خبرگزاری کار ایران

توزیع بیمارستان در جنوب و شمال شهر تهران بسیار نامناسب است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۰۵۶

​رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: توزیع بیمارستان در جنوب و شمال شهر تهران بسیار نامناسب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسین قناعتی»، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حاشیه سمپوزیم ملی سنجش کارایی نظام سلامت ایران در جمع خبرنگاران گفت: گردهمایی امروز در ارتباط با سنجش شاخص عدالت در نظام سلامت بود و شاخص های آن از چند طرح تحقیقاتی که چندساله انجام می‌شود ارائه شد و اگر بتوانیم دستاوردهای کاملا عملیاتی که ارائه شد را در سطح جامعه پیاده کنیم موفق خواهیم بود. 

او افزود: اگر بتوانیم مسائلی که دوستان به عنوان چالش های اصلی استقرار نظام سلامت را بسط دهیم و مدیران، برنامه ریزان، وزرای محترم، رییس جمهور محترم و سایر سیاست گذاران به این مسائل توجه کنند، امید است که از این چالش ها بیرون بیاییم. 

قناعتی گفت: چالش های اصلی نظام سلامت ما فقط مالی نیست. برآوردی که وجود دارد این است که 40 درصد از منابع ما اتلاف می‌شود و اتلاف منابع به خاطر سیاست گذاری غلط و فوق العاده بالاست.

او در تشریح مساله اتلاف منابع در نظام سلامت گفت: نیروی انسانی به درستی چیده نشده است. برخی جاها نیروی اداری بسیار زیاد و نیروی درمانی کم است. توزیع بیمارستان ها درست نیست. در همین شهر تهران توزیع بیمارستان در جنوب و شمال شهر تهران بسیار نامناسب است و اکثر بیمارستان ها در شمال شهر هستند، به گونه ای که وضعیت امکانات درمانی مناطق جنوبی تهران بعضا مانند کم بهره ترین نواحی کشور است. برای مثال در اسلام شهر میزان تخت بیمارستانی به نسبت سرانه جمعیت کمتر از ایلام است که استانی است که محروم محسوب می‌شود. 

قناعتی ادامه داد: سایر شاخص های سلامت مانند آب، هوای سالم، بهداشت روانی، میزان چاقی و میزان فشار خون در جنوب شهر تهران و مناطق فقیرنشین بسیار بیشتر است و این نشان می‌دهد ما هنوز نتوانستیم در شاخص های عدالت به حد مطلوب برسیم و این یک هشدار است. 

او با بیان اینکه مهم ترین چالش نظام سلامت ما تضاد منافع است، گفت: به خاطر منافع خودشان اجازه استقرار صحیح سیاست ها را نمی‌دهند و این جزو وظایف جدی حاکمیت است که به این مسائل توجه کند و نگذارد افرادی یا گروه ها و سازمان هایی که براساس منافع خودشان مانع استقرار منافع عمومی شوند.

قناعتی با اشاره به مصرف بی رویه داروها گفت: در همین بحران کرونا مصرف بی رویه داروی رمدسیویر و فاویپیراویر انجام شد و صدها میلیارد دلار خرج این داروهای بی اثر شد،  درحالی که مراکز سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی تهران که از بزرگ ترین مراکز سیاست گذاری سلامت و پیشرفته ترین مراکز هستند، هشدارهای لازم را به وزارت بهداشت وقت و وزیر وقت داده بودند که این کار را نکنند اما نتیجه ای نداد.

او افزود: پشت قسمتی از این قصه تضاد منافع بوده است که باعث شده است اینگونه شود. اگر ما آنهمه خوبی ها را در مدیریت بحران کرونا داشتیم، این ضعف ها را نیز داشتیم. بنابراین فساد و تضاد منافع به عنوان عواملی مهم در ناکارایی نظام سلامت هستند و البته برخی دیگر شاخص ها هم می‌توانند مشکلات ما را افزایش دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز