خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه امروز شورای شهر تهران؛

شهردار به فوریت نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کند/ انتقاد از حضور معتادان متجاهر در منطقه ۹

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۳۶۴

اعضای شورای شهر تهران در تذکرات خود به موضوعاتی همچون نوسازی بافت فرسوده، آسیب‌های اجتماعی در پارک‌ها و مشکلات عدیده منطقه ۱۲ و حمایت از استارت آپ‌ها پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران چند تذکر از سوی اعضا قرائت شد.

میثم مظفر تذکر خود را در زمینه مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده و تولید مسکن مطرح کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ روز کاری از دوره مسئولیت ما سپری شده و در باز کردن قفل نوسازی بافت فرسوده و تولید مسکن در تهران هنوز اتفاق ویژه‌ای رقم نخورده است.

او ادامه داد: به رقم تذکرات مکرر، از سوی شهرداری شاهد انجام اقدام ویژه‌ای نیستیم و هرچند که موضوع تخصصی است اما ۱۰۰ روز کافی بود که این مسأله را به عنوان اولویت اول در دستور کار قرار دهیم.

مظفر تاکید کرد: ما فرصت آزمون و خطا نداریم و از شهردار تهران می‌خواهم به فوریت نوسازی بافت‌های فرسوده را انجام دهد. او تاکید کرد که باید ضوابط واقع بینانه‌تری را در نظر بگیریم تا برای آن‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد و ملک فرسوده خود را نوسازی کنند.

در ادامه سوده نجفی تذکر خود را به بازدید اخیرش از منطقه ۹ اختصاص داد و گفت: یکی از معضلات این منطقه، پارک المهدی است که پر از آسیب‌های اجتماعی و معتادان متجاهر بود. او با درخواست از رئیس پلیس تهران برای نظارت بیشتربر این بوستان و سایر پارک‌ها گفت: همچنین از شهردار تهران می‌خواهم در قرارگاه اجتماعی معضل این پارک و سایر بوستانها را جدی گرفته و به مسئله آسیب اجتماعی با دقت بیشتری بپردازند.

نجفی با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات این منطقه، ترافیک میدان فتح است افزود: بحث تعریض این مکان مطرح است که برای آن لازم است سوله‌های آموزش و پرورش تملک شوند و از شهردار می‌خواهم نسبت به این امر اهتمام بیشتر داشته باشد.

او با اشاره به مسئله نگهداشت برج آزادی گفت: با اینکه نگهداشت برج برعهده شهرداری تهران است اما متاسفانه تملک آن در دست بنیاد فارابی است و لازم است شهردار کاری انجام دهد. بعلاوه سرانه فضای سبز برج آزادی نیز کافی نیست و لازم است نسبت به تملک اراضی و تبدیل آن‌ها به بوستان اقدام شود.

جعفربندی شربیانی نیز به بازدید خود از منطقه ۱۲ اشاره کرد و گفت: این منطقه که کانون و هسته تاریخی تهران است یکی از پرچالش‌ترین معضلات شهری را دارد. در این منطقه از بافت فرسوده گرفته تا آسیب‌های اجتماعی، مسائل مربوط به ایمنی و ناپایداری بافت قدیمی در بازار تهران، تغییر گسترده وعدم تعیین تکلیف زیر پهنه‌های فاقد ضابطه، تدقیق پهنه‌بندی برخی پهنه‌ها از جمله مشکلات جدی این منطقه به شمار می‌ آید.

او در ادامه گفت: تدوین دستورالعمل و سازوکار اجرایی برای اجرای رفع خطر املاک خطرناک و تعمیرات غیراساسی در سطح منطقه بویژه محدوده‌های ناکارآمد همچون محلات هرندی و مولوی به دلیل ریزش املاک یا فرو نشست ناشی از فعالیت مترو و… لازم است.

شربیانی با اشاره به راهکار دوم افزود: در بخش ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری مسائلی همچون تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ است. با توجه به اینکه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه ۱۲ خاص خودش است، در نتیجه نمی‌توان پهنه‌بندی آن را همانند سایر مناطق لحاظ کرد و رویکرد و نگاه در تهیه طرح ‌های توسعه شهری در این منطقه باید در راستای صیانت از بافت تاریخی و بازآفرینی بافت‌های آسیب‌پذیر انجام شود.

شربیانی با تاکید بر اینکه تهیه طرح ویژه نحوه تامین پارکینگ در منطقه ۱۲ ضروری است افزود: چرا که موضوع تامین پارکینگ در این منطقه از مسایل مهم و ضروری است چرا که هم در بحث صدور پروانه و کاهش زمان صدور پروانه و هم در بحث ترافیک و آلودگی هوا و…تاثیر دارد. اگر نگاه به این منطقه تاریخی ویژه باشد قطعاً چالش پارکینگ می‌بایست لحاظ گردد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: تدوین کتابچه ملاک عمل ساخت و ساز شهری، با هدف ایجاد وحدت رویه بین مناطق، جلوگیری از صدور بخشنامه‌های متعدد و استعلامات موردی، افزایش آگاهی شهروندان و کاهش زمان صدور پروانه لازم است.

شربیانی ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی درست و اقدام به موقع حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، شاهد ارائه طرح ویژه منطقه ۱۲ با رویکرد حفاظت از بناهای باارزش و ارتقاء کیفیت زندگی و بازآفرینی بافت محلات ناکارآمد این منطقه مهم باشیم.

احمد صادقی تذکر خود را در زمینه ایجاد تسهیلات و صدور مجوز برای شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات مطرح کرد و گفت: با توجه به بررسی سوابق موجود و تفاهمنامه شهرداری و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۹ شهردار تهران با توجه به شیوع کرونا برنامه‌های خود را پیرامون حمایت از شرکت‌های حوزه فناوری و استارت آپ‌ها به صورت عام و خاص تهیه و به شورای شهر ارائه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز