خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ایجاد ظرفیت‌های جدید برای معتادان متجاهر زن و دارای زخم باز، کبر و صغر سن/ توضیح درباره افزایش احتمالی نگهداری متجاهران تا دوسال

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۱۳۰

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از ایجاد ظرفیت‌های جدید برای معتادان متجاهر زن و دارای زخم باز، کبر و صغر سن خبر داد.

"مصطفی هادیزاده" دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون معتادان متجاهر جمع‌آوری شده در مراکز ماده ۱۶ گفت: تزریق دوز دوم واکسن برای معتادانی که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شدند نیز انجام شد، اما در حال حاضر واکسیناسیون دوز سوم در مراکز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه متولی مراکز ماده ۱۶ بهزیستی استان تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران است، ادامه داد: البته هیچ موردی از ابتلا به کرونا در بین مددجویان گزارش نشده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران تصریح کرد: به زودی و در هفته‌های پیش رو ظرفیت‌های جدید که صرفا ۱۴۰۰ ظرفیت آن مربوط به افراد دارای کبر سن و صغر سن و معتادان متجاهر دارای زخم باز هستند، در تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

او تصریح کرد:‌ همچنین ظرفیت ۲۰۰ نفره با عنوان مرکز طراوت برای زنان قرار است به زودی به بهره‌برداری برسد. البته مرکزی دیگر با ظرفیت ۳۰۰ نفر نیز برای معتادان متجاهر زن پیش‌بینی شده است که انشالله به زودی به ثمر خواهد رسید.

هادیزاده در پاسخ به این سوال که ظرفیت‌هایی که قرار بود از سوی شهرداری تهران ایجاد و در اختیار قرار بگیرد به کجا رسید، خاطرنشان کرد: بخشی از ظرفیت‌های جدیدی که پیشتر اعلام کردم قرار است توسط شهرداری تهران ایجاد و به بهره‌برداری برسد. ظرفیت‌هایی که برای زنان و افراد دارای کبر سن و صغر سن و زخم باز قرار است به زودی ایجاد شود از سوی شهرداری تهران به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره میزان سرانه افراد جمع‌آوری شده در مراکز ماده ۱۶ ادامه داد: سرانه سال جاری برای نگهداری هر فرد، ۳۵ هزار تومان نفر روز است. پرداخت هزینه برای ۱۴ هزار معتاد متجاهر که در مراکز نگهداری می‌شوند با ستاد مبارزه با مواد مخدر است و مابقی آن از طریق وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی پرداخت می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۱۵ هزار نفر در مراکز ماده ۱۶ و تبصره دو نگهداری می‌شوند، گفت: در حال حاضر مجموع ظرفیت‌های استان تهران یعنی مراکز ماده ۱۶ و مراکز تبصره دو، ۱۶ هزار نفر است. قرار است این ظرفیت در سال آینده به ۲۵ هزار نفر برسد و برنامه‌ریزی ما برای این تعداد است و انشالله بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم.

هادیزاده در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر تا دوسال که توسط ستاد پیشنهاد شده است می‌تواند در بازتوانی این افراد موثر باشد، گفت: قانونگذار مدت‌زمان نگهداری را از یک ماه به سه ماه و بعد به ۶ ماه افزایش داد و بعد از آن به دلیل کرونا به یکسال افزایش داد. البته در پیش‌نویس اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر صحبت از افزایش میزان مدت زمان نگهداری تا دوسال هم شده است و این الزام نیست چرا که برای هر فرد متفاوت است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات برای یک فرد در مدت زمان ۳ تا ۶ ماه شرایط احیا وجود دارد اما گاهی اوقات برای یک فرد به مدت زمانی حتی بیشتر از دو سال نیز نیاز است. حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از افرادی که در مراکز نگهداری ماده ۱۶ هستند جایی را ندارند که بخواهند بعد از بهبودی به آنجا بروند و برای این افراد نیاز به زمان بیشتری داریم تا این افراد از لحاظ روحی و روانی تنظیم شوند و بتوانیم با آموزش حرفه‌ای به آنها برای‌شان کاری را فراهم کنیم همچنین سرپناهی در اختیار داشته باشند. برای چنین افرادی مدت زمان نگهداری دو سال متناسب است، اما برخی از افراد نیز ممکن است نهایتا شش ماه تا یکسال نیاز به حضور در مراکز را داشته باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: تیم مددکاری باید در این زمینه بسیار قوی عمل کند و اگر فردی دارای خانواده است و شرایط بهبودی در او وجود دارد با اخذ تعهد ترخیص شود. البته در هر مرکز این افراد به صورت جداگانه توسط مددکاران پایش می‌شوند و هر کدام که شرایط ترخیص داشته باشند ترخیص می‌شوند.

هادیزاده همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سرانجام حضور مراکز کاهش آسیب در مناطقی مانند شوش، مولوی و هرندی گفت: ما می‌گوییم مراکز کاهش آسیب نحوه خدمات‌رسانی‌شان را تغییر دهند. یک سری از مراکز در این مناطق هستند که برای معتادان جاذبه ایجاد می‌کند و این خود یک آسیب است و ما به دنبال این هستیم که این موضوع دیگر نباشد. دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی مخالفت مکتوب خود را با جمع‌آوری این مراکز اعلام کرده‌اند اما تاکید ما بر این است که این مراکز تعطیل نشوند اما محل و نحوه خدمات‌رسانی‌شان تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: تصمیم بر این است که ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر را افزایش دهیم و معتادان جمع‌آوری شوند و بتوانیم معتادان منع پذیرش را در مراکز جدید که برای آنها راه‌اندازی می‌کنیم پذیرش کنیم بعد بررسی کنیم که آیا وجود مراکز کاهش آسیب در این مناطق ضرورت دارد یا خیر و آن موقع بتوانیم تعدادی از این مراکز را کاهش دهیم. اگر ما تجمع معتادان را در این مناطق نداشته باشیم نیازی به مراکز کاهش آسیب هم نداریم. بنابراین انشالله زمانی که ظرفیت‌های نگهداری ایجاد شد باید بررسی‌های کارشناسی به صورت میدانی انجام دهیم و پس از آن برای این مراکز تصمیم‌گیری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز