خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

سنجش سلامت ۵ درصد دانش‌آموزان مناطق محروم رایگان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۹۲۳

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مطرح کرد: فرایند سنجش به صورت نمادین و ارجاع به پایگاه‌ها و ثبت نام توسط مدیران از امروز آغاز شد و سامانه نوبت دهی ما از امروز برای مدیران مدارس فعال است.

به گزارش ایلنا، «حمید طریفی حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در نشستی با اهالی رسانه در حاشیه آیین آغاز طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش دبستان که صبح امروز در دبستان دخترانه رازی منطقه ۳ با یادآوری اینکه سنجش سلامت از سال ۷۳ آغاز شده و به نرخ پوشش ۹۹.۵ درصد رسیده، گفت: سال گذشته یک میلیون و ۶۷۰ هزار نوآموز را تحت پوشش قرار دادیم که ۱۵۰ هزار نفر از آن‌ها پیش دبستانی بودند. این افراد لازم نیست امسال در طرح سنجش سلامت شرکت کنند. به دلیل کرونا شاهد افت ۳۰ درصدی بودیم ولی به هرحال هدف ما کاهش سن سنجش سلامت است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سنجش سلامت در سنین پایین‌تر کمک می‌کند مداخلات بهنگام‌تری را در سنین طلایی رشد کودک داشته باشیم. بااین هدف پایگاه‌های سنجش سلامت تا پایان شهریور فعال هستند و فرایند جهش تحصیلی از ۳۱ خرداد تا ۲۰ مرداد خواهد بود. فعالیت پایگاه‌ها از امروز آغاز شده و از اول تیر به صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود که تا پایان شهریور ادامه دارد.

او ادامه داد: سال گذشته ۱۰ هزار نفر متقاضی جهش تحصیلی بودند که از این تعداد ۳۰ درصد حائز شرایط از مرحله اولیه گذر کرده و وارد مراحل تخصصی سنجش هوش شدند. نکته دیگر اینکه سنجش سلامت ۵ درصد دانش‌آموزان مناطق محروم به صورت رایگان است و برای ۱۰ درصد، نیم بها و برای تمام دانش آموزان عشایری رایگان است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه شاخص های سنجش همان موارد قبلی است، اظهار کرد: غربالگری بینایی، شنوایی، بیماری‌های پوست و مو، بهداشت دهان و دندان و آمادگی تحصیلی، بهره هوشی و غربالگری تخصصی بیماران اوتیسم از موارد مورد بررسی است. 

او تاکید کرد: فرایند سنجش به صورت نمادین و ارجاع به پایگاه‌ها و ثبت نام توسط مدیران از امروز آغاز شد و سامانه نوبت دهی ما از امروز برای مدیران مدارس فعال است. ما از والدین دانش اموزان می‌خواهیم که در همان روزهای اول به مدارس بروند و سنجش سلامت را انجام بدهند. 

او با بیان اینکه امسال پیش بینی می‌شود ۳۰۰ هزار پیش دبستانی سنجش شود، گفت: با توجه به رویکردی که در پیشگیری و مداخله به‌هنگام داریم، هرچه این آمار بیشتر باشد، برای ما بهتر است. آمار کلاس اولی‌ها سال قبل یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر بود و ۱۵۰ هزار نفر هم پیش دبستانی بودند.

او با ارائه آماری از سنجش سلامت سال گذشته تاکید کرد: از یک میلیون و ۶۷۰ نوآموز بدو ورود به دبستان، ۹۷ هزار نفر دیرآموز تشخیص داده شد و ۷.۳ درصد چاقی شدید و معنادار و ۱.۹ درصد لاغری شدید و ۱.۱ درصد موارد کوتاهی شدید قد داشتیم. همچنین ۵۳۰ نوآموز اوتیسم از نوع آموزش‌پذیر تشخیص داده شد. 

طریفی حسینی با بیان اینکه لکنت زبان به عنوان گروه مستقل در طبقه‌بندی عصبی قرار می‌گیرد گفت این آسیب هم از سال قبل در گروه سنجش سلامت قرار گرفته است. 

او افزود: این دانش‌آموزان دارای اختلالات گفتاری هستند و در مراکز ویژه یادگیری پذیرفته می‌شوند. ما سال قبل۲۸۰ هزار ارجاع تخصصی داستیم که از این تعداد ۹۷ هزار نفر دیرآموز تشخیص داده شدند، ۹۵۰۰ مورد استثنایی و در طرح تلفیق ی و فراگیر ۲۸۰۰ دانش‌آموز استثنایی داشتیم. در این موارد حدود ۲۰ درصد والدین نسبت فامیلی داشتند. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با ارائه آماری از پدر و مادر دانش آموزان استثنایی خاطرنشان کرد: در خود اظهاری انجام شده ۲.۵ درصد از پدران و ۳.۱ درصد از مادران اعلام بی‌سوادی کرده اند. 

طریفی حسینی با تاکید به مشکلات کمبود نیروی انسانی در سازمان اشاره کرد و افزود: افرادی در سازمان بودند که سال‌ها بازنشسته شده بودند و همچنان فعالیت می‌کردند.

معاون وزیر با بیان اینکه ۶۱ هزار نوآموز اتباع افغانستانی و ۱۶۹۰ نفر سایر اتباع سنجش شدند، افزود: سال گذشته ۶۰ هزار نفر از نوآموزان اتباع تحت پوشش طرح سنجش قرار گرفتند که اکثرا رایگان بود. در طرح سنجش ۵ درصد نوآموزان به صورت رایگان و ۱۰ درصد به صورت نیم بها تحت پوشش قرار می‌گیرند ضمن اینکه ۲۳ هزار نوآموز عشایری نیز تحت پوشش رایگان سنجش هستند.

او مهم‌ترین راهبرد آموزش و پرورش استثنایی را تعاملی و فرابخشی دانست و گفت: کمیته‌ای در این راستا تشکیل داده‌ایم و تعامل خوبی با وزارت بهداشت داریم و در این زمینه تفاهم نامه‌ای هم منعقد خواهیم کرد. امسال ۱۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای طرح «باغ» دریافت کرده‌ایم که همان بسته امنیت غذایی است. ضمن اینکه بحث تغذیه رایگان دانش آموزان حدود ۱۰ سال متوقف شده بود و امسال احیاء خواهد شد و دانش آموزان استثنایی در اولویت دسترسی به بسته‌های امنیت غذایی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز