خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی وزیر کشور:

رویکرد دولت گسترش عدالت اجتماعی از طریق تشکل‌های مردمی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۳۵۲

معاون اجتماعی وزیر کشور با اشاره با تشکل‌های مردمی گفت‌: اصل رویکرد دولت این است که بتواند عدالت اجتماعی را با حضور گسترده اجتماعات مردمی و همراهی آنها گسترش دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد عباسی، معاون امور اجتماعی وزارت کشور در گردهمایی روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به داستان اصحاب کهف گفت: در قرآن کریم به مواردی اشاره شده که می‌تواند رهنمود تشکل ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های اصحاب کهف ادامه داد: جوانمردی از خصیصه انسانهای بزرگ است خصیصه دوم که قرآن درباره اصحاب کهف به آن اشاره می کند جمع بودن این افراد است و خداوند دلهای این افراد را به هم نزدیک کرد بنابراین تا اتحاد و انسجام نباشد کار پیش نمی رود.

معاون اجتماعی وزیر کشور گفت: جنگ علیه ایران بسیج مردمی را شکل داد که استکبار جهانی را شکست داد.

عباسی تصریح کرد: انسجام خوبی در حال حاضر بین دولت، مجلس و تشکل های مردمی وجود دارد و باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید از وجود تجارب گسترده تشکل‌های مردمی استفاده کنیم. حدود ۸۰ هزار تشکل مردمی ثبت شده وجود دارد یعنی گروهی با همدلی در کنار هم قرارگرفته تا به مردم کمک کنند. این افراد نه تنها به خود و خانواده‌شان بلکه به همه مردم می اندیشند و باید این موضوع را ارج نهیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت پذیری یکی از خصایص تشکل‌های مردمی است، گفت: جریان تعامل اجتماعی از ویژگی‌های مردمی این تشکل‌ها است. تعامل از موضوعاتی است که می‌تواند مشارکت اجتماعی را تقویت کند و مشارکت اجتماعی اعتماد اجتماعی را تقویت می کند و اعتماد اجتماعی از سرمایه های اجتماعی است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه یکی از نگرانی های بزرگان و دلسوزان این است که عده ای در تلاش هستند که سرمایه اجتماعی را کاهش دهند، گفت: برخی کارها که در گذشته اتفاق افتاده بی اعتنایی به مردم بود که دولت به دنبال این است که این بی اعتنایی ها را به اعتماد ملی و انسجام گسترده مردم تبدیل کند. این کار می تواند سرمایه اجتماعی را تقویت کند.سرمایه اجتماعی مهمترین سرمایه در کنار سایر سرمایه های انسانی و اقتصادی است. جامعه زمانی زنده است که سرمایه اجتماعی بالایی داشته باشد تا بتواند از سرمایه اقتصادی بهینه استفاده کند.

عباسی تصریح کرد: از جمله موارد در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی ندارد این است که نمی‌تواند اثربخشی و کارآمدی لازم را ایجاد کند و اتصال اجتماعی نیست. در نتیجه سایر نیازمندیها مشخص نمی‌شود و سیاست‌هایی را به کار می گیرند که عدالت فدا خواهد شد. وقتی عدالت اجتماعی نباشد گروه کثیری هستند که در تصمیم گیری ها مداخله نمی کنند و در مسائل اقتصادی سهیم‌ نخواهند بود. بنابراین اصل رویکرد دولت این است که بتواند عدالت اجتماعی را با حضور گسترده اجتماعات مردمی و همراهی آنها گسترش دهد.

وی ادامه داد: ما در حال رفتن به سمت یک جامعه زنده، پویا، متحد، ولایتمدار انقلابی و مردمی هستیم. کشورهایی که این سرمایه اجتماعی را ندارند حتی نمی توانند در مقابل ظلم بایستند.‌

معاون وزیر کشور همچنین درباره پیش نویس قانون تشکل‌های مردمی گفت: همه خوبی ها دشمن دارد. هر جا شیرینی هست مگس هم دارد. ملت ما هم دشمنان بسیاری دارند.

عباسی تصریح کرد: هر رفتار اجتماعی نیاز به قواعد دارد این بدیهی ترین موضوع است اما اینکه چه قانونی بد است و چه قانونی خوب باید به این توجه کنیم که خوشبختانه کشور ما مردم سالار است و نمایندگانی را انتخاب کرده اند و مسئولیت تقنین قانون را برعهده دارند.

وی ادامه داد: پیش نویس قانون تشکل‌های مردمی نیز در مجلس در جلسات مختلف با حضور کارشناسان در حال بررسی است. این کار مردمی است و کار منفعت اقتصادی نیست و عده ای به دنبال خدمت هستند و نباید کار را برای آنان سخت کرد اما نیاز به قانون دارد و این قانون باید کار را تسهیل کند. معتقدم نتیجه این قانون به تقویت انسجام اجتماعی و تسهیل امور می انجامد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز