خبرگزاری کار ایران

۵۰ درصد بیماران در کشور آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۰۴۲

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به عوارض آنتی بیوتیک ها و مصرف بی رویه آن در کشور، گفت: ۵۰ درصد بیماران ما آنتی بیوتیک مصرف می کنند .

به گزارش ایلنا ایلنا از انجمن میکروب شناسی ایران، محمدتقی بیگ محمدی، رئیس بیست و سومین کنگره بین المللی میکروب شناسی با اعلام برگزاری این کنگره در روزهای ۸ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در محل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: علم میکروب شناسی جزو علوم پایه بوده و عجین با سلامت مردم است و رفتار نادرست با میکروب شناسی موجب آسیب به سلامت مردم خواهد شد.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این موضوع که ما در بستری از میکروب‌ها زندگی می‌کنیم که در سلامت مردم نقش دارند، ادامه داد: هر چه جلوتر می‌رویم، مقابله با میکروب‌ها سخت‌تر می‌شود و باید روش‌های نوین در مقابله با میکروب‌ها را در پیش بگیریم که کار سنگینی است.

بیگ محمدی با اعلام اینکه میزان مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور ما به صورت بی رویه و خیلی بالا است، افزود: ۵۰ درصد بیماران در کشور آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند که متأسفانه بیش از این میزان مصرف می‌شود، در واقع آنتی بیوتیک ها جزو داروهای بدون نسخه نیستند، اما به دلیل درخواست بیمار داروخانه‌ها بدون نسخه هم این داروها را عرضه می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که آنتی بیوتیک بدون ضرر نیست، افزود: متأسفانه مصرف آنتی بیوتیک ها افزایش یافته است و این موضوع تبدیل به معضل جهانی شده است، در دوران کرونا مصرف آزیترومایسین به شدت افزایش یافت که مؤثر بودن این دارو رد شده است.

بیگ محمدی گفت: در بخش‌های ICU بیشتر شاهد عفونت‌های میکروبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها هستیم.

در ادامه، محمدمهدی فیض آبادی رئیس انجمن میکروب شناسی ایران با اشاره به این که در کنگره امسال راه‌های درمان بیماری‌های میکروبی مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: آزیترومایسین داروی بسیار با ارزشی است اما نباید در دسترس همگان قرار گیرد، زیرا باعث شکست درمان شود.

مژده حاکمی والا دبیر علمی بیست و سومین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران نیز گفت: با شروع پاندمی کرونا، کنگره میکروب شناسی متوقف نشد و در دو سال گذشته کنگره را به صورت مجازی برگزار کردیم.

حاکمی والا گفت: ما پنل مخصوص مقاومت دارویی را در کنگره امسال داریم و از این طریق، دستاوردهای جدید دنیا با دانشمندان ایرانی مورد تبادل نظر قرار می گیرد، یک سری کارگاه آموزشی نیز در کنگره امسال برای همکاران برگزار می‌شود. همچنین ۷۲۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که برخی از آنها در قالب سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود.

مریم پورحاجی باقر دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران، هدف از برگزاری این کنگره را ارتقا ارتباط میان متخصصین علوم پایه و علوم بالینی و تبادل به روزترین دستاوردهای علمی- پژوهشی جمع کثیری از اساتید برجسته دانشگاهی، محققین و پژوهشگران داخلی و همچنین تعدادی از پژوهشگران صاحب نظر خارجی از کشورهایی همچون آلمان، استرالیا، آمریکا، ایتالیا، بلژیک، سوئد، عمان، کانادا، هند و یونان در این حوزه دانست و گفت: در این رویداد بین المللی، به محورهای گوناگونی همچون وضعیت، درمان، واکسیناسیون و کنترل بیماری کووید ۱۹، بررسی بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله بیماری آبله میمونی، فاژ تراپی و اهمیت آن در درمان، متاژنومیکس: روشی نوین در تشخیص بیماری‌های عفونی، مقاومت دارویی و روش‌های جدید تعیین آن، کنترل عفونت‌های بیمارستانی، نقش پروبیوتیک ها در بیماری‌های عفونی، وضعیت عفونت‌های ادراری، وضعیت بیماری سل در ایران و جهان و اهمیت سل مقاوم به درمان، اهمیت بیماری‌های عفونی در بیماران با نقص ایمنی، کارآفرینی و دستاوردهای تشخیصی و…، پرداخته می‌شود.

بیست و سومین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران از ۸ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در محل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز