خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه امروز شورای شهر؛

وجود ۱۲۹ مرکز بهداشتی و درمانی ناایمن در پایتخت/مصوبه احیا و ارتقا بازار تهران ۱۳ سال مغفول مانده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۸۷۰

عضو شورای شهر تهران گفت: ۱۲۹ مرکز بهداشتی و درمانی ناایمن داریم که اگر حادثه‌ای ایجاد شود خود این مجموعه‌ها باید جلوی بحران را بگیرند در حالی که خودشان بحران‌زا هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه امروز شورای شهر تهران نیز در غیاب مهدی چمران رئیس شورای شهر و به نائب رئیسی پرویز سروری آغاز شد. در این جلسه تعدادی از اعضا به صورت آنلاین در صحن شورا حضور دارند. جعفر شربیانی، مهدی چمران، مهدی اقراریان و سید احمدی علوی از جمله غایبین ابتدایی جلسه امروز بودند و نرجس سلیمانی و سید جعفر تشکری هاشمی به صورت آنلاین در این جلسه حضور پیدا کردند. 

پس از ارائه نطق پیش از دستور پرویز سروری که به تقدیر و تشکر از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اختصاص داشت، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران، از اقدامات سازمان زیباسازی در ایام دهه فجر تشکر کرد. 

سوده نجفی در تذکر خود با اشاره به اینکه در ۴۸ ساعت گذشته شاهد دو اتفاق ناگوار در شهر بودیم، گفت: آتش سوزی موضوعی است که در این شش ماه که از حضور ما می‌گذرد خیلی زیاد در شهر اتفاق افتاده است و شهرداری و آتش نشانی نیز ساختمان‌های ناایمن را شناسایی کردند. 

او گفت: اما متاسفانه مرجع قضایی نیست که بتواند مساله ساختمان‌های ناایمن را پیگیری کند و به همین دلیل رها شده است. ۱۲۹ ساختمان ناایمن در مراکز بهداشتی و درمانی داریم که اگر حادثه‌ای ایجاد شود خود این مجموعه‌ها باید جلوی بحران را بگیرند در حالی که خودشان بحران‌زا هستند. 

او درخواست کرد که شهرداری این موضوع را پیگیری کنند به گونه‌ای که پیگیری حتما از طریق مراجع قضایی باشد و موضوعیت قانونی داشته باشد. 

مهدی بابایی نیز تذکر خود را به آتش سوزی در بازار تهران اختصاص داد و گفت: متاسفانه بار دیگر شرایط ناایمن بافت تاریخی بازار بزرگ تهران منجر به حادثه آتش سوزی گسترده‌ای در تیمچه حاجب الدوله شد. این حادثه خسارات مالی قابل توجهی را بر جای گذاشت و خوشبختانه با توجه به ساعت وقوع حادثه تلفات جانی در بر نداشت. 

او ادامه داد: اما اگر این حادثه در ساعات اوج تردد در بازار رخ می‌داد با چه فاجعه‌ای روبرو بودیم. با توجه به بررسی‌های به عمل آمده سازمان آتش نشانی در سنوات گذشته از ملک مذکور بارها بازدید کارشناسی داشته و در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ برای آن اخطار و دستورالعمل ایمنی صادر کرده که باز هم مانند سایر موارد این اخطارها منجر به ایمن‌سازی و رفع خطر نشده است. 

بابایی گفت: کمیته رفع خطر و ایمنی بازار بزرگ تهران چند سالی است که با محوریت شهرداری منطقه ۱۲ تشکیل شده است اما روند رسیدگی به پرونده اماکن ناایمن بازار به کندی پیش می‌رود. 

بابای اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه بازار تهران یکی از مکان‌های پرخطر و با ریسک بالا است روزانه شهروندان زیادی را پذیرا است و شورای شهر با نگاه ویژه به این مهم در بهمن ماه سال ۸۷ مصوبه‌ای تحت عنوان الزام شهرداری تهران به حفاظت، احیا و ارتقا و مدیریت یکپارچه بازار تاریخی را به تصویب رساند. 

عضو کمیته سلامت، محیط زبست و خدمات ایمنی شورای شهر تهران گفت: به موجب این مصوبه شهرداری تهران موظف گردیده بود حداکثر طی مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه لایحه حفاظت، احیا و ارتقا و مدیریت یکپارچه بازار تهران را با درنظر گرفتن ۲۵ معیار راهبردی مندرج در مصوبه تهیه و تدوین نموده و جهت سیر مراحل تصویب به شورا ارائه نماید اما با گذشت ۱۳ سال این مهم مغفول مانده است. 

او پیشنهاد ارائه لایحه‌ای از سوی شهرداری را مطرح کرد و گفت: بمنظور جلوگیری از وقوع این حوادث نیازمند برنامه عملیاتی بلند مدت در قالب لایحه حفاظت، احیا، ارتقا و مدیریت یکپارچه بازار تهران می‌باشد و با توجه به اهمیت موضوع که مستقیما با مال و جان شهروندان در ارتباط است ضمن ارائه گزارش حادثه و اقدامات کمیته رفع خطر و ایمنی بازار تهران، موضع ایمن‌سازی و ارائه لایحه موصوف در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار گیرد. 

پرویز سروری در واکنش به تذکر بابایی گفت: بازار دو مشکل جدی دارد که یکی بحث اوقاف و دیگری میراثی است و شهرداری باید نشست‌های منظمی را انجام دهد و تکلیف موضوع روشن شود.

به گزارش ایلنا، پس از قرائت تذکرات اعضای شورا بررسی بودجه سال آینده شهرداری آغاز شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز