خبرگزاری کار ایران

چه عوامل موجب تنگی کانال نخاعی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۹۴۹

یک جراح متخصص مغز و اعصاب با اشاره به عمل لیزر درمانی بر روی دیسک کمر گفت: لیزر روشی است برای کم کردن حجم دیسکی که بیرون زده است،البته در افرادی که رباطها و مفاصل بزرگ شده، باعث تنگی کانال گشته‌اند لیزر دیسک، درمان مناسبی نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، به نقل از شبکه سلامت، علیرضا طبیب‌خویی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که علت تنگی کانال نخاعی چیست،گفت:فشار فیزیکی بیش از حد، رفتار های شدید با ستون فقرات، نشستن های طولانی و رانندگی های طولانی، باعث آسیب به دیسک میشود،  دیسک آسیب دیده با داخل شدن به کانال نخاعی باعث تنگ شدن آن می‌شود. این بیماری بیشتر در افراد بالای  ۵۰ سال دیده می شود. 

او تأکید کرد: دیسک کمر و گردن در دوران میانسالی فعال میگردد، دیسک ها و زوائد استخوانی با ورود به کانال نخاع باعث تنگ شدن آن می شوند.

هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تنگی کانال کمری را می‌توان آرتروز ستون فقرات نامید. گاهی مفصل های آسیب دیده با وارد شدن به کانال نخاعی باعث گزگز در پاها می شوند. همچنین فشار بر عصب های ناحیه کمری باعث کم شدن توان فرد و درد شدید می‌شود.

 او گفت: از مشخصه‌ اصلی این بیماری، درد شدید پاها پس از شروع به راه رفتن است که به مرور با گذشت زمان و افزایش درد، فرد کاملا ناتوان و خانه نشین می شود.

در این حالت مهم‌ترین کمک جراحی است تا افراد بتوانند راه بروند و زندگی فعال تری داشته باشند.

وی یادآور شد: جراحی به موقع این بیماری تا قبل از درگیری عصب هایی که کنترل ادرار و مدفوع را به عهده دارند زیرا جراحی پس از این مرحله، با احتمال کمتری بازگشت کنترل ادرار و مدفوع فرد را را به دنبال خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: هدف اصلی از این جراحی بازگرداندن توانایی راه رفتن به بیمار است.

طبیب خویی در پاسخ به این سوال که آیا به جز جراحی، درمان های دیگری برای این بیماری وجود دارد گفت: در مراحل اولیه بیماری با تقویت عضلات ستون فقرات مانند فیزیوتراپی و آب‌درمانی، مصرف دارو و طب سوزنی میتوان علائم بیماری را بهبود بخشید، او همچنین از تزریق(مواد ضد درد وکورتون) داخل کانال کمری برای برطرف کردن  التهاب عصب های آن ناحیه و در موارد نادری لیزر درمانی نام برد.

وی از بالا بودن وزن به عنوان فاکتور خطر اینگونه جراحی‌ها نام برد وگفت: به بیمار توصیه می‌شود قبل از انجام عمل جراحی با رژیم غذایی ودر صورت امکان آب درمانی وزن خود را کاهش دهد.

 طبیب خویی در پاسخ به این سوال که لیزر درمانی در تنگی کانال کمر چه نقشی دارد، گفت: لیزر روشی است برای کم کردن حجم دیسکی که بیرون زده است،البته در افرادی که رباطها و مفاصل بزرگ شده، باعث تنگی کانال گشته‌اند لیزر دیسک، درمان مناسبی نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز