خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واکنش معاون شهردار به استفاده از ظرفیت مساجد برای اسکان افراد بی‌سرپناه/ "اتوبوس‌خوابی" اپیدمی نشده است/ حضور خانوادگی در گرمخانه‌ها عمومیت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۱۲۱

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: باید اصل موضوع بی.آر.تی خوابی را کنکاش کنیم و ببینیم چقدر واقعیت دارد، باید کشف کنیم که اساسا با چند عکس می‌توانیم بگوییم چنین چیزی اپیدمی شده و انقدر گسترده است؟ یا دو سه عکس گرفته شده و روی آن مانور داده می‌شود. به نظر من اپیدمی نشده و به این گستردگی نیست، ولی نسبت به همین میزان کم هم وظیفه داریم و شایسته نیست.

«امین توکلی زاده» معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اینکه برخی از افرادی که در بی. آر.تی‌ها می‌خوابند علت‌عدم مراجعه به گرمخانه‌ها را وضعیت نامناسب نظافت گرمخانه‌ها اعلام می‌کنند اظهار کرد: الان نظارت ما روی گرمخانه‌ها شدت گرفته است. فهرست تهیه کرده‌ام که چه اتفاقاتی باید بیفتد تا این سطح بالا بیاید. واقعیت این است، آنچه را که می‌خواهیم و استاندارد شهرداری است باید دنبالش برویم و آن را محقق کنیم. 

او ادامه داد: یک وضع موجود نیز داریم که باید آن را ساماندهی کنیم. برای مثال امشب برف در پیش داریم و باید برای آن فکری کنیم، نمی‌توانیم آن را به سیاست‌گذاری موکول کنیم. 

توکلی زاده در واکنش به اینکه بی‌خانمانی در تهران مساله جدیدی نیست و زیرساخت‌ها برای مدیریت این معضل  تاکنون باید به خوبی تامین شده باشد، اظهار کرد: من ۴ ماه آن را می‌توانم به عهده بگیرم و جواب بدهم، اما زحمات زیادی کشیده شده است و نمی‌توانیم آن را نفی کنیم. زمانی گرمخانه‌ای وجود نداشته و عده‌ای آن را ایجاد کردند. اینکه کیفیت گرمخانه‌ها باید ارتقا پیدا کند وظیفه ماست که باید آن را ارتقا دهیم. 

معاون شهردار تهران درباره گلایه افراد بی‌سرپناه از نبود جای خواب مناسب اظهار کرد: رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی باید کمک کنند، چرا که بخشی از اتفاقی که می‌افتد به دلیل اطلاع نداشتن است که امکانات وجود دارد یعنی اگر شهروند ما بداند چنین امکانی وجود دارد حتما از آن بهره‌مند می‌شود. 

او ادامه داد: این کار را باید در بخش‌های مختلف تقسیم کرد. بخشی اقدامات رفاهی و بخشی امدادی است و بخشی را باید فوریتی و ضروری دید. اولویت ما در شهرداری تهران این است که جان مردم به خطر نیفتد. وقتی یخبندان است و برف می‌بارد اولویت این است که جان مردم حفظ شود. 

توکلی زاده افزود: بعضی از افراد به هر دلیلی نمی‌آیند از این امکانات استفاده کنند و در سرما می‌مانند، اما به هر شکلی که می‌شود باید از جان این افراد صیانت کنیم. روش‌های متعددی داریم از دادن پتو گرفته تا دعوت به ماندن در جای گرمتر که جانشان در خطر نباشد. 

معاون شهردار تهران همچنین در واکنش به بی‌سرپناهی همراهان بیمار گفت: ما همراه سراها را داریم که بسیار هم با کیفیت است و آنها را تجهیز می‌کنیم و ناظر می‌گذاریم و از آن‌ها مراقبت می‌کنیم. برای بی‌خانمان‌های در راه مانده نیز همین کار را می‌کنیم. عده‌ای هم در این بین نمی‌آیند و از امکانات استفاده نمی‌کنند که چند حالت دارد، یا از سر بی‌اطلاعی است که از رسانه‌ها خواهش می‌کنیم اطلاع‌رسانی کنند. عده‌ای نیز به هر دلیلی که خودشان می‌دانند نمی‌آیند. ما نمی‌توانیم فرد به فرد ببینیم دلیل نیامدنشان چیست. 

استفاده خانوادگی از گرمخانه‌ها عمومیت ندارد

معاون شهردار تهران درباره خانواده‌هایی که از گرمخانه‌ها استفاده می‌کنند نیز گفت: در یک شهر ده میلیونی افراد متنوعی با تنوع نیازها و مشکلات را داریم. می‌توانیم یک مورد را پیدا کنیم و بگوییم چنین مساله‌ای وجود دارد اما این عمومیت ندارد و فراگیر نیست. در هر صورت ما نسبت به همین افراد نیز وظیفه داریم. 

او ادامه داد: اگرچه در شهرداری‌ها با این مشکل مواجه شدیم، اما آیا همه وظایف را می‌خواهیم از شهرداری مطالبه کنیم؟ دستگاه‌های دیگر موظف نیستند؟ 

توکلی زاده در واکنش به اینکه شهرداری خودش مساله قرارگاه اجتماعی را مطرح کرد و اعلام کرد موضوعات مربوط به افراد بی‌خانمان و معتادان را برعهده می‌گیرد، اظهار کرد: اینکه زیر بار یک اقدام می‌رویم به معنای این نیست که بقیه بنشینند و نگاه کنند. ما می‌گوییم نمی‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم و وظیفه انسانی خودمان می‌دانیم. شاید در قانون نیز هیچ‌بندی نباشد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران افزود: در قانون صرفا حمایت و پشتیبانی برای شهرداری در نظر گرفته شده و ما وظیفه خاص در این موضوعات نداریم، اما این وضعیت را شایسته مردم این شهر نمی‌دانیم. نوکری می‌کنیم که یک فضایی را فراهم کنیم، اما نباید اینگونه باشد که دستگاه‌های دیگر رسیدگی به این مسائل را رها کنند و مطالبه‌گری از آن‌ها نیز رها شود.

توکلی زاده گفت: رسانه‌ها هم باید سراغ ما بیایند که وظیفه خود را انجام دهیم و هم از دستگاه‌هایی که وظیفه ذاتی آن‌ها است موضوعات را مطالبه کنند. عموم ما در این شهر وقتی مسئولیت اجتماعی تعریف می‌کنیم وظیفه اجتماعی داریم. مگر امکان دارد که بدون حضور مردم، مشکلات اجتماعی یک شهر را برطرف کنیم؟ 

او با تاکید بر حمایت و ورود خیرین اظهار کرد: حتما به حمایت مردم و ورود خیرین نیاز داریم. مردم نیز مشتاق هستند و عمده کارهایی که در همراه سراها انجام می‌شود با کمک خیرین و مردم است. ما نیز سعی می‌کنیم کمک کنیم. 

او در واکنش به اینکه عضو شورا اعلام کرده است، می‌توان از ظرفیت مساجد نیز برای اسکان بی‌خانمانان استفاده کرد، اظهار کرد: اینها همان ظرفیت‌هایی است که می‌گوییم همه باید بیایند و کمک کنند. 

واکنش معاون شهردار به استفاده از ظرفیت مساجد برای افراد بی سرپناه

توکلی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از ظرفیت مساجد در برنامه شما هست؟ گفت: اول باید ببینیم مساجد برای چه گروهی و چه دسته‌ای استفاده شوند. 

اتوبوس‌خوابی گستردگی ندارد

معاون شهردار تهران در واکنش به بی. آر. تی‌ خوابی گفت: اصل این موضوع را باید کمی کنکاش کنیم و ببینیم حجم آن چقدر است و چقدر واقعیت دارد و با این همه زیرساختی که داریم چرا سراغ اینها نمی‌رویم؟ باید کشف کنیم که اساسا با چند عکس می‌توانیم بگوییم، چنین چیزی اپیدمی و آنقدر گسترده است؟ یا دو سه عکس گرفته شده و روی آن مانور داده می‌شود. 

او اضافه کرد: اگر وجود دارد که من شرمنده می‌شوم چنین چیزی وجود دارد که تعداد زیادی از مردم شهر ما شب در بی. آر. تی می‌خوابند و عذرخواهی می‌کنم، اما به نظر من اپیدمی نشده و به این گستردگی نیست ولی نسبت به همین میزان کم هم وظیفه داریم و شایسته نیست. 

اصلا اینگونه نیست که شب هیچ جایی برای استراحت نداشته باشیم 

توکلی‌زاده ادامه داد: این زیرساختی که فراهم شده و زیرساختی که هنوز کامل استفاده نشده را می‌توانیم توسعه دهیم. حتی گفتم سوله‌های بحران هم می‌تواند برای این منظور اضافه شود و اصلا اینگونه نیست که شب هیچ جایی برای استراحت نداشته باشیم و به قول شما مساجد و حسینه‌های ما هستند و برای چنین اتفاقی باید فکر کنیم که آیا انقدر فراگیر است؟ مردم این شهر می‌گذارند همشهریانشان بیرون بمانند؟ باید مقداری تدبیر کنیم و انشالله در حوزه اطلاع‌رسانی اتفاق بهتری بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز