خبرگزاری کار ایران

جمعیت گونه‌های حیات وحش رو به کاسته شدن و انقراض

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۴۸۷

سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان به مناسبت روز جهانی حیات وحش گفت: با اجرای برنامه‌های آموزشی بلند مدت باورهای نادرست مردم در مورد حیات وحش را باید اصلاح کرد تا در حفظ تنوع زیستی و حیات وحش استان اقدامات موثری صورت گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست کردستان؛ خیرالله مرادی یادآور شد: سوم مارس مصادف با ۱۲ اسفندماه به نام روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده است که شعار آن در سال جاری «احیای گونه‌های کلیدی برای بازسازی بوم سازگان» است. 

وی ادامه داد: این شعار حکایت از آن دارد که زیستگاه‌ها و حیات وحش در بیشتر مناطق دنیا شرایط ناگواری دارند و در خصوص زیستگاه‌ها و حیات وحش کشور و همچنین حیات وحش استان به جرأت باید گفت جمعیت فراوانی از گونه‌های مختلف حیات وحش با کاهش جمعیت و حتی در حال انقراض پیش رو داریم. 

مرادی خاطرنشان کرد: اگر جمعیت امروزی حیات وحش را با چند دهه گذشته مورد آمایش و مقایسه قراردهیم متوجه خواهیم شد که روزبروز از آمار جمعیتی گونه‌های مختلف جانوری کاسته شده و بسوی انقراض پیش می‌رود. 

وی اضافه کرد: فعالیت‌های انسان، ساخت و سازهای بی‌رویه، توسعه ناپایدار، احداث سدها، احداث جاده‌ها، معدنکاوی، رشدجمعیت انسانی، کشاورزی خزنده و فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در داخل مناطق آزاد و تحت مدیریت سازمان روزبروز منجر به کاهش و کوچک شدن زیستگاههای حیات وحش و جزیره‌ای شدن جانوران در زیستگاه شده است. 

سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان تصریح کرد: کاهش تعداد گونه‌های جانوری باعث کاهش تنوع ژنتیکی آن‌ها خواهد شد و این موضوع مقاومت حیات وحش را در برابر بیماریها، پدیده‌های طبیعی و غیر طبیعی بشدت کاهش می‌دهد. 

وی افزود: استان کردستان در غرب ایران، بامساحت ۲۸۲۰۳ کیلومترمربع ۷/۱درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده است نوع اقلیمی و آب و هوایی، شرایط خاص توپوگرافی، وجود منابع آب متعدد و پوشش گیاهی مناسب به ویژه پوشش جنگلی در قلمرو استان کردستان زمینه مساعدی را برای زیست انواع پستانداران، پرندگان بومی و مهاجر و همچنین انواع آبزیان فراهم کرده است و از این لحاظ، منطقه به عنوان یکی از مستعدترین نقاط شکارگاهی کشور به شمار می‌رود. 

مرادی اظهار کرد: مجاورت با بخش‌های شمالی اکوزون آناتولی یکی از مطلوبترین و متنوع‌ترین زیستگاه‌های دوزیستان ایران به شمار می‌رود و ۶ گونه از ۲۲ گونه دوزیستان ایران در این ناحیه رویشی تاکنون شناسایی شده است. و غرب استان کردستان میزبان دو گونه بومی سمندر آتشین و سمندر خال زرد کردستانی است. 

وی بیان کرد: از ۱۹۷ گونه پستاندار شناسایی شده در کشور ۳۱ گونه تاکنون در استان کردستان شناسایی شده که در این میان گونه‌های پلنگ و خرس قهوه‌ای به همراه دو گونه سمندرآتشین و سمندر خال زرد کردستانی جزء گونه‌های کلیدی و در خطر انقراض اند. 

وی در پایان تأکید کرد: برای کاهش عوامل تهدید حیات وحش بهترین راه حفاظت از زیستگاه آن‌هاست که آموزش مستمر جوامع محلی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم محلی از طریق ایجاد درآمد جایگزین از شکار غیر مجاز و تخریب زیستگاه از مهمترین اقدامات است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز