خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

درخواست توزیع اولیه واکسن کرونا بین مددجویانِ مددسراها و مراکز پرتو/ کلنگ‌زنی۳ مددسرای فرامنطقه‌ای در بهمن/ آموزش به کودکان کار و در معرض آسیب از طریق مراجعه خانه به خانه

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۸۰۰

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از آموزش به کودکان کار و در معرض آسیب از طریق مراجعه خانه به خانه خبر داد.

«سید مالک حسینی» مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره غربالگری معتادان متجاهر، کودکان کار، زباله‌گردها و کارتن خواب‌ها و میزان تاثیر آن‌ها در گسترش شیوع کرونا گفت: ما مرجع تخصصی در زمینه ارزیابی نقش آن‌ها در گسترش کرونا نیستیم، اما از نظر تعداد و سطح تماس، معتادیا متجاهر معمولا کمتر در مراکز و معابر عمومی قرار می‌گیرند و به دلیل سبک زندگی در نقاط حاشیه‌ای و یا جاهایی هستند که کمترین تماس را با مردم دارند. 

حسینی افزود: در مورد کودکان کار نیز، در مراکز پرتو غربالگری و انجام تست کرونا یک دوره صورت گرفت و از بین کسانی که تست کرونا دادند، حتی یک مورد مثبت نیز نداشتیم. 

او درباره انجام تست کرونا از این افراد با اشاره به اینکه امکان گرفتن تست کرونا از کودکان کار و یا افرادی که به مددسرا‌ها (گرمخانه‌ها) مراجعه می‌کنند، خیلی مثمر ثمر نیست، گفت: چرا که این افراد به صورت سیال با ما در تماس هستند و به آنها دسترسی ثابت و دائم نداریم و ضمانتی مبنی بر اینکه فردی که امروز به مددسرا‌ها مراجعه می‌کند، در روزهای بعد هم مراجعه کند، وجود ندارد. 

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا درخواست دریافت واکسن آنفلوآنزا از وزارت بهداشت به نتیجه رسید یا خیر گفت: برای دریافت واکسن آنفلوآنزا چندبار درخواست دادیم، اما حتی یک دوز واکسن هم برای مددجویان به دست ما نرسید، البته برای کارکنان و مددکاران مرکز خاور شهر از سوی مرکز بهداشت شهر ری مساعدت‌هایی شد که از این بابت قدردانی می‌کنیم.

درخواست توزیع اولیه واکسن کرونا بین مددجویان و کودکان و نوجوانان مراکز پرتو

اولویت واکسن کرونا با اقشار بی‌بضاعت باشد

او در پاسخ به این سوال که آیا با ورود واکسن کرونا هم این مساله تکرار خواهد شد گفت: واکسن آنفلوآنزا که به مددجویان ما تعلق نگرفت، اما امیدواریم حداقل در هنگام توزیع اولیه واکسن کرونا، جزو گروه‌های در معرض خطر قرار بگیریم، چرا که افراد حاضر در مددسراها و کودکان و نوجوانان در مراکز پرتو، از اقشار بی‌بضاعت و ضعیف جامعه هستند که اکثرا نیز در مکان‌های دسته جمعی و پرجمعیت زندگی می‌کنند. 

حسینی ابراز امیدواری کرد که آن مساله‌ای که در توزیع واکسن آنفلوآنزا رخ داد، در هنگام توزیع واکسن کرونا تکرار نشود. 

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره وضعیت تحصیل کودکانی که در مراکز پرتو مشغول به تحصیل هستند، گفت: حضور کودکان در مراکز به شکل جمعی کم شده و تلاش شده است که بچه‌ها در خانه باشند و در دسته‌های خیلی محدودتر در مراکز پرتو پذیرش شوند. 

او ادامه داد: امسال بیش از ۱۵۰۰ بسته حمایتی با کمک مراکز پرتو به مناسبت شب یلدا بین کودکان کار توزیع کردیم. تلاش بر این شد در دوران کرونا با حضور مددکارهای ما در محل زندگی این کودکان، آموزش و اقدامات مددکاری برای آن‌ها ارائه شود تا از آموزش دور نمانند. 

امکان آموزش آنلاین برای کودکان و نوجوانان در مراکز پرتو بسیار سخت است

حسینی در پاسخ به این سوال که وضعیت دسترسی این کودکان به شبکه‌های مجازی برای آموزش چگونه است؟ گفت: برخی از کودکانی که در مراکز پرتو پذیرش می‌شوند، کودکان کار و برخی کودکان در معرض آسیب هستند. خانواده تعداد معدودی از این کودکان از گوشی‌های هوشمند با مدل‌های پایین برخوردار هستند، اما عمده این کودکان به گوشی هوشمند دسترسی ندارند و امکان آموزش آنلاین برای کودکان و نوجوانان در مراکز پرتو خیلی سخت‌تر است، هرچند که برای گروهی از این عزیزان این اقدام انجام می‌شود. 

آموزش به کودکان کار و کودکان در معرض آسیب از طریق مراجعه به خانه

او ادامه داد: معمولا در خانواده‌هایی که یک نفر از اعضا به گوشی هوشمند دسترسی داشته باشد این ارتباط به صورت آنلاین برقرار می‌شود، اما بخش عمده ارتباط و آموزش به کودکان کار و کودکان در معرض آسیب از طریق مراجعه به خانه این کودکان انجام می‌شود. 

کلنگ‌زنی ۳ مددسرای فرامنطقه‌ای در بهمن ماه؛ ساخت و تجهیز تا بهار سال آینده

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره سرانجام احداث مددسراهای جنرال نیز گفت: احتمالا تا هفته اول بهمن ماه کلنگ زنی ۳ مددسرای فرامنطقه‌ای که دو مورد آن برای آقایان و یک مورد برای بانوان است انجام می‌شود و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال مالی ۹۹، ساخت مددسراهای فرامنطقه‌ای انجام و بخش ساخت و ساز به سرانجام برسد و تجهیز مددسرا‌ها نیز در فصل بهار سال آتی انجام شود. 

او با بیان اینکه حداکثر ظرفیت مددسرا‌های فرامنطقه‌ای برای آقایان ۳۰۰ نفر و برای خانم‌ها در حدود ۱۵۰ نفر است، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی ما جانمایی مددسرا‌ها بود و پیدا کردن زمین مناسب و ملاحظات منطقه‌ای مبنی بر حضور افراد از مناطق دیگر و ظرفیت مددسراها، کار را سخت کرد و زمان زیادی برای تعیین زمین صرف شد، اما خوشبختانه این مشکلات تا حدود زیادی حل شده است. 

او درباره جابجایی مددسرای خاوران نیز گفت: این مددسرا در فصل سرما بیش از ۸۰۰ نفر را پوشش می‌دهد و از نظر کارشناسی تجمیع این حجم از افراد بی‌خانمان و آسیب دیده و نگهداری آن‌ها مشکلات خاصی را دارد. اما با توجه ظرفیت بالایی که اکنون این مددسرا پوشش می‌دهد، امکان جابجایی آن در فصل سرما وجود ندارد و با منطقه در حال تعامل هستیم که مددسرا‌های دیگری با ظرفیت‌های حداکثر ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره به عنوان جایگزین مددسرا خاوران معرفی کنند. 

حسینی درباره‌ عدم پذیرش محل استقرار مددسرا‌ها در برخی از مناطق تهران از سوی جامعه محلی گفت: از مردم خوب تهران تشکر می‌کنم چرا که اعتراض مردمی خاصی در این زمینه نداشتیم. اخیرا نیز در مددسرای زنان منطقه ۱۶، برخی نگرانی‌هایی وجود داشت که در تعامل با شورایاری‌ها و گروه‌های مرجع محلی در حال انجام اقدامات لازم و نکات توجیهی هستیم مبنی بر اینکه تمهیدات ما آسیبی به بافت فرهنگی و اجتماعی وارد نمی‌کند و امیدوارم این مشکل را با آگاهی خود مردم حل می‌کنیم. 

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: به جز ۴ منطقه تهران، در ۱۸ منطقه دیگر هم اکنون مددسرا داریم و افرادی که در هر منطقه دچار آسیب می‌شوند از این مکان‌ها استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز