خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

خیلی از خطوط، اتوبوسی برای جابجایی مسافر ندارند/ نیاز فوری به اقدامات ضربتی در حوزه حمل و نقل/ قدرت خرید اتوبوس به شدت پایین آمده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۲۱۳۱

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری تهران گفت: در حال حاضر وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و ناوگان به اندازه کافی نداریم و خیلی از خطوط ما اتوبوسی برای جابجایی مسافر ندارند، ضمن اینکه تغییر ساعات طرح ترافیک هم ضروری است.

«سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت ترافیک این روزهای تهران و تاثیر تغییر ساعت طرح ترافیک بر آن گفت: اگر مردم در رسیدن به مقصدشان با مشکلاتی مواجه شوند، طبیعی است که باز هم به سمت حمل و نقل شخصی روی می‌آورند و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی الزامی است. 

او ادامه داد: در حال حاضر وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و ناوگان به اندازه کافی نداریم و خیلی از خطوط ما اتوبوسی برای جابجایی مسافر ندارند ضمن اینکه تغییر ساعات طرح ترافیک هم ضروری است. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی نیاز به اقدامات ضربتی داریم، گفت: تامین اتوبوس کافی کاهش سر فاصله‌ها چه در اتوبوسرانی و چه در مترو از جمله اقداماتی است که باید صورت بگیرد و اینها نیاز به اقدامات ضربتی در سال جاری دارد که در جلسه مشترک با پلیس روی آن‌ها تاکید می‌کنیم. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در واکنش به اینکه برای اینکه مردم از ماشین شخصی استفاده نکنند، باید ناوگانی باشد که در اختیار آن‌ها قرار گیرد و ناوگان حمل و نقل عمومی به شدت فرسوده و ضعیف است، از این جلسات قرار است به چه راهکاری برسید گفت: مشکل نبود اتوبوس نیست، بلکه در زمینه تامین منابع برای خرید اتوبوس‌های نو مشکل داریم. منابعی که برای سال جاری پیش بینی کردیم، فقط برای خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس است و همچنین بازسازی ۶۰۰ دستگاه اتوبوس که شامل ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین است و به صورت ضربتی در دستور کار است که وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران شود و این تعداد در مجموع می‌توانند ظرفیت قابل توجهی را برای حمل و نقل عمومی به وجود آورند. 

تشکری هاشمی در ادامه گفت: جلساتی را باید با پلیس و معاونت حمل و نقل تهران داشته باشیم و همچنین باید بحث کارشناسی صورت بگیرد و به سمت کارهایی برویم که ارزش افزوده بیشتری برای بهبود حمل و نقل عمومی تهران داشته باشد. همچنین برای سال آینده برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و قابل قبول‌تری تدوین و در بودجه پیش بینی کنیم. همچنین در این حد فاصل پشتیبانی‌هایی که با مدیریت شهری تهران داشته باشند به یک نقطه خوبی برسیم. به علاوه باید تعامل با دولت را به سرانجام برسانیم. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به شروع فصل آلودگی مساله معاینه فنی باید با جدیت بیشتری پیگیری شود در حالی که پلیس راهور معتقد است با توجه به فرسودگی ناوگان گاهی معاینه فنی خودروها صوری انجام می‌شود اظهار داشت: شاخص‌های معاینه فنی شاخص‌های استانداردی است که مصوب شده و باید همان شاخص‌ها در مراکز معاینه فنی اندازه‌گیری شوند. اینگونه نیست که خودروها بدون معاینه فنی بتوانند در سطح شهر تردد کنند. از طرفی شاخص‌های معاینه فنی شاخص‌های مصوب است که از طرف دولت تعیین شده و باید برهمان اساس اندازه گیری‌ها انجام شود. 

او افزود:‌ اگر ماشینی معاینه فنی دریافت کرد و یک هفته بعد دچار نقص شد امری محتمل است و مالک و دستگاه دولتی مکلف هستند به محض اینکه این اتفاق رخ داد نسبت به تعمیر خودرو اقدام کنند. 

تشکری هاشمی افزود: اما این واقعیت را بپذیریم اتوبوس‌هایی که الان خدمات می‌دهند بیش از ۹۰ درصدشان به سن فرسودگی رسیده‌اند و اینکه فرض کنیم ماشین نو و سالمی داریم که می‌توانیم فوری جایگزین کنیم وجود ندارد. در نتیجه به شرکت واحد تاکید کردیم بازسازی اتوبوس‌های دودزا را در اولویت بگذارد. 

تشکری ادامه داد: اگر اتوبوس‌هایی که به سن فرسودگی رسیدند را کنار بگذاریم مردم چاره‌ای ندارند، جز اینکه با ماشین‌های شخصی در سطح شهر تردد کنند و این می‌تواند فاجعه را عمیق‌تر کند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: قدرت خرید به شدت پایین آمده است و یک اتوبوس تک کابین بیش از چهار میلیارد تومان قیمت دارد و اگر بخواهیم هزار اتوبوس نو خریداری کنیم به چهار هزار میلیارد بودجه نیاز داریم و این اعداد و ارقام با توجه به وضعیت درآمد شهر شدنی نیستند. بنابراین فعلا بیشتر به سمت بازسازی می‌رویم. برای سال ۱۴۰۱ به طور ویژه به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که تحول مورد انتظار در این بخش اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز