خبرگزاری کار ایران

کاهش شدید بار هپاتیت در کشور/ شیوع کبد چرب در کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۳۹۵۲

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره افزایش واکسیناسیون هپاتیت B و C نسبت ریشه‌کنی هپاتیت C در کشور ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایلنا، سید موید علویان، رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ در نشست خبری همایش بیماری‌های گوارش و کبد که امروز ۱۲ شهریورماه برگزار شد با بیان اینکه سرطان روده یکی از مهمترین سرطان‌های گوارشی است، اظهار کرد: جامعه پزشکی باید در این مورد آگاه شده و آموزش داده شود، ما به عنوان متولیان پزشکی کشور وظیفه داریم تسهیلات بهتری برای غربالگری و پیشگیری به منظور کاهش بار بیماری‌ها ایجاد کنیم.

علویان ادامه داد: هپاتیت  B و C با توجه به پوشش خوب واکسیناسیون و تولید داروهای خوراکی داخلی رو به افول بوده و خوشبختانه بار این بیماری‌ها از پنج درصد به یک درصد کاهش یافته است.

علویان ادامه داد:حدود ۴۲ میلیون نفر ایرانی واکسن هپاتیت را دریافت کردند. این نشان از موفقیت نظام سلامت است.

وی ادامه داد: تولید داروهای مورد نیاز بیماران در کشور و عرضه آنها با قیمت مناسب و پوشش بیمه‌ای خوب باعث شده کمترین شیوع هپاتیت B و C را در کشور شاهد باشیم.

علویان با بیان اینکه در استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان  نیز  شیوع هپاتیت B و C  از نرخ  متوسط کشوری  پایین‌تر آمده است، گفت: با توجه به اینکه ۳۰ درصد بیماران  تالاسمی، ۲۰ درصد دیالیزی‌ها و  ۵۰ درصد افراد  هموفیلی هپاتیتC داشتند با کمک وزارت بهداشت و  انجمن های مردم نهاد در بیماریابی و تامین داروهای مورد نیاز و دسترسی آنها در مرحله ریشه کنی این بیماری در کشور هستیم.

وی اظهار کرد: جانبازان مبتلا به هپاتیت C داشتیم که اکنون  درمان شدند، در حالیکه شیوع هپاتیت C در زندانیان و کسانی که سابقه تزریق غیر ایمن دارند هم یک  زنگ خطر است.

علویان تاکید کرد: برنامه‌های بیماریابی و درمان در مورد هپاتیت سی بطور قطعی در کشور انجام می‌شود و ریشه کنی این بیماری را در کشور خواهیم داشت.

وی افزود: واکسن می‌تواند بیماری مانند هپاتیتC را ریشه کن کند، در انستیتو پاستور و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه اقدامات خوبی انجام می‌دهند و امیدواریم شاهد ریشه کنی هپاتیت C باشیم.

در ادامه این نشست امیرپاشا طباییان دبیر و معاون آموزشی نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به همایش بیماری‌های گوارش و کبد اظهار کرد: این همایش با هدف رفع مشکلات شایع گوارش و درمان و نوآوری‌های جدید برای گروه‌های هدف برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این همایش چهار روزه ۵۰۰ نفر شرکت می کنند ضمن اینکه این همایش قرار است ۱۶ تا ۱۹ شهریور ماه در بیمارستان میلاد برگزار شود که ۲۰ امتیاز بازآموزی نیز دارد.

همچنین راکا جمالی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: شایعترین بیماری کبد، کبد چرب است. چاقی رو به افزایش است که بیماری کبد چرب شایعترین علت آن است.

وی بیان کرد: مقابله با بیماری کبد چرب احتیاج به آموزش عمومی و اطلاع رسانی دارد.

وی تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در شبکه‌های بهداشتی کبد چرب  از بیماری‌های مهم است باید از بروز آن پیشگیری شود، این بیماری  ارگانهای بدن  شامل مغز و کلیه و قلب را درگیر می‌کند.رسوب چربی در عروق می‌تواند باعث سکته مغزی شود،کنترل وزن بسیار مهم است.یک سوم مردم درجاتی از کبد چرب دارند، افزایش وزن بیشترین علت بروز کبد چرب است.

جمالی یادآور شد: شیوع چاقی در کودکان افزایش یافته کبد چرب نیز در آنها دیده می‌شود. خوردن مواد غذایی آماده با کالری بالا، باعث شیوع بروز این بیماری شده هست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز