خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره مدارس غیردولتیِ رایگان/ معلمان طرح «مهرآفرین» رتبه‌بندی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۸۰۴

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: با موافقت سازمان اداری استخدامی معلمان طرح مهرآفرین رتبه‌بندی خواهند شد و آزمونی به صورت درون سازمانی در آموزش و پرورش از آنها گرفته می‌شود.

«احمد محمودزاده» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ایده ساخت مدارس غیردولتی در مناطق محروم و توجیه این اقدام با توجه به شهریه‌پرداز بودن تحصیل در این مدارس گفت: واقعیت این است که همه مدارس غیردولتی شهریه دریافت نمی‌کنند؛ در حال حاضر موسسه‌ای داریم که ۶۰ مدرسه غیردولتی دارد و در هیچکدام از آن‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. این مدارس در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و… وجود دارند. 

او تصریح کرد: قوانین و مقررات ما به آن‌ها اجازه می‌دهد که چنین مدارسی را داشته باشند.این مدارس هزینه‌های خود را از موسسات عامل المنفعه و خیرین و فضاهای اقتصادی گوناگون تامین می‌کنند؛ فضاهایی که سرمایه‌ای را در آموزش و پرورش هزینه می‌کنند. در واقع این افراد عده‌ای هستند که در شرکتی با عایدی خوب فعالیت می‌کنند و بخشی از این عایدی را در این مدارس صرف می‌کنند. این موسسات حتی گاهی مربوط به برخی مراجع و نهادهاست. به عنوان نمونه موسسه «راه ایمان» موسسه بزرگی از همین نوع موسسات است. 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: این مدارس به گونه‌ای نیست که با امکانات کافی صرفا در مرکز شهر قرار بگیرند. ما حدود سه هفته پیش از مدرسه‌ای در حاشیه شهر شیراز بازدید کردیم که فرزندان همه مسئولان و حتی نخبگان علمی در آن مدرسه تحصیل می‌کردند. نگاه این مدارس به این صورت است که می‌خواهند نشان دهد، صرفا نباید در وسط شهر و پایتخت دنبال مدرسه با کیفیت بود بلکه در حاشیه شهر هم می‌توان مدارس باکیفیتی داشت. همچنین در نواحی مرزی و این موضوع چه در مورد مدارس دولتی و چه در مورد مدارس غیردولتی حکم می‌کند. بحث‌های مربوط به مدارس دولتی را همکاران ما در واحدهای مرتبط پیگیری می‌کنند و طبیعتا ما پیگیر بخش‌های غیردولتی این مدارس هستیم. 

محمودزاده با بیان اینکه سازمان مدارس غیردولتی دنبال این است که مدارسش علاوه بر مراکز شهر در حاشیه نیز خدمت‌رسانی کنند، گفت: برخی موسسین به این موضوع علاقه زیادی دارند و ما هم به آن‌ها کمک می‌کنیم تا این هدف محقق شود. 

او در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با اقدامات سازمان اداری استخدامی برای ساماندهی وضعیت معلمان غیرانتفاعی توضیح داد: بخشی از معلمانی که تحت عنوان مهر آفرین-که طرحش در دولت قبل اتفاق افتاده بود-در این سال‌ها فعالیت می‌کردند و در این مدت آزمونی از آن‌ها گرفته نشده است و باید آزمون صلاحیت حرفه‌ای می‌دادند و این اتفاق نیفتاد، آزمونی به صورت درون سازمانی در آموزش و پرورش داشته باشند که خوشبختانه سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز با آن موافقت کرده است و این معلمان نیز مشمول قانون رتبه‌بندی خواهند شد. به هر حال این افراد معلم هستند و فرقی با سایر معلمان ندارند. 

وی افزود:‌ یکی از گلایه‌مندی‌های خانواده‌ها این است که گاهی شهریه‌ای که مدارس غیردولتی دولتی دریافت می‌کنند با نوع و میزان خوراکی‌ها، فعالیت‌هایی که با دانش آموزان انجام می‌شود و…همخوانی ندارد و خانواده‌ها معتقدند، هزینه‌ای که مدرسه بابت خدمات می‌گیرد، بیشتر از آن چیزی است که به عنوان خدمت به دانش آموزان ارائه می‌شود.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در مورد این موضوع نیز توضیح داد: شهریه‌ها کاملا کارشناسی شده است و ما اگر اجازه دریافت مبلغی را داده‌ایم، این موضوع قبلا مورد بررسی قرار گرفته است. مدارسی که شهریه بالایی داشته‌اند، امسال درصد افزایش شهریه‌شان در مقایسه با مدارسی با شهریه‌ای پایین، کمتر است به طور مثال برای مدرسه‌ای با میانگین شهریه کمتر از ۱۰ میلیون و پایین‌تر از آن متناسب با امکاناتش یک میزان افزایش شهریه داشته‌ایم و مدارس با شهریه بالای ۲۰ میلیون تومان، امسال کمترین افزایش شهریه را داشته‌اند پس امسال کمترین افزایش شهریه برای مدارسی با شهریه بالای ۲۰ میلیون تومان بود. 

محمود زاده یادآوری کرد: درحال حاضر دستورالعملی برای مناطق و آموزش و پرورش استان‌ها ارسال کرده‌ایم که به کمک آن بتوانیم بر شهریه‌ها و پولی که از خانواده‌ها گرفته می‌شود نظارت کنیم و این مبالغ در سامانه ثبت می‌شود تا بدانیم دقیقا این پول‌ها برای چه خدمتی گرفته شده است و اینکه ببینیم این خدمات واقعا ارائه می‌شود یا خیر. برای ما مهم است که بر اساس شاخص‌های خودمان بفهمیم اعتباری که از مردم گرفته می‌شود برای چه خدماتی است و کم و کیف ارائه آن چگونه بوده است. آیا اصلا کیفیت داشته با نه و بر همین اساس در مورد شهریه در سال‌های آینده هم تصمیم‌گیری می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز