خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت:

خدمات غربالگری جنین، بیمه می‌شود/ تدبیر وزارت بهداشت برای کاهش سقط جنین القایی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۰۹۱

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت جزئیات دستورالعمل اجرایی ماده 53 قانون جوانی جمعیت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه 28 خردادماه، دستورالعمل اجرای ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را با هدف حفظ و مراقبت از جنین سالم به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، سازمان ها و مرکز ذیربط ابلاغ کرد.

با اجرای این دستورالعمل بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی جنین در مادران باردار  استانداردسازی  شده و  با رعایت الگوی فنی از جنین‌های سالم تا هنگام تولد مراقبت می‌شود. در این ابلاغیه‌ روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان‌ها و موسسات تابعه وزارت بهداشت مسئول نظارت بر حسن اجرای این  ماده قانونی معرفی شده‌‌اند.

جزئیات دستورالعمل

«صابر جباری» رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با جزئیات این دستورالعمل اظهار کرد: وزارت بهداشت غربالگری جنین را حذف نکرده است، اما آن را استانداردسازی و هدف‌مندتر کرده است.

وی افزود: در دوره قبل غربالگری اجباری بود، در حالی که الان اختیاری شده و با رضایت یکی از والدین انجام‌پذیر است و هیچ شخصی در سیستم بهداشت و درمان کشور نمی تواند مادر را مجبور به غربالگری کند.

جباری بیان کرد: تا پیش از این، اغلب زنان در سنین باروری در زمان باردار شدن غربالگری می‌شدند و این در هیچ کجای جهان وجود نداشت. الان خطر تولد نوزاد  ناهنجاری‌های کروموزمی در برخی از سنین بالاتر است، زنان زیر 35 سال اصلا نیاز به غربالگری ندارند، مگر افرادی که سابقه تولدی با سابقه سندروم داون یا بیماری ژنتیکی دارند.

این مسئول وزارت بهداشت تأکید کرد: شروع غربالگری اکنون تخصصی‌تر شده است و با درخواست والدین توسط متخصصان زنان و زایمان انجام پذیر است و هر پزشک دیگری نمی‌تواند به مادر باردار بگوید که باید غربالگری شود.

تعریف نظام بیمه برای غربالگری

جباری یادآور شد: بر اساس این دستورالعمل اجرایی ماده 53 قانون جوانی جمعیت که وزیر بهداشت ابلاغ کرده‌اند، نظام بیمه‌ برای غربالگری تعریف و خدمات آن تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: تا پیش از این غربالگری قابل رصد و پیگیری نبود، اما اکنون تمامی فرآیند آن در سامانه الکترونیک ثبت می‌شود و ناظرین وزارت بهداشت می‌توانند این فرآیندها را ردیابی کنند.

کاهش ریسک سقط جنین القایی

جباری تأکید کرد: مراکز غربالگری شامل مراکز سونوگرافی و آزمایشگاه‌ها و ... باید استانداردهای خود را بالا ببرند، تا آسیب جسمی و روحی به فردی وارد نشود. همچنین فرایند انجام و تجویز اعمال جراحی تهاجمی توسط پزشکان به گونه‌ای شده است که به راحتی قابل انجام نیست، به طور مثال محدود کردن عمل جراحی آمنیوسنتز موجب کاهش ریسک سقط جنین القایی می‌شود.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه متخصصین زنان در فرایند مراجعه مادر باردار در زمان استاندارد جنینی درخواست سونوگرافی می‌دهد، گفت:‌ بر اساس پاسخ سونوگرافی و شرایط مادر باردار، متخصص زنان ممکن است درخواست آزمایش‌های بیشتر بدهد و بر اساس جواب این آزمایش مرحله مرحله کار انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: بخشی از غربالگری در زمان پیش از بارداری انجام می‌شود، به طور مثال مادر باردار ممکن است، سابقه تالاسمی یا برخی بیماری‌های دیگر را داشته باشد و به همین دلیل مشاوره ژنتیک می‌شود.

جباری یادآور شد: دستورالعمل ناهنجاری ژنتیکی که وزیر بهداشت ابلاغ کرده‌اند، برای تشخیص سه نوع تریزومی 13، 18 و 21 است. جنین دارای تریزومی‌های 13 یا 18 امکان حیات چندانی ندارد و تریزومی 21 هم با عنوان سندروم داون شناخته می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز