خبرگزاری کار ایران

منطقه ۲۱ ظرفیت بلندمرتبه سازی دارد/ مناطق تهران هنوز به سقف جمعیتی خود نرسیده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۳۸۸

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در منطقه ۲۱ که در حال حاضر کارخانجات در آن فعالیت می کنند ظرفیت بلندمرتبه سازی را ایجاد می کنند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا صارمی معاون معماری و  شهرسازی شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر، به تشریح اقدامات قرارگاه مسکن پرداخت و گفت: تنها وضعیت ساخت و ساز شهر دمشق از تهران بدتر است و در این سال ها جمعیت تهران کاهشی نبوده و به دلیل کمبود مسکن این جمعیت به پیرامون شهر تهران منتقل شده است که پیامدهای آن افزایش سفرهای خارج از تهران به داخل شهر و ترافیک اطراف تهران است.

او با اشاره به تغییرات جمعیتی شهر تهران از سال ۱۳۳۵ تا ۱۴۰۰ گفت: تغییرات جمعیتی ۱۱ برابر شده که در کمتر شهری ما چنین تغییراتی را شاهد بوده ایم.

صارمی با اشاره به اینکه شهرداری می تواند از ظرفیت دولت در حوزه افزایش پروانه ساختمانی استفاده و ۴ سال موفق را پشت سر بگذارد، گفت: در حال حاضر هر دو روز یک پروانه در تهران صادر می شود ودر برخی مناطق روزی یک پروانه و در برخی دیگر پروانه‌ای صادر نمی‌شود. ما برخی از مشوق ها را برای تسهیل روند صدور پروانه در نظر گرفته ایم که یکی از سیاست های ان ترغیب به فرزندآوری است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه متوسط رشد جمعیت در تهران همچنان بالاتر از میانگین کشوری است گفت: برنامه ریزی برای آینده حکم می کند که مسکن این افراد تهیه شود.

وی با بیان اینکه جمعیت تهران در حال حاضر بیش از 9 میلیون نفر است گفت: هنوز برخی از مناطق ما به سقف جمعیت پذیری پیش بینی شده در طرح جامع و تفصیلی نرسیده اند. همچنین ما نمی توانیم با بخشنامه مردم را از تهران بیرون کنیم. مردم با بخشنامه به تهران نیامده اند که با بخشنامه از تهران بروند.

او ادامه داد: جمعیت منطقه ۲۲ را ۵۴۰ هزار نفر عنوان می کنند در حالی که این منطقه به صورت رسمی ۱۷۶ هزار نفر جمعیت دارد که با افزایش جمعیت به ۲۱۰ هزار نفر رسیده باشد.

صارمی با اشاره به ظرفیت برخی از مناطق تهران برای بلندمرتبه سازی گفت: در منطقه ۲۱ که در حال حاضر کارخانجات در آن فعالیت می کنند که ظرفیت بلندمرتبه سازی را ایجاد می کنند.

معاون شهردار تهران گفت: از ده میلیون سفری که روزانه با خودروی شخصی در تهران انجام می شود سه و نیم میلیون سفر خودروهایی هستند که از بیرون به داخل شهر تهران وارد می شوند. جمعیتی که به دلیل کمبود مسکن در تهران در مسگر آباد، مرتضی گرد، اسلام شهر و غیره ساکن شده اند.

وی تاکید کرد: براساس اخرین آمارهای رسمی منتشر شده 42 درصد مردم تهران زیر خط فقر مسکن هستند. هر خانواری که 30 درصد از درامد خود را صرف هزینه مسکن کند دچار فقر مسکن است که امارها نشان می دهد 80 درصد ساکنان استان تهران 80 درصد زیر خطر فقر مسکن هستند.  

صارمی پیشنهاد داد برای افزایش ساخت و ساز در حوزه مسکن مساحت واحدها کوچکتر شود و برای مساحت های کوچکتر تخفیف هایی مانند نداشتن الزام به پارکینگ پیش بینی شود چرا که معمولا این افراد خودرو ندارند.

او از برنامه ریزی برای ایجاد 5 محله با الگوی شهر اسلامی در واحدهای کوچک خبر داد و گفت: برای این محلات مسجد، مدرسه، بازارهای محلی، فضاهای اداری پیش بینی شده است و پروانه یکی از این محلات که شامل 5 هزار واحد است تا شهریور ماه صادر می شود.

مهدی عباسی پس از گزارش معاون شهردار درخصوص قرارگاه مسکن با بیان اینکه هر فردی فرایند صدور و تسهیل و موانع را کاهش دهد شایسته تقدیر است و بر کیفیت ساخت و ساز برای مسکن اقشار کم درآمد تاکید کرد و گفت: شهرداری از ورود به حوزه ساخت و ساز و فرایند عملیاتی پرهیز کند چرا که مانند باتلاقی می ماند که از اهداف عالی خود خارج می شود.

او از زمین های ذخیره شهری به عنوان سرمایه های ارزشمند شهر یاد کرد و تاکید کرد: باید مشخص کنند ما شهری برای زندگی می خواهیم یا شهری برای سکونت و در حوزه تامین نیاز مسکن نباید از خط قرمزهای قانونی کوتاه بیاییم.

حبیب کاشانی نیز پیشنهاد داد اتفاقاتی ملی که قرار است رقم بخورد ابتدا در یکی از مناطق به طور آزمایشی اجرایی شود تا عملیاتی بودن آن و چالش ها و مشکلات احتمالی شناسایی شود.

علی اصغر قائمی نیز تاکید کرد که عملکرد قرارگاه مسکن باید قابل سنجش باشد و گفت: به طور مثال مشخص باشد که در سه ماه و 6 ماه آینده این قرارگاه در چه حوزه هایی چه اقداماتی انجام داده است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز