خبرگزاری کار ایران

کبگانیان:

رتبه دانش آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی بسیار نگران کننده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۶۱۹

قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور رتبه دانش آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی را بسیار نگران کننده دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پایان جلسه ۱۶۰ این ستاد کفت:  در این جلسه بررسی گزارش علم و فناوری داشتیم که نتایج عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی مانند تیمز و پرلز در دو حوزه ریاضیات و خواندن و نوشتن را مدنظر دارد. آمار داده هایی که ما گرفتیم بسیار نگران کننده بود و شاهد افت شدیدی را در این دو توانایی دانش آموزان بود. رتبه ها و آمار ۲۰۱۹ نشان می دهد که شاید آموزش و پرورش ما در بین حدود ۵۰ کشوری که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند، در رتبه های آخری بودند.

کبگانیان ادامه داد: این آمار بررسی شد و قرار شد تذکر و توضیحی به وزارت آموزش و پرورش داده شود و بخواهیم گزارشی دهند ک…

[۱۶:۵۸, ۱۴۰۱/۸/۱۷] N.rahmati: در نظر گرفتن فرصت ۶ تا ۹ ماهه برای ویرایش سند نقشه جامع علمی کشور/ رتبه دانش آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی بسیار نگران کننده است/

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور کبگانیان، قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پایان جلسه ۱۶۰ این ستاد گفت: در این جلسه بررسی گزارش علم و فناوری داشتیم که نتایج عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی مانند تیمز و پرلز در دو حوزه ریاضیات و خواندن و نوشتن را مدنظر دارد. آمار داده هایی که ما گرفتیم بسیار نگران کننده بود و شاهد افت شدیدی را در این دو توانایی دانش آموزان بودیم. رتبه ها و آمار ۲۰۱۹ نشان می دهد که شاید آموزش و پرورش ما در بین حدود ۵۰ کشوری که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند، در رتبه های آخری بودند.

کبگانیان ادامه داد: این آمار بررسی شد و قرار شد تذکر و توضیحی به وزارت آموزش و پرورش داده شود و بخواهیم گزارشی دهند که در دولت جدید چه فکر و طرح جدیدی برای این مسئله هست. چراکه آینده کشور در گرو این دو مورد است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور  افزود: تاثیر رشته ریاضی در علوم پایه و مهندسی مشخص است و اگر در مدارس این ضعف حل نشود، در آینده ضربه آن را خواهیم خورد.

کبگانیان اضافه کرد: قرار شد راهکارهای اصلاح موضوع ارائه شود و مصوبه شورای عالی درخصوص کنکور وارد بحث اصلاح آن شد. چراکه کنکور موجب سطحی شدن شدن دانش بچه‌ها شده بود. امسال حدود ۴۰ درصد کنکور تصحیح شد و تشریحی شدن کنکور می تواند به اصلاح این موضوع کمک کند و دانش آموزان از سطح علم عبور و به محتوا برسند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: در جلسه امروز تاکید شد که سازمان سنجش از وظیفه اش غافل مانده است. ما دستگاه اجرایی نیستیم و فقط سیاستگذاریم و سازمان سنجش باید زودتر از ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افت رتبه و خطر کم عمق شدن علوم دانش آموزان را در دبستان و دبیرستان های ما  هشدار می داد.

کبگانیان افزود: حدود ۱۰ سال از تصویب نقشه راهبری جامع علمی کشور گذشته است و اگر آسیب هایی در حوزه اقتصاد و فرهنگ داریم به دلیل عدم توجه به سند است و اگر در فناوری آسیب کمتری داریم ثمره توجه به نقشه جامع علمی است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: نقشه جامع علمی باید متناسب با رشد جهانی و نیاز کشور روزآمد شود. اولویت هایی در زمان تدوین سند داشتیم که امروز شاید دیگر مطرح نیست و به جای آن بحث‌هایی مانند هوش مصنوعی، کوانتوم و... مطرح است که به همین دلیل باید خود را متناسب با نیازهای روز روزآمد کنیم.

کبگانیان ادامه داد: باید شاخص ها را تغییر دهیم و روزآمدسازی کنیم و در نقشه جامع پیش بینی هایی برای آن شده است. روزآمدسازی دو بخش و دو الزام دارد؛ باید آینده پژوهشی صورت بگیرد تا ببینیم جهان در ده سال آینده به کدام سمت می‌رود و ما با توجه به اهداف کشور به کدام جهت باید برویم.

او با بیان اهمیت توجه به آمایش سرزمینی و امکانات بومی گفت: الزامات ویرایشی هم برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور لازم است، اما قالب فعلی را باید حفظ کنیم چرا که تا امروز خوب جواب داده است. برنامه ریزی فعلی باید ادامه پیدا کند، اما باید روزآمدسازی شود و زمانبندی این ویرایش را باید سریع و فشرده تر کنیم. فرصت ۶ تا ۹ ماه برای این ویرایش مورد بحث بود که روی آن فکر می شود.

کبگانیان بابیان اینکه در دولت فعلی و سه قوه موانع کمتر است اظهار کرد: باید آسیب شناسی صورت بگیرد تا بدانیم کجا نقشه جامع علمی کشور خوب پیشرفته و کجا موفق نبوده است‌. محور دیگر توجه به بیانیه گام دوم انقلاب رهبر انقلاب اسلامی است که می خواهیم روح و الزامات گام دوم در روزآمدسازی سند راهبری نقشه جامع علمی کشور درنظر گرفته شود. زمانی که نقشه جامع علمی کشور نوشته شد، هنوز بیانات مربوط به گام دوم انقلاب را در اختیار نداشتیم.

او افزود: ورود به برنامه توسعه هفتم هم بخش دیگری از الزامات است. با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و امکانات فضای مجازی تاکید شد هم اندیشی شود و دانشمندان کشور در این درخواست های ما ورود پیدا کنند تا به کمک آنها و هم افزایی با یکدیگر روزآمدسازی سند راهبری نقشه جامع علمی کشور را ویرایش کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز