خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با ایلنا:

پوشش ۸۵ درصدی تحصیل دانش‌آموزان استثنایی/ ارائه ۶ میلیارد تومان خدمات توانبخشی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۷۲۱

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به پوشش تحصیلی ۸۵ درصدی دانش آموزان استثنایی گفت: سال گذشته حدود ۶ میلیارد تومان خدمات توانبخشی به دانش آموزان ارائه دادیم؛ خدماتی که خارج از مدرسه بوده یعنی دانش آموزان علاوه بر خدمات توانبخشی داخل مدرسه از خدماتی بیرونی هم استفاده کردند.

«حمید طریفی حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره پوشش تحصیلی کودکان استثنایی در  پاسخ به این سوال که در حال حاضر پوشش تحصیلی این دانش آموزان در کشور چقدر است، توضیح داد: براساس آنچه که ما در طرح سنجش شناسایی می‌کنیم، بخشی از بچه‌ها اصلا وارد سنجش نمی‌شوند و ممکن است شناسایی نشوند، اما براساس آمار افرادی که وارد چرخه سنجش می‌شوند و مورد شناسایی قرار می‌گیرند، آماری که در سال ۱۴۰۰ به دست آورده‌ایم، در برخی گروه‌ها ۸۰ تا ۸۵ درصد پوشش تحصیلی داشته‌اند. برخی از این بچه‌ها تشخیص دریافت می‌کنند، اما متاسفانه به دلایلی جذب نمی‌شوند یا در مراکز دیگری ورود پیدا می‌کنند و به چرخه آموزش رسمی وارد نمی‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما این است که امسال جذب حداکثری را در گروه‌های مختلف معلولیت داشته باشیم و آن‌هایی که در طرح سنجش ۱۴۰۱ شناسایی می‌شوند، جذب مدارس استثنایی یا مدارس عادی که برای برخی دانش آموزان استثنایی آماده‌سازی شده است، شوند. 

ارائه خدمات توانمندسازی خارج از مدرسه

طریفی حسینی در پاسخ به این پرسش که وضعیت طرح‌های حمایتی وزاتخانه مثل عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی چگونه است، گفت: بخشی از طرح‌های حمایتی فراگیر و برای همه دانش آموزان چه عادی و چه استثنایی است. ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار بابت اجرای طرح جبران و تثبیت یادگیری اختصاص داد که طرحی تابستانی بود و با هدف جبران ضعف دانش آموزان در برخی دروس مثل فارسی، علوم، ریاضی و… بود و دانش آموزان این امکان را داشتند که در تابستان آموزش‌های لازم را ببینند. این طرح به همان صورتی که در بخش دانش آموزان عادی برگزار شد در بخش استثنایی هم انجام شد و در استان‌های مختلف به اشکال گوناگون مورد استقبال قرار گرفت.

او افزود: در کنار این طرح ما یک سری طرح‌های حمایتی خاص خودمان را نیز داریم مانند خدمات توانمندسازی خارج از مدرسه. سال گذشته حدود شش میلیارد تومان خدمات توانبخشی به دانش آموزان ارائه دادیم؛ خدماتی که خارج از مدرسه بوده یعنی دانش آموزان علاوه بر خدمات توانبخشی داخل مدرسه از خدماتی بیرونی هم استفاده کردند که شامل گفتاردرمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی و سایر خدماتی که به فراخور شدت و نوع معلولیت بچه‌ها به آن‌ها در فضای بیرونی و خصوصی ارائه شد. بخشی از هزینه این خدمات بیرون از مدرسه را ما پرداخت می‌کنیم همچنین هزینه‌های حمایتی دیگری مثل داروهایی که بچه‌ها استفاده می‌کنند یا عینک، سمعک، ویلچر، عصا و… را برعهده می‌گیریم. حدود شش میلیارد تومان نیز هزینه این موارد را پرداخت کرده ایم. 

مدارس استثنایی در اولویت این قرارگاه عدالت تربیتی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: به صورت خاص برای مناطق محروم یا عشایری، قرارگاه عدالت تربیتی وجود دارد که در ۱۶ استان مرزی و شهرستان‌های استان تهران و جنوب استان کرمان و مناطق عشایری کشور را به صورت ویژه در برمی‌گیرد و مربوط وزارتخانه است و کار خدمات‌رسانی انجام می‌شود و تامین لوازم التحریر، پوشاک، اقدامات جهادی در مدارس مانند بازسازی، تامین زیرساخت و نیازمندی‌ها را تامین می‌کند و مدارس استثنایی نیز در کنار آن دیده شده است و در اولویت این قرارگاه قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز