خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

آزادی بدون حدود قانون بی‌معناست/ موضع ما نسبت به همه تشکل‌های دانشجویی یکسان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۰۴۷

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: بدون فعالیت‌های دانشجویان در صحن دانشگاه، دیگر آن دانشگاه زنده، سرحال و با نشاط نیست.

"هادی بهرامی احسان" معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره حمایت از دانشجویان در راستای فعالیت‌های سیاسی گفت: دانشگاه تهران به عنوان پیش قراول حرکت‌های اجتماعی به خصوص در زمان انقلاب سهم جدی داشته است. تاریخ ما کاملا گواه اتفاقات رخ داده در دانشگاه تهران هست. بخشی از مستند تاریخ انقلاب به تاریخ دانشگاه تهران بر می‌گردد و این کاملا دقیق و درست است. ما همچنان هم به این پیش قراولی اعتقاد داریم.

وی افزود: حتی وقتی مقام معظم رهبری از دانشگاه تهران سخن می‌گویند؛ شان دانشگاه تهران را به عنوان قله دانشگاهی ایران در نظر می‌گیرند. دقت کنید که این تعبیر چقدر بزرگ و با شکوه است؛ از این رو ما به این تعبیر اعتقاد داریم و در چارچوب آن عمل می‌کنیم و امیدواریم کار ما در حقیقت در همین حوزه مثبت ارزیابی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: قطعا این نقش، در فعالیت دانشجویی خیلی بااهمیت و تعیین کننده است. اما سوال این است که چگونه همین امر محقق می‌شود؟ و پاسخ این است از طریق تشکل‌ها.

بهرامی گفت: این تشکل‌ها در حال حاضر وجود دارند و بخشی از تشکل‌ها در قالب کانون‌ها، انجمن‌های علمی و نشریات فعال هستند. بخشی هم صرفا هدف‌گذاری کار خود را حوزه سیاسی گذاشته‌اند و تحت عنوان تشکل‌های سیاسی شناخته می‌شوند.

وی در توضیح فعالیت تشکل‌های سیاسی گفت: اکنون پنج تشکل سیاسی در دانشگاه تهران فعالیت می‌کنند، این بدان معنی نیست که سایر تشکل‌ها فعالیت ندارند. این پنج تشکل رسما در دانشگاه تهران دفتر دارند و می‌توانند فعالیت کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اظهار داشت: جامعه اسلامی، انجمن اسلامی، بسیج، انجمن مستقل و جامعه عدالت خواه جزو تشکل‌هایی هستند که با مجوز فعالیت می‌کنند. ما هر هفته جلسه تشکیل می‌دهیم و درخواست‌های دانشجویان را بررسی می‌کنیم.

بهرامی افزود: ما برای اینکه کارهای دانشجویان در تشکل‌ها تسهیل شود مکان و مجوز در اختیارشان می‌گذاریم. همچنین هماهنگی اجرایی می کنیم که کارشان تسهیل شود و به آن‌ها کمک‌های مادی می‌کنیم تا بتوانند کارهایشان را پیش ببرند.

وی تاکید کرد: ما در حقیقت وقوع فعالیت فرهنگی در دانشگاه تهران را به صورت دستوری و یا معطوف به سازمان اداری و معاونت فرهنگی نمی‌دانیم. یعنی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران نباید مجری تمام برنامه‌های فرهنگی دانشگاه باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: آنچه که در بدنه دانشگاه اتفاق می‌افتد قطعا توسط همین تشکل‌های دانشگاهی است. سعی ما این است که زمینه‌هایی از لحاظ مادی و معنوی را فراهم کنیم تا این دوستان فعالیتشان را انجام دهند. اکنون ۶۲ دفتر در دانشگاه تهران توسط همین تشکل‌ها داریم.

بهرامی گفت: در همین سه ماه اخیر یک تشکل ما با عنوان بسیج بیش از ۱۲۰ برنامه را اجرا کرد. یا تشکل جامعه اسلامی تا آنجایی که می‌دانم بیش از ۷۵ برنامه را در دانشگاه تهران اجرا کرد. اینها خودشان برنامه ریزی می‌کنند، مجوز می‌گیرند و از حمایت‌های مادی و معنوی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: تشکل‌های ما با تمام توان خودشان نقص ما را جبران می‌کنند. ما معتقدیم بدون حضور فعالیت‌های دانشجویان در صحن دانشگاه آن دانشگاه زنده، سرحال و با نشاط نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که خط قرمزهای فعالیت تشکل‌های سیاسی کجاست و نوع برخورد شما با منتقدان چگونه خواهد بود؟ گفت: نگاه ما به تشکل‌های سیاسی همین است که گفتم. با وجود اینکه انجمن اسلامی طی دو سه سال اخیر به دلیل مسائل داخلی خود دچار مشکلاتی شده و نتوانسته بود به عنوان یک تشکل فعال در دانشگاه تهران فعالیت کند ما در شورای فرهنگی این موضع را داشتیم که باید به انجمن اسلامی کمک کنیم تا خودش را احیا کند. این کار را کردیم و هفته گذشته جلسه‌ای داشتند که طی آن هفتاد و دومین سالگرد تاسیس خودشان را جشن گرفتند.

وی اشاره کرد: ممکن است من خودم موضعم با یک انجمن یکسان نباشد اما آن‌ها را فرزندان خودم و دانشگاه می‌دانم و در عمل از آن‌ها حمایت می‌کنم. آن‌ها حتی برای برنامه سال آینده در حال برنامه ریزی هستند و ما تا جایی که بتوانیم کمک می‌کنیم.

بهرامی گفت: ملاک و خط قرمز ما «قانون» است. چه در جلسات خصوصی و چه در جلسات عمومی که ما با آن‌ها داشته‌ایم این موارد عنوان شده است. تنها چیزی که ما تاکید می‌کنیم این است که حقیقتا آزادی بدون حدود قانون بی‌معناست یعنی از آن یک آنارشیستی در می‌آید که هیچ کسی سودی نمی‌برد.

وی تاکید کرد: موضع ما نسبت به تشکل‌ها یکسان است و از همه حمایت می کنیم و همه را فرزندان خود می‌دانیم. من حتی در برنامه ۱۶ آذر که در دانشگاه تهران برگزار شد سعی کردم هم برنامه بسیج و هم در برنامه انجمن شرکت کنم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران درباره دانشجویانی که در بازاشت هستند؟ گفت: درباره دانشجویانی که در بازداشت هستند بی‌شک ما احساس هم دردی می‌کنیم که چنین اتفاقی برای آن‌ها افتاده است.معاونت فرهنگی وقت تلاش بسیار زیادی کرد البته من در آن زمان مسئولیتی نداشتم اما در جریان تلاش‌های معاونت فرهنگی بودم. احکام برخی انجام و احکام برخی دیگر نیز در حال انجام است. چه در مورد این بزرگواران و چه در مورد سایر دانشجویان اگر مساله‌ای پیش بیاید بی‌شک همراه خواهیم بود و کمک خواهیم کرد تا اتفاق ناگوار برای آن‌ها نیفتد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در پایان گفت: مساله فعالیت‌های دانشجویی مساله با اهمیتی است که ما به همکاری خودشان هم نیاز داریم، زیرا این داستان یک طرفه نبوده و تعاملی است اما ما تمام تلاشمان را برای این افراد انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز