خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه امروز شورای شهر تهران؛

از انتقاد به عدم تعطیلی مدارس تا اعلام خالی بودن انبارهای مترو تهران

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۸۸۸

عضو شورای شهر تهران با اشاره به امضای قرارداد ۸۰۰ میلیاردی به منطور تامین تجهیزات مترو گفت: از این رقم ۲۲۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات کرونا بود، ۱۰۰ میلیارد اعتبار غیرنقد شهرداری, ۴۷۰ میلیارد تملک دارایی های سرمایه ای و ده میلیارد تومان نیز قرار بود نقدی به شرکت پرداخت شود، اما از ۱۹ دی ماه تا امروز این قرارداد امضا و نهایی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران تذکراتی از سوی اعضای شورای شهر مطرح شد.

نخستین تذکرها به آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر اختصاص داشت. سوده نجفی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به شرایط جوی روزهای اخیر گفت: تهران در دو روز گذشته شرایط بحرانی جوی را پشت سر گذاشت و امروز نیز به لطف خدا و وزش باد آلودگی هوا کاهش پیدا کرد. در روز جمعه وجود ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون با شاخص ۵۰۰ppm، شهر تهران را به آلوده ترین شهر جهان تبدیل کرد که به دنبال آن کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل شد و تصمیم کمیته تعطیلی مدارس و ادارات نبود.

او ادامه داد : در همین رابطه دو سوال از استاندار تهران دارم. آقای استاندار شاخص هوای تهران باید به چه مرحله ای می رسید که جان مردم و شهروندان برای شما مهم تلقی شود و اقدام به تعطیلی مدارس و ادارات می کردید؟ بله، ما هم معتقدیم که تعطیلی مدارس و ادارات اولین و ساده ترین راه حل است و باید برای آلودگی هوای تهران عزمی ملی و همت همگانی صورت گیرد؛ اما فراموش نکنیم که در برابر جان شهروندان مسئول هستیم و باید برای حفاظت از آن تلاش کنیم.

نجفی در ادامه به ترکیب کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران انتقاد کرد و گفت: مشخص نیست کدام دستگاه ها و ارگان ها در آن عضو هستند. در زمستان سال گذشته که آلودگی هوای تهران در مرز هشدار قرار گرفته بود بنده در تذکری نسبت به عدم دعوت از یکی از اعضای شورای شهر تهران در کمیته آلودگی هوا انتقاد کردم، بلافاصله دفتر شما در تماسی عنوان کرد که دعوت از اعضای شورای شهر تهران به این کمیته فراموش شده و از جلسات بعدی حتما دعوت خواهند شد اما باز هم متاسفانه این بار دعوتی صورت نگرفت.

او تاکید کرد که ما نمایندگان مردم هستیم و این حق طبیعی شورای شهر است که در این جلسات حضور داشته باشد شهروندان مدام نسبت به این وضعیت از ما گلایه می کنند در حالی که ما در این کمیته و جلسات حضور نداریم و هیچ نقشی در تصمیم گیری های آن نداریم.

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز با اشاره به شرایط روزهای اخیر گفت: متاسفانه در شرایطی که امید می رفت با کاهش موج کرونا و آغاز سال جدید روح نشاط و طراوت به فضای جامعه بازگردد به ناگاه بحران آلودگی هوای ناشی ازگرد وغبار که محصول دست اندازی انسان در طبیعت، پشت پا زدن به اصل توسعه پایدار و بی تدبیری و زیاده خواهی بشر در استفاده از منابع طبیعی است، به تیتر اول رسانه های کشور تبدیل شد و غباری از نگرانی و اضطراب را برفضای جامعه حاکم کرد.

پیرهادی ادامه‌ داد: اینجانب به نمایندگی از مردم شریف تهران و در جهت حفظ سلامت شهروندان و صیانت از محیط زیست شهر تهران، به دستگاههای مسئول در جهت انجام اقدامات جدی برای رفع این معضل تذکر جدی می دهم.

او گفت که  با توجه به علل عمده بروز این پدیده از جمله گرمایش زمین و به تبع آن خشکسالی و بیابان زایی و پدیده تغییر اقلیم لزوم در نظر گیری برنامه جامع کشوری برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی بسیار ضروری است.در همین راستا با توجه به اینکه منشأ اصلی آن خارج از ایران است نیاز است دستگاه دیپلماسی با قدرت و جدیت از منافع کشور ایران در مجامع حقوقی و بین المللی دفاع کند و با تشکیل کارگروههای مشترک علمی و اجرایی میان کشورهای درگیر این مسئله، برای رفع آن تلاش کند چرا که چالش امروز محصول انفعال، ناآگاهی و عدم شناخت دولت، از حقوق بین المللی و رعایت حقآبه در سنوات گذشته بوده است.

او همچنین تاکید کرد که توجه به منشأ داخلی این ریز گردها در استان های جنوبی که محصول بی تدبیری در احداث برخی سدها و بدون رعایت ضوابط صحیح محیط زیستی است نیز در نظر گرفته شود. علاوه بر اقدامات منطقه ای و بین المللی بازنگری در طرح های توسعه ای در داخل کشور به ویژه طرح های آبی و سدسازی های غیر اصولی و اجرای پروژه های علمی و اصولی در تثبیت شن و ماسه نظیر استفاده از پوشش گیاهی و گونه های مقاوم و با نیاز آبی کم به وزارتین نیرو و جهاد کشاورزی در اجرای اقدامات موثر در این زمینه تذکر می دهم.

پیرهادی همچنین به سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی حفاظت و صیانت از محیط زیست در کشور به منظور تعامل و هماهنگی با سازمانهای مسئول در داخل و خارج از کشور، ایجاد سازو کار اصولی و قابل اجرا و پیشنهاد و بررسی طرح های منطبق بر اصول آمایش سرزمین و نظارت دقیق بر انجام ارزیابی های محیط زیستی به ویژه در پروژه های کلان کشور نظیر سدسازی تذکر داد.

در ادامه تذکر های جلسه امروز، اصغر قائمی تذکری درخصوص انتخاب سرپرست سازمان فاوای شهرداری مطرح کرد و گفت: شهردار تهران در ۱۸ فروردین ماه برای سازمان فناوری شهرداری تهران سرپرست انتخاب کرده است. براساس نظریه رسمی کمیسیون حقوقی شورا به نظر می رسد که در این حکم چند اشکال قانونی وجود دارد؛  بندهای اساسنامه در مورد سابقه اجرایی در انتخاب سرپرست رعایت نشده است. همچنین براساس قانون این شرکت، اصلا سرپرست برای این سازمان معنا ندارد و این در حالی است که فردی که حکم برای او صادر شده همزمان سرپرست دو مجموعه در شهرداری است.

قائمی گفت: این انتخاب دارای ایراداتی است و از شهردار می خواهیم که روال را در احکام رعایت کند.

ناصر امانی نیز تذکر خود را با شرکت بهره برداری مترو اختصاص داد و گفت: وضعیت این شرکت به ویژه در زمینه تامین قطعات و لوازم یدکی اصلا مناسب نیست و ضروری بود شهرداری این وضعیت را در اولویت قرار دهد. معاون مالی شهرداری تهران در جلسات هم اندیشی و صحن از امضای قراردادی با سقف اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی برای تامین قطعات یدکی در دی ماه خبر داد که توسط شرکت بهره برداری مترو، بانک شهر, معاونت مالی و شرکت آتیه تنظیم شده بود.

او ادامه داد: از این رقم ۲۲۰ میلیارد تومان از محل  تسهیلات کرونا بود، ۱۰۰ میلیارد اعتبار غیر نقد شهرداری, ۴۷۰ میلیارد تملک دارایی های سرمایه ای و ده میلیارد تومان نیز قرار بود نقدی به شرکت پرداخت شود.‌اما از ۱۹ دی ماه تا امروز این قرارداد امضا و نهایی نشده است.

امانی با طرح سوالی گفت: کدام پروژه اولویت دار در تهران از حمل و نقل عمومی مهم تر است؟ چرا بیش از سه ماه باید یک قرارداد در کش و قوس اداری معطل بماند! متاسفانه موفق نشدیم بحران مترو را پس از هفت ماه از بحران به ارث رسیده از دوره قبل عبور بدیم و انبارهای شرکت همچنان خالی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز