خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تولد کودکان سالم از والدین مبتلا به HIV

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۳۷۲

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور با اشاره به تولد کودکان سالم از والدین مبتلا به HIV گفت: مهمترین مشکل ما عدم شناسایی افراد مبتلا است.

آمتیس رمضانی دبیر انجمن متخصصان عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،  در رابطه به آخرین وضعیت پیشگیری و درمان بیماری ایدز در ایران پرداخت و اظهار کرد: اهدافی در جهان برای کنترل HIV مشخص شده بود تا بر اساس آن به پیشگیری از این بیماری پرداخته و همزمان بتوان موارد جدید را شناسایی و به درمان آنها پرداخت. روز جهانی ایدز هر سال یک شعاری دارد تا هم آگاهی ارتقا یابد و هم اینکه توجه افراد و حمایت‌ها را افزایش دهند. و عملا بتوانیم بیماری را تحت کنترل درآوریم. لازم است یادآوری و تأکید شود که هنوز مسیر طولانی در پیش بوده و کارهای زیادی باید برای این بیماری انجام گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های 2015 و 2016 هدف شعارهای روز جهانی ایدز این بود که از تعداد مرگ‌های ناشی از ابتلا به ایدز بکاهیم.

وی با اشاره  به برنامه سه 90 سازمان جهانی بهداشت برای حذف ایدز در جهان اظهار کرد: 90 نخست این است که باید بتوانیم 90 درصد از افراد مبتلا را شناسایی کنیم، دوم باید 90 درصد از افراد شناسایی شده را تحت درمان‌های ضد ویروس ببریم و سوم  سطح لود ویروس را در میان 90 درصد افراد تحت درمان کاهش دهیم. مهمترین مشکل ما عدم شناسایی افراد مبتلا است.

رمضانی تأکید کرد: وقتی بیماری شناسایی نشود، ویروس بین 10 تا 12 سال به صورت نهفته فعالیت کرده، همه سیستم ایمنی را نابود کرده و گلبول‌های سفید را از بین برده وcd4 را کاهش می‌دهد، در این حالت بسیاری از عفونت‌ها که ممکن است که در بدن عمده افراد جامعه مشاهده نشود در بدن این فرد مبتلا مشاهده شود یا اینکه به صورت مرتب تکرار عفونت را داشته باشیم. اگر در این دوران 10 تا 12 سال فرد مبتلا شناسایی شود و تحت درمان قرار بگیرد سرعت بیماری کاهش پیدا کرده و با پایین آمدن سطح ویروس سیستم ایمنی تخریب نخوهد شد. طول عمر و کیفیت زندگی فرد بهتر می شود و چه بسا زندگی نرمالی مانند سایر افراد جامعه پیدا می کند.

وی افزود: اگر افراد شناسایی نشوند چه بسا ندانسته با رفتارهای خود دیگران را هم به خطر می اندازند و موجب ابتلا و ریسک این بیماری در جامعه می شوند.

رمضانی یادآور شد: همیشه یک انگی بر روی این افراد وجود داشته که موجب شده تا این افراد کمتر تمایل به شناسایی شدن داشته و تحت درمان قرار بگیرند. از سوی دیگر کووید نیز تا حدی تأثیر گذار بوده و چون بسیاری از مراقبت‌ها بر روی کووید متمرکز شد، در نتیجه شناسایی‌ها کمتر شد و هم افراد شناسایی شده به دلیل ترس از کرونا کمتر به مراکز برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کردند.

دبیر انجمن متخصصان عفونی همچنین در مورد تأثیرگذاری داروها نیز گفت: یکی از موضوعات مهم ما در حوزه ایدز بارداری ایمن مبتلایان است. اگر فرد مبتلایی که قصد بارداری دارد از قبل اطلاع دهد، با انتخاب دوز داروها و نوع آنها، می توان ویروس را در حداقل‌ترین سطح نگه داشت که انتشار آن به نوزاد تقریبا غیر ممکن می شود. ضمن اینکه کودکی هم که به دنیا می‌آید تا یکسال تحت نظر قرار گرفته تا اطمینان از عدم درگیری او با بیماری حاصل شود. عموما مادر که تحت درمان بوده و به صورت مستمر داروهای خود را دریافت می‌کنند، کودکانشان نیز بدون درگیری با بیماری متولد می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز