خبرگزاری کار ایران

کهرم در گفت‌وگو با ایلنا:

با ادغام سازمان‌ جنگل‌ها و محیط‌زیست موافق نیستم/ لزوم گسترش مناطق تحت حفاظت

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۴۳۸

استاد دانشگاه و مشاور رییس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم گسترش مناطق تحت حفاظت این سازمان تاکید کرد.

«اسماعیل کهرم» استاد دانشگاه و مشاور رییس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با درخواست علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست از رییس جمهور مبنی بر ادغام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با سازمان حفاظت محیط زیست، به خبرنگار ایلنا گفت: فرض کنید من یک میلیون تومان پول دارم و شما صدهزار تومان. اگر ما با هم شریک شویم، یک طرف استفاده می‌برد و دیگری ضرر می‌کند. رییس سازمان حفاظت محیط زیست سمت معاون رییس جمهور است و منصب بالاتری از تمام وزرا دارد، درحالی که رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در رده معاون رییس جمهور هم نیست. 

او افزود: مساله دوم این است که رییس سازمان حفاظت محیط زیست نظر به اینکه معاون رییس جمهور است، هیچ کدام از نمایندگان مجلس نمی‌توانند او را استیضاح کنند. درحالی که وزیر جهاد کشاورزی که سازمان جنگل‌ها زیرمجموعه آن است می‌تواند استیضاح شود. از این نظر نیز این ادغام به نفع سازمان محیط زیست نیست و سازمان حفاظت محیط زیست به این دلیل که تعداد پرسنلش زیادتر و بودجه‌اش بیشتر است در این مورد ضرر می‌کند. 

او افزود: این موارد باعث می‌شود که سازمان حفاظت محیط زیست که درحال حاضر رییس آن معاون رییس جمهور است و در مجلس نمی‌توانند از او سوال کنند، موقعیتش را از دست بدهد و همردیف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری شود. بنابراین به صرفه و صلاح سازمان حفاظت محیط زیست نیست که تنزل درجه بگیرد. 

کهرم گفت: بنده چون به سازمان حفاظت محیط زیست علاقه دارم و معتقد هستم که این سازمان در آینده کارهای مهم‌تری به عهده‌اش گذاشته خواهد شد، با این ادغام موافق نیستم و کماکان معتقدم که هردو تشکیلات باید استقلال خود را حفظ کنند. 

او در ارتباط پاسخ به این سوال که آیا قدرت نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست را کافی می‌دانید، گفت: چندی پیش پاکستان بودم. از همکاران محیط زیستی در پاکستان این سوال را پرسیدم که سازمان حفاظت محیط زیست شما ده درصد از خاک مملکت را تحت عنوان مناطق حفاظت شده، پارک ملی و غیره کنترل می‌کند و شما نمی‌توانید این‌ها را به خوبی کنترل کنید و از افزایش منطقه تحت کنترل خودتان صحبت می‌کنید. شما که نمی‌توانید این میزان از مناطق حفاظت شده را کنترل کنید، پس چرا از محدود بودن مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گلایه می‌کنید؟

مشاور رییس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: جواب بسیار پسندیده‌ای به من دادند و گفتند آقای کهرم ما می‌دانیم که نقص داریم و به اندازه کافی قدرت نداریم، اما الان شرایطش را داریم که زمین‌های تحت حفاظت خودمان را گسترش دهیم و به جای ده درصد آن را به ۱۳ یا ۱۴ درصد برسانیم. لذا الان مناطق تحت حفاظت محیط زیست را وسعت می‌دهیم و بعدا امکان نظارت بهتر را خواهیم داشت، اما اگر انحصار زمین تحت عنوان حفاظت از محیط زیست در آینده مانند الان اینقدر ساده نباشد، آن وقت ما نمی‌توانیم حتی یک وجب هم به آن اضافه کنیم.

او افزود: یعنی آن‌ها به فکر این بودند که الان که امکان این است که زمین‌های تحت حفاظت سازمان محیط زیست را افزایش دهند، حداقل در آغاز از نظر کمیت میزان آن را افزایش دهند که در آینده اگر امکانش را داشتند از نظر کیفی هم مناطق‌شان را بهتر حفاظت کنند. 

او در ادامه گفت: این کاری است که ما باید انجام دهیم. یعنی نخست جنبه‌های کمی را افزایش بدهیم و زمانی که شرایط جور شد به حفاظت بهتر بپردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز