم برخوردار نباشند، حتما شورای شهر با واردات آنها مخالفت می کند. 

قرارداد شهرداری با یک خودروساز برای اورهال اتوبوس‌های دوکابین 

تشکری هاشمی با تاکید بر لزوم انجام تعمیرات اساسی برای اتوبوس های فرسوده پایتخت گفت: کمبود فعلی ناوگان اتوبوسرانی تهران به گونه‌ای نیست که ما صرفا بتوانیم با خرید اتوبوس های جدید آن را جبران کنیم و با توجه به این که بخش زیادی از اتوبوس های پایتخت فرسوده هستند یا نیاز به اورهال دارند، شهرداری تهران باید به اورهال آن دسته از اتوبوس ها بپردازد که با انجام تعمیرات اساسی می توانند به چرخه خدمت رسانی به مردم تهران اضافه شوند. 

وی تصریح کرد: شهرداری تهران اخیرا برای اورهال اتوبوس های دوکابین قابل تعمیر پایتخت قراردادی را با یکی از خودروسازهای داخلی به امضا رسانده است. البته ما امیدواریم که شهرداری برای انجام این کار صرفا به یک شرکت خودروساز اتکا نکند و از ظرفیت سایر تولیدکنندگان اتوبوس در داخل کشور نیز برای تعمیرات اساسی اتوبوس های تهران استفاده کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز