خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها:

ورود سیلاب‌ها به هامون به خوبی مدیریت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۶۴۱

سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها گفت: تاثیر پروژه گاپ بر بین النهرین متاسفانه بسیار زیاد است، سازمان حفاظت محیط زیست هم این مساله را پیگیری می‌کند که به نتایج درست برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مجتبی ذوالجودی»، سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری روز جهانی تالاب‌ها که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: هر سال دوم فوریه  به نام روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده و هدف از بزرگداشت این روز افزایش آگاهی درباره تالاب‌هاست. انعقاد کنوانسیون تالاب‌ها در سال ۱۹۷۱ در رامسر سبب شد تا این روز به روز جهانی تالاب ها شناخته شود. در سال ۱۹۷۲ نیز نشست بین المللی زیست محیطی تالاب‌ها برگزار شد.

سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این روز فرصتی برای افزایش آگاهی عمومی، منطقه‌ای و بین المللی درباره تالاب‌هاست. اهداف روز جهانی تالاب‌ها حفاظت، احیا خردمندانه تالاب‌هاست. مراسم این روز نیز پنجشنبه هفته جاری در کنار تالاببختگان برگزار خواهد شد.

ذوالجودی درارتباط با تالاب هامون گفت: درمورد هامون نیاز به دیپلماسی است. مدیریت آب‌های داخلی افغانستان دچار چالش شده است. سیلاب ها باید آب به هیرمند می‌آمد و به دلیل مسائل داخلی افغانستان به خوبی مدیریت نمی‌شود و آن‌ها در تصمیم گیری دچار مشکل هستند. از طرف وزارت امور خارجه به عنوان یکی از مهم‌ترین کارها پیگیری شده و درنهایت باید هم مسئولان افغانستان قانع شوند که معضل خشک شدن هامون نه تنها برای ایران که برای مناطق مرکزی افغانستان نیز هست. این موضوع از بااهمیت‌ترین مسائل داخلی و بین المللی است و مسئولان وزارت امور خارجه آن را پیگیری می‌کنند. امیدواریم در ماه‌های آینده این مساله با همکاری دیپلمات‌های ما به نتیجه مناسب برسد. 

او درپاسخ به این سوال که بارش‌های زمستان امسال بر تالاب های نیمه جنوبی کشور چه تاثیری گذاشته اند، گفت: بارش‌ها وقتی اتفاق می‌افتد حوزه آبخیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از تالاب‌های ما درحال حاضر مشکلشان حل شده و پرآب هستند. با پیش بینی‌هایی که سازمان هواشناسی انجام داده تا آخر زمستان بارندگی‌ها در حد نرمال و بیش از حد نرمال خواهد بود. امیدواریم مشکل تغذیه این تالاب‌ها حل شود. این خشکسالی برای ساله‌ای قبل هم بوده و بارندگی هرچه قدر هم باشد نمی‌تواند به طور کامل مشکل تالاب ها را حل کند. شرایط به نسبت خوب است و امیدواریم با استمرار پیگیری‌ها این قضیه حل شود. 

ذوالجودی درارتباط با تاثیر سدسازی‌های ترکیه بر تالاب هورالعظیم گفت: همانطور که می‌دانید هورالعظیم هم از تغذیه داخلی برخوردار است و هم از ترکیه و عراق از طریق دجله حق آبه خودش را می‌گیرد. درمورد کرخه تا حد مناسبی و در حد بضاعت وزارت نیرو حق آبه را تامین کرده است اما ترکیه با سد ایلیسو از ۵۶ درصد منابع آب دجله جلوگیری می‌کند. این آب از مسیر عراق وارد هورالعظیم وارد می‌شود و این خطری برای این منطقه و ریزگردهاست. این مساله نیاز به دیپلماسی آب دارد که وزارت امور خارجه نیز آن را پیگیری می‌کند. تاثیر پروژه گاپ بر بین النهرین متاسفانه بسیار زیاد است، قبلا هم بوده و بیشتر خواهد شد. سازمان حفاظت محیط زیست هم این مساله را پیگیری می‌کند که به نتایج درست برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز