خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی:

جزئیات افزایش اختیارات تعزیرات؛ افزایش ۵ برابری مجازات تمام جرائم مندرج در قانون

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۰۷۳

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی موارد افزایش اختیارات این سازمان را سنگین شدن جرائم مالی، نصب بنر تخلف و اعطای ضمانت اجرایی‌ برای اجرای حکم، از جمله اختیارات جدید تعزیرات عنوان کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، نشست رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با مدیران ستادی و اجرایی این سازمان برای تبیین اهداف سال 1401 صبح امروز (سه شنبه بیستم اردیبهشت ماه سال 1401) برگزار شد.
احمد اصانلو در این نشست با اشاره به اعلام اصلاح نظام پرداخت یارانه و مصوبه اخیر سران قوا مبنی بر افزایش اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی افزود: از روز گذشته که رئیس محترم جمهور اجرایی شدن طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را اعلام کرد، وارد فاز جدیدی در این خصوص شدیم و از طرف دیگر با توجه به مصوبه اخیر سران قوا که به زودی ابلاغ می‌شود، شرح وظایف تعزیرات افزایش پیدا کرده است و با توجه به حجم تخریب در این موضوع، لازم است همه ما آگاه و توجیه باشیم.
وی ادامه داد: سؤال جامعه این است که این طرح چیست و چه ضرورتی دارد؟ اجرای این طرح از سوی دولت آن‌ هم در سال اول خدمت خود، ناگزیر بود زیرا هر روز تأخیر در اجرای آن ایجاد فساد رانت و تورم بیشتر در جامعه را سبب می‌شد.
اصانلو اظهار داشت: دولت سیزدهم جسارت این تغییر را پذیرفت هرچند ممکن است هجمه‌ها به دولت وارد شود.
وی ادامه داد: دولت به اجرای قانون تمکین کرد و به جای اینکه به واردکننده پول بدهد که کالا وارد کند، می‌خواهد یارانه را مستقیم به دست مصرف کننده بدهد.
اصانلو به یک نمونه از پرداخت یارانه اشاره کرد و گفت: یک واحد تولید ماکارونی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی آرد تهیه می‌کرد ماکارونی تولیدی را به خارج از کشور صادر می‌کرد و به جای اینکه داخل کشور هفت هزار تومان بفروشد، از صادرات به خارج از کشور ۴۰ هزار تومان سود و منفعت کسب می‌کرد در حالی که باید این یارانه تخصیصی به دهک‌های پایین جامعه باشد.
معاون وزیر دادگستری با اشاره به قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای دیگر گفت: اخیراً طبق یک گزارش، میزان روزانه ۳۰۰ تا یک هزار تن روغن قاچاق وارد پاکستان می‌شود.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با تأکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار افزود: از سال گذشته چالش‌های سازمان تعزیرات حکومتی شناسایی شد و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، کمبود اختیارات بود و رسیدگی توام با سرعت نبود و البته ضرورت تأسیس سازمان تعزیرات حکومتی سرعت بخشی در رسیدگی تخلفات بود زیرا سرعت بازدارندگی در تکرار تخلف ایجاد می‌کند اما طی سالهای اخیر با تصویب قانون نظام صنفی این روند کند شده بود.
وی با اشاره به مصوبه سران قوا مبنی بر افزایش اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با این مقرره شتاب بیشتری در رسیدگی به پرونده‌ها در تعزیرات و اجرای احکام صورت می‌گیرد.
اصانلو با اشاره به برخی مواد مهم این مقرره تصریح کرد: طبق مصوبه جدید سران قوا که به زودی ابلاغ خواهد شد، جریمه‌ها و مجازات تعزیرات در هر مرتبه پنج برابر می‌شود و مهمتر اینکه در این مقرره، اختیار ویژه به روسای شعب داده شده است تا قبل از صدور رأی امکان پلمب و نصب بنر داشته باشند. این اختیار برای قضات شعب سیار بسیار حائز اهمیت است و موجب پیشگیری از تخلفات می‌شود.
معاون وزیر دادگستری گفت: اعتبار این مصوبه از سوی سران قوا یک سال است و صلاحیت رسیدگی به جای هیات‌های صنفی به تعزیرات حکومتی بازگردانده شده است.
وی با تأکید بر ضرورت اصلاح قوانین یادآور شد: اصلاح قوانین زمانبر است و مصوبه سران قوا می تواند بسیاری از چالش‌های موجود تعزیرات حکومتی در انجام امور نظارت بر بازار را حل کند.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به انبوه پرونده‌ها در واحد اجرای احکام گفت: تاکنون اجرای احکام صادره تعزیرات حکومتی در عمل فاقد ضمانت اجرای مؤثر بود هرچند قانون اجرای محکومیت‌های مالی ابزارهایی برای اجرای احکام صادره تعزیرات دارد اما خروجی لازم را ندارد زیرا فرایند طولانی آن امکان استفاده از این ظرفیت قانونی را فراهم نمی‌کند.
وی ادامه داد: اکنون با ابلاغ مصوبه افزایش اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی از سوی سران قوا، واحد اجرای احکام تعزیرات اختیار دارد در هر پرونده اگر متخلف از اجرای رأی صادره استنکاف کرد، رئیس اجرای احکام می‌تواند دستور پلمب آن واحد صنفی را صادر کند.
اصانلو گفت: اکنون فقط در شهر تهران ۴۲ هزار پرونده در واحد اجرای احکام معطل مانده که با این مقرره به سرعت تعیین تکلیف خواهد شد.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به راهبرد حضور مؤثر و مستمر تعزیرات در بازار افزود: در این راستا یکی از برنامه‌های تعزیرات، توجه ویژه به گشت‌های مشترک تعزیرات بود که در ۶ ماهه دوم سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است.
اصانلو اظهار داشت: از ابتدای سال جاری نیز تاکنون ۷۰ هزار گشت سیار برگزار شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.
معاون وزیر دادگستری با تأکید بر افزایش برگزاری گشت‌های مشترک تعزیرات و نظارت بر بازار گفت: اکنون کارآموزان در شعب در حال آموزش هستند تا به طور اختصاصی برای این موضوع آموزش لازم را ببینند.
اصانلو ابراز امیدواری کرد با اضافه شدن ۱۸۰ رئیس شعبه، تعزیرات حکومتی حضور مؤثری در بازار داشته باشد.
وی افزود: همچنین در ۶ ماهه دوم سال قبل باوجود افزایش برگزاری گشت‌های مشترک، میزان پرونده‌های مختومه نیز ۲۱ درصد افزایش یافته و میانگین رسیدگی در شعب از ۸۰ روز به ۲۲ روز کاهش یافته است.
معاون وزیر دادگستری اظهار داشت: علی‌رغم افزایش ۱۵ درصدی ورودی پرونده‌ها به واحد اجرای احکام، ۳۱ درصد افزایش مختومه شدن پرونده‌ها را شاهد بودیم و این اقدامات نشانگر همت مضاعف روسای شعب بوده است.

 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز