خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

"شاگرد محوری" در کلاس درس نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۸۱۱

وزیر آموزش و پرورش گفت: در کلاس درس شاگرد محوری نیست و معلم محوری وجود دارد و خواسته یا ناخواسته شرایط اینطور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تبریک هفته سلامت و هفته گرامیداشت معلم گفت: باید به سمت برنامه ریزی برویم نه مهندسی کردن. توصیه می کنم سکوی استعدادیابی را راه بیندازید. در این سکو وسایل خودکنترلی را می توان دید که در تربیت و پیشگیری از مصرف مواد مخدر موثر خواهد بود.

وی گفت: ارتباط آموزش و پرورش با ستاد مبارزه با مواد مخدر عالی است. اینکه مواد مخدر یکی از پدیده های بسیار خطرناک عصر نوین است شکی درآن نیست و آثار زیان باری از بعد بهداشتی، فرهنگی، بنیان های نظام اجتماعی به خصوص خانواده و عدم تعادل در بعد شناختی دانش آموزان دارد.

اتفاقی که برای هرفرد معتاد می افتد بخش اعظم آن به زمینه های فرد برمی‌گردد این زمینه ها به صورت هوش، شخصیت، رغبت‌ها و حتی تمایلات سرکوب شده بروز پیدا می‌کند. امروز در کشور ما سه تست بیشتر استفاده نمی شود.  ما ابتدا نیم رخ روانی از فرد نداریم یعنی او را نمی شناسیم این شناخت را ما باید ایجاد کنیم بعد از اینکه زمینه را شناختیم باید برنامه‌ریزی کنیم. ما قبول نداریم که باید مهندسی کنیم بلکه اول باید برای افراد برنامه ریزی کنیم و فرد را در مسیر و موقعیت یادگیری قرار بدهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در کلاس درس شاگرد محوری نیست و معلم محوری وجود دارد و خواسته یا ناخواسته شرایط اینطور است.سند تحول بنیادین نظام آموزشی ما را به تربیتی تبدیل کرد و کارهایی که ما انجام می دهیم هم از این نوع است‌. ما هنرستان‌هایی درست کرده ایم اما بچه‌ها بعد از پایان درس بیکار می شوند، خوب فرد بیکار چه می‌کند؟ در همین راستا گفتیم که هنرستان را در جوار صنعت ببرید. پارسال و امسال کارهایی انجام شده و در هر شهرستانی بروید می بینید اردوگاه ها را به مراکز نوآوری تبدیل کرده‌ایم و کاخ منظریه به مرکز نوآوری تبدیل شد و همه مراکز خلاق باید به مراکز نوآوری تبدیل شوند. اگر اقداماتی در جهت برنامه ریزی داشته باشیم خود به خود اهداف پیش می رود و باید به سمت برنامه ریزی برویم نه مهندسی کردن.  

او با یادآوری برنامه آموزش و پرورش در  ۴۰۰ محله و منطقه محروم گفت: در این راستا تفاهم نامه‌ای نوشتیم  و حضرت آقا هم فرمودند حلقه های میانی می توانند مشکلات گروه هدف را حل کنند و خیریه ها حلقه های میانی هستند. این اقدام بایسته است و من به عنوان کارشناس تربیتی توصیه می کنم سکوی استعدادیابی را راه بیندازید. در این سکو وسایل خودکنترلی را می توان دید که در تربیت و پیشگیری از مصرف مواد مخدر موثر خواهد بود.

نوری در پایان گفت: خیرین از افرادی که کارتن خواب بودند افرادی ساختند به اسم پدر و مادر. این حرکت همان برنامه ریزی است نه مهندسی‌. مهندسی این است که به دانش آموز بگوییم اگر درس نخوانی صفر می‌شوی  و درسش را می خواند، اما برنامه ریزی یعنی دانش آموز قبول داشته باشد که باید درس بخواند و قطعا می‌خواند و بیست هم می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز