خبرگزاری کار ایران

همکاری مشترک ایران و ترکیه برای پیش بینی طوفان‌های گردوغبار در غرب آسیا

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۹۵۰

رییس سازمان هواشناسی از همکاری مشترک ایران و ترکیه برای پیش بینی طوفان‌های گردوغبار در غرب آسیا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سحر تاجبخش» در آیین امضای قصدنامه مشترک سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران و خدمات هواشناسی دولتی ترکیه برای راه اندازی مرکز منطقه ای توفان گرد و خاک WMO در غرب آسیا» که در سازمان هواشناسی برگزار شد، گفت: سازمان هواشناسی جهانی بعد از وقوع گردوغبارهای شمال آفریقا و خاورمیانه راه اندازی مرکز پایش گرد و غبار در این مناطق را در دستور کار خود قرارداد.

او افزود: در غرب آسیا با وجود اینکه یکی از منشأهای گرد و غبار است، نود هشدار گرد و غبار در ایران راه اندازی نشده بود. در جلسه هایی که کمیته های گرد و غبار تشکیل دادند، تاکید بر راه اندازی این نودها انجام شد و کار را در ایران از سال 2016 شروع کردیم و ترکیه نیز از سال 2018 به این کار مبادرت ورزید.

تاجبخش گفت: امروز هم این قصدنامه مشترکی میان ایران و ترکیه امضا شد که راه اندازی نود هشدار در غرب آسیا به صورت مشترک بین ایران و ترکیه انجام شود. این گام اول است در گام های بعدی درمورد برنامه اجرایی و کشورهای موردپوشش با ترکیه به توافق می رسیم. ضرورت دارد موارد مربوط به اسناد بالادستی را در دستور کار گذاشته باشیم. زمانی که قصدنامه مبادله شد، سعی می کنیم کمیته ای تشکیل دهیم تا مسائل فنی را مطرح کنیم و در سطح ملی هم از نظرات دستگاه ها استفاده کرده و راه اندازی مرکز را با لحاظ نظرات دستگاه های مرتبط انجام دهیم.

او افزود: گام هایی برای رسیدگی این مرکز است که باید طی کنیم. مراکز و سازمانهای بین المللی دیگری می توانند ما را کمک کنند. تمام اینها به این برمی گردد که برنامه اجرایی را با ترکیه به انجام برسانیم. هدف این است که در راستای اهداف هواشناسی که حفاظت از جان و مال مردم در موضوعات هواشناسی است گرد و غبار را پیش بینی کرده و تلفات کمتری داشته باشیم.

تاجبخش گفت: این مرکز، پایش و پیش بینی گرد و غبار را براساس داده های کشورها انجام می دهد. توصیه ها و گزارش هایی را ارائه می‌دهند که کشورهای منطقه از آن استفاده کنند و محدود به ایران و ترکیه نیست و مربوط به منطقه غرب آسیاست.

او افزود: در کشور ما ظرفیت هایی برای انجام این کار وجود دارد و در کشورمان شرایط برای پیدایش گرد و غبار داریم. سازمان محیط زیست و شهرداری ها نیز کار پایش را انجام می‌دهند. در کشور ایران ظرفیتهای کافی برای پیش بینی گرد و غبار وجود دارد و توانایی آن را داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز