خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

رئیس پارک‌ها، عضو هیات ممیزه و شورای دانشگاه‌ها می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۶۷۳

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از عضویت رئیس پارک‌ها در هیات ممیزه و شورای دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای سخنان خود در رابطه با نیروی بسیج گفت: تعریفی که از بسیج دارم اینگونه است که هرکسی نتیجه رفتار گفتار و کردارش موجب پیشرفت ایران اسلامی شود بسیجی است و همه ایرانیان بسیجی هستند چون رفتارشان موجب پیشرفت ایران اسلامی می‌شود.‌

او ادامه داد: ما با اتفاقاتی روبه رو هستیم که باید فرصت را غنیمت بد‌انیم دو اتفاق این‌روز‌ها از نظر مدیریتی در حال رخ دادن است که اهمیت بسیاری دارد؛ تدوین برنامه توسعه هفتم کشور و تدوین و ارسال لایحه بودجه به دولت و باید توجه داشته باشیم که از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

‌زلفی گل افزود: تلاش کنیم هم در تدوین برنامه توسعه هفتم احکام و برنامه‌های مدنظر وزارت علوم دیده شود و هم پیگیر باشیم که در بودجه ۱۴۰۲ کمبود‌هایی که برای اجرای برنامه‌ها در پارک‌های علم و فناوری داریم را اعلام کنیم.

او افزود:‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی را جدا کرده‌ایم. کار گروهی به همین دلیل در کشور مغفول مانده است و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در این زمینه موثر باشند. برخی سوالاتی می‌پرسند؛ علم بهتر است یا ثروت؟ فناوری بهتر است یا نوآوری؟ و وقتی این سوال را می‌پرسند من می‌گویم پدر بهتر است یا مادر؟ شاید کلا این نوع سوالات غلط است. چراکه هردو با هم خوب است. تفکیک نکنیم.

‌زلفی گل گفت: توسعه با توصیه نمی‌شود و باید قانون خوب طراحی و اجرا کرد و یکی از قوانین خوبی که تصویب شد قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود که سکوی پرتاب افراد علمی به عرصه فناوری و پیشرفت است.

او خاطرنشان کرد: قوانین باید ا‌فراد را به سمت هدف هدایت کنند. روسای پارک‌ها و روسای دانشگاه‌ها ارتباط عمیق و دوستانه ندارند و با تقابل موفقیت حاصل نمی شود. موفقیت حاصل تعامل و هم فکری است. رئیس پارک و دانشگاهی موفق می شود که ارتباطاتش قوی باشد.

‌زلفی گل افزود: قرار است آیین‌نامه جامع مدیریت را بازبینی کنیم که در این آیین‌نامه قبلا پارک‌ها را در نظر نداشتیم چون آیین نامه مربوط به قبل از راه اندازی پارک‌هاست. از این به بعد رئیس پارک عضو هیات ممیزه و شورای دانشگاه‌ها می‌شوند.‌

او در مورد بهره‌وری در پارک‌های علم و فناوری گفت: باید دانشگاه ها شاخص‌های بهره‌وری و کارآرایی و اثربخشی را احصا کنند و سامانه هوشمند نظام ارتقای بهره‌وری در آموزش عالی را داشته‌ باشیم. خیلی اوقات صحبت می‌شود که از طریق دانش‌بنیان می‌توانیم محصولات رقابت‌پذیر در سطح ملی و فراملی ایجاد کنیم من می گویم اگر به بحث نوآوری توجه کنیم محصولاتی تولید می‌کنیم که رقابت‌ناپذیر باشد. هرچقدر در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنیم به محصولاتی می رسیم که منحصر به فرد است. اگرچه با مهندسی معکوس می‌توانید به محصولاتی برای خوداتکایی برسید اما هنر تحقیق و توسعه این است که محصولاتی رقابت‌ناپذیر تولید کنند. ضمن توجه به تولید محصول قابل رقابت با محصول وارداتی باید تلاش کنیم محصولاتی رقابت ناپذیر تولید کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز