خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

آغاز نهضتِ سواد فضای مجازی از مهرماه/ اجرای طرح "۳۱۳" به منظور هویت‌بخشی به دانش‌آموزان

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۶۴۱

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی گفت: اهمیت هویت از حقوق هم مهم‌تر است. تحقق شخصیت اصیل ایرانی مسلمان در روح نوجوانان جلوی آسیب‌های اجتماعی را می‌گیرد. کسی که بی‌هویت شده باشد حتی اگر از حقوقش مطلع باشد باز هم مطالبه نخواهد کرد.

«حسین عبادتی» قائم مقام سازمان دانش‌آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا سازمان دانش آموزی برای دانش آموزان اتباع و بازمانده از تحصیل برنامه خاصی دارد؟ گفت: ما نمی‌توانیم دامنه فعالیت‌های سازمان را آنقدر بزرگ ببینیم که در همه شئون آموزش و پرورش ورود پیدا کنیم، اما از سوی دیگر می‌توانیم به اندازه سهم خودمان در همه فعالیت‌ها نقشی ایفا کنیم. 

او تصریح کرد: برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل می‌توانیم از گروه‌های جهادی پیشرفت ایران اسلامی یاد کنیم که یک حوزه جهاد علمی آموزشی دارند. نمی‌دانم چقدر می‌توانند به آموزش رسمی کمک کنند، اما حداقل این امکان را دارند تا برای توزیع عادلانه ظرفیت‌های آموزشی وارد شوند یعنی می‌توانیم هم تسهیل‌گر ورود دانش آموزان بازمانده از تحصیل به حوزه آموزش رسمی شویم و هم تسهیل‌گر ماندگاری آن‌ها باشیم به این دلیل که برخی از این بچه‌ها به خاطر مشکلات اقتصادی تحصیل را رها می‌کنند و اگر بتوانیم در این زمینه موفق باشیم در ماندگاری دانش آموزان در آموزش رسمی موثر خواهیم بود.

عبادتی با بیان اینکه در پویش دهه اول محرم تلاش‌هایی برای جهت دهیبه سمت نذر دانش آموزی انجام شده است، بیان کرد: ما می‌خواستیم دانش آموزان را به این سمت سوق بدهیم که بدانند می‌توانند در قامت یک خیر، کار آموزشی انجام دهند به عنوان نمونه اگر دانش آموزی این آمادگی را داشته باشد که بخشی از لوازم التحریر اضافه خود یا پوشاکش را با سایر دانش آموزان به اشتراک بگذارند بستر را برایش فراهم می کنیم. این کارها شاید به ظاهر کوچک است، اما زمانی که در ابعاد ملی نمود پیدا می‌کند سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. 

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی افزود: در شروع سال تحصیلی خیلی جدی‌تر چنین روندی را پیش می‌بریم. ما برای برخی استان‌های کمتر برخوردار برنامه‌های ویژه‌ای داریم و ظرفیت‌هایی را برای اشتراک‌گذاری داریم و از خیریه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی و فرهنگی کمک می‌گیریم. اگر این تلاش‌ها حتی اگر در حد یک مدرسه جواب بدهد باز هم مهم است. 

او در خصوص آموزش زبان‌های خارجه به دانش آموزان توضیح داد: امروز ما همه تمرکزمان را روی مکالمه انگلیسی گذاشته‌ایم در حالی که اگر دانش آموزان روی مکالمه عربی، چینی، اسپانیولی مسلط شوند، متوجه می‌شوند که در دنیا اتفاقاتی از جنس‌های دیگر هم وجود دارد.

عبادتی خاطرنشان کرد: بارها از بچه‌ها پرسیده‌ام که می‌دانید کدام یک از کشورهای همسایه ما جایزه نوبل دارد؟ قاطبه بچه‌ها نمی‌دانستند که پروفسور عبدالسلام از کشور پاکستان جایزه نوبل فیزیک را به دست آورده است. آیا امروز تصور ما از پاکستانی‌ها تصوری در این سطح هست که جایزه نوبل آورده باشند؟ یا میزان اطلاعات ما در مورد دانشمندان شیمی عراق و… هم همینطور است. اما چرا اینطور شده است؟ چون ارتباط نداریم. اگر ارتباط برقرار کنیم بچه ها متوجه خواهند شد که منطقه ما غنی است و آموزش زبان توسط ما نیز با رویکرد فراهم کردن یک ابزار ارتباطی است. 

عبادتی درخصوص منشور حقوق دانش آموزی با بیان اینکه این منشور چیزی بیش از آنچه در قوانین آمده ندارد، گفت: من فکر می‌کنم مطالبه اصلی باید به سمت این برود که ببینیم آنچه تا به حال تصویب شده، کدام یک اجرا شده و کدام موارد روی زمین مانده است و اگر دیدیم بعد از تحقق آن‌ها مشکل قانون بالادستی وجود دارد، آن وقت سراغ تدوین سند برویم. بنابراین من فکر می‌کنم تدوین سند اولویت ندارد. 

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی در خصوص اقدامات سازمان برای آشنایی دانش آموزان با حقوق خود و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه اینکه اهمیت هویت از حقوق هم مهم‌تر است، گفت: تحقق شخصیت اصیل ایرانی مسلمان در روح نوجوانان جلوی آسیب‌های اجتماعی را می‌گیرد. اگر دانش آموز ایرانی بداند متعلق به چه نسلی است و چه هویت تاریخی، جغرافیایی و دینی دارد و باید چه جایگاهی داشته باشد، خودش بهترین مقاومت در مقابل هرگونه آسیب خواهد بود و ما از این مسئله غفلت کرده ایم. 

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی ضمن اشاره به اینکه حقوق عمومی دانش آموزان در مدارس و اجتماع چیزی است که ذیل داشتن هویت و شخصیت قابل مطالبه است، اظهار کرد: کسی که بی‌هویت شده باشد حتی اگر از حقوقش مطلع باشد باز هم مطالبه نخواهد کرد. 

او با بیان اینکه پروژه ۳۱۳ به منظور هویت بخشی رقم زده شده است، توضیح داد: در این پروژه دانش‌آموزان در ۳۱۳ شهر کشور پیرامون شخصیت‌ها و الگوهای تمدن ساز و بومی خودشان کارهایی را انجام می‌دهند و کل فعالیت‌های مدرسه‌ای دانش آموزان در دو ماه اول مدرسه تا پایان هفته دانش آموز بر معرفی، کار و تولید محتوا و برنامه ریزی ناظر بر این شخصیت‌هاست و خروجی این فعالیت‌ها در آذرماه و در ۳۱۳ شهر به صورت نمایشگاه‌های فاخر و بزرگ شهری با روایت دانش آموزان جلوه می‌کند و کنگره ملی این برنامه در اسفند ماه در تهران و شبستان مصلی با حضور دانش آموزان و مربیان ۳۱۳ شهر کشور برگزار می‌شود. این پروژه‌ها به احیای الگوهای تمدن ساز و بازخوانی هویت ایرانی اسلامی کمک شایانی خواهد کرد. 

عبادتی درباره سواد فضای مجازی نیز گفت: از مهرماه نهضت سواد فضای مجازی را در مدارس به کمک مربیان بومی استان‌ها رقم خواهیم زد. این نهضت شامل سواد عمومی، بازی، شبکه‌های اجتماعی، کسب و کار فضای مجازی خواهد بود و امیدواریم بتوانیم تمامی یک صد هزار مدرسه را سال آینده در این نهضت پوشش بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز