خبرگزاری کار ایران

در میزگرد شوراهای صنفی دانشگاه‎های برتر مطرح شد:

نظام ارباب رعیتی دوباره به دانشگاه‌ها برگشته است/ لزوم شفاف‌سازی در "ارزیابی اساتید"/ با دانشجویان کاسبی نکنید+ فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۰۸۲

ما نماینده حقوقی دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور هستیم، اما تا به حال وزارت علوم حتی یک جلسه با ما نداشته است، وزیر علوم وقت ندارد آیا معاونان یا حتی مدیرکل‌های وی هم نمی‌توانند با ما جلسه بگذارند و نکات ما را بشنوند، آن عملکردی که روسا و مدیران دانشگاه به وزیر و معاونان ارائه می‌دهند، با آنچه که ما اعلام می‌کنیم زمین تا آسمان فرق می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردادن وعده‌های دانشجویی طی سالیان متوالی به امر ثابتی بدل شده، به گونه‌ای که وزرای پیشنهادی علوم در هر دولتی از توسعه امکانات، ‌تسهیلات و زیرساخت‌های خوابگاهی وعده می‌دهند، اما بعد از جلب رای اعتماد نمایندگان، وضعیت رفاهی دانشجویان آن چنان تغییر نمی‌کند و در بیشتر موارد در همان کیفیت سابق باقی می‌ماند. این مساله در حوزه فعالیت‌های فرهنگی،‌ اجتماعی و ‌سیاسی در دانشگاه نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال "منصور غلامی" وزیر علوم سابق پیش از رای اعتماد مجلس، از ورود بیشتر گروه‌های دانشجویی به فعالیت‌های درون دانشگاهی و همچنین ارتقاء وضعیت رفاهی دانشگاهیان سخن گفته بود، اما در دوره وزارت ایشان نه تنها این برنامه‌ها عملی نشد که با اوج انتقادهای دانشجویان در زمینه امکانات خوابگاهی و رفاهی و حتی نوع برخورد با فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی مواجه شدیم.

چنین برنامه‌هایی در خصوص "محمدعلی زلفی گل" وزیر علوم فعلی نیز مشاهده می‌شود، زلفی گل در برنامه کلان شماره ۱۲ خود از فعالیت‌های دانشجویی حمایت می‌کند؛ او در این برنامه عنوان کرده است؛ حمایت از فعالیت‌های مشارکت جویانه فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی ویژه دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها در قالب انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی، کرسی‌های آزاد اندیشی، ضیافت اندیشه اساتید، گروههای جهادی و اردوهای فرهنگی و امثال آن صورت خواهد گرفت. او همچنین در سایر برنامه‌های خود درباره ارتقا امکانات خوابگاهی و رفاهی دانشجویان نیز وعده می‌دهد.

گرچه زلفی گل به تازگی سکان وزارت علوم را در دست گرفته، اما شوراهای صنفی دانشجویان که نماینده گروهی از دانشجویان هر دانشگاهی هستند برای جبران کم کاری‌های گذشته،‌ از مسئولان فعلی وزارت علوم مطالباتی در راستای توجه به وضعیت صنفی، فعالیت‌های فرهنگی، ‌اجتماعی، سیاسی و خلاءهای حوزه آموزشی دارند. ایلنا میزبان سه تن از دبیران و نمایندگان شوراهای صنفی دانشگاه تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیر کبیر بود که مطالبات آنها را در ادامه می‌خوانید:

شورای صنفی خدمه دانشگاه شده است

دانشگاه به ما قولی می‌دهد و ما بر اساس آن به دانشجویان وعده می‌دهیم، اما بعد دانشگاه به وعده خود عمل نمی‌کند.

در این میزگرد محمد مهدی اسدی، دبیر شورای مرکز صنفی دانشگاه تهران و دانشجوی ورودی ۹۷ در رشته ماشین‌های صنایع غذایی دانشگاه تهران که اکنون دانشجوی سال آخر است، در این باره بیان کرد: من حدود دو سال و نیم از کل دوران دانشجویی‌ام را در شورای صنفی بوده‌ام، به عقیده من شورای صنفی کارکرد اصلی خود را از دست داده و به شکل برده و خدمه دانشگاه درآمده است. در اغلب اوقات مسئولان دانشگاه، کم‌کاری می‌کنند، در حالی که در جلسات با حضور نمایندگان دانشجویان و یا جلسات عمومی با حضور دانشجویان وعده‌های آنچنانی داده می‌شود. از آنجایی که ما آن وعده‌ها را به دانشجویان منتقل می‌کنیم، دانشجویان نسبت به شورای صنفی بی‌اعتماد می‌شوند در حالی که عملا مسئولان خود را از این معادله کنار کشیده و  «دانشجو در مقابل دانشجو» قرار داده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: زمان انتخابات شورای صنفی، رفتارهای مسئولان دانشگاه با ما ۱۸۰ درجه تغییر می‌کند و یادشان می‌آید که شورای صنفی هم دارند. بعضا بی‌حرمتی‌هایی نیز به ما می‌شود، به طور مثال دفتر ما را به یک آزمایشگاه تبدیل کرده بودند. البته دانشجویان شرایط را درک می‌کنند و می‌دانند که چه وضعیتی داریم.

اسدی اظهار داشت: بعضا به ما می‌گویند که پول یا امتیاز می‌گیریم، اما خدا را شاهد می‌گیریم که یک ریال هم از کسی نگرفته‌ایم. دانشگاه هم به گونه‌ای با شورای صنفی برخورد می‌کند که گویی کارمند دانشگاه است در حالی که ما بارها گفته‌ایم دانشجو هستیم و به عنوان نمایندگان سایر دانشجویان اینجا خدمت می‌کنیم.

نظام ارباب رعیتی دوباره به دانشگاه‌ها برگشته است/ لزوم شفاف‌سازی در "ارزیابی اساتید"/ با دانشجویان کاسبی نکنید+ فیلم

برخی اساتید ترمز دانشجو را می‌کشند

بعضا پیش آمده که مسئولان دانشگاه در مواجه با اعتراض یک دانشجو، با هماهنگی یک استاد سعی بر منصرف کردن آن دانشجو از مطالبه خود می‌کنند یا به اصطلاح خودشان ترمز دانشجو را می‌کشند.

این دانشجوی دانشگاه تهران گفت: مسئولان دانشگاه از شنبه تا چهارشنبه جلسه هستند و ما نمی‎دانیم چه زمانی می‎خواهند برنامه‌هایشان را اجرا کنند. بعضا مشاهده شده است یا برای خود ما این اتفاق افتاده است که مسئولان دانشگاه در مواجهه با اعتراض یک دانشجو، با هماهنگی یک استاد سعی بر منصرف کردن آن دانشجو از مطالبه خود می‌کنند یا به اصطلاح خودشان ترمز دانشجو را می‌کشند. در سیستم مدیریتی دانشگاه، هیات رییسه از اساتید دانشگاهی هستند و این یک تعارض منافع آشکار است و باید اصلاح شود.

اسدی درباره سایر مشکلات دانشجویان بیان کرد: مشکلاتی در حوزه آموزش، تغذیه، خوابگاه و… داریم که مسئولان دانشگاه یا این را نمی‌دانند و کاری نمی‌کنند یا می‌دانند و باز کاری نمی‌کنند و در این صورت این یعنی افراد به درد آن پست مدیریتی نمی‌خورند و باید استعفا بدهند و بیشتر از این در حق دانشجو ظلم نکنند.

انتقاد از فحاشی برخی اساتید علیه دانشجویان

برخی اساتید به دانشجویان فحاشی می‌کنند و نمونه‌اش را در اوایل آموزش مجازی دیدیم، نظام ارباب رعیتی دوباره به دانشگاه‌ها برگشته است.

دبیر شورای مرکز صنفی دانشگاه تهران افزود: بنده زحمات و خدمات خیل عظیم اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران را عرج می‌نهم، اما در گوشه و کنار، هستند اساتیدی که به دانشجویان فحاشی می‌کنند و شأن و حیثیت استادی را لکه‌دار می‌کنند و البته تعداد آن‌ها نیز کم نیست.نمونه‌اش را در اوایل آموزش مجازی دیدیم؛ اگر سناریو برعکس بود و دانشجو به استاد فحاشی می‌کرد تا او را کمیته انضباطی نکنند و یا تا دو ترم او را خانه‌نشین نمی‌کردند، رهایش نمی‌‎کردند. نظام ارباب رعیتی دوباره درحال بازگشت به دانشگاه‌ها است.

دبیرکل شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قبلا دانشگاه به ما اعلام کرده بود که قرار است به دانشجویانی که در نقطه کور مخابراتی هستند خوابگاه بدهند، همه مسئولان دانشگاه هم آن را امضا کردند، اما اجازه اجرای آن را ندادند. ضمن اینکه سیستم آموزش مجازی دانشگاه تهران صرفا روی لپتاپ و کامپیوتر قابل استفاده است و روی گوشی موبایل امکان استفاده برای دانشجویان فراهم نیست.

نظام ارباب رعیتی دوباره به دانشگاه‌ها برگشته است/ لزوم شفاف‌سازی در "ارزیابی اساتید"/ با دانشجویان کاسبی نکنید+ فیلم

هیچ حمایتی از شوراهای صنفی نشد

من از بن دندان به جمهوری اسلامی معتقدم، اما حمایتی از شورا صورت نگرفته است.

این دانشجوی رشته مکانیک گفت: من از بن دندان به جمهوری اسلامی معتقدم، اما حمایتی از شورا صورت نگرفته است. شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران از اهمیت خاصی برخوردار است. سابقا شاهد بودیم که دانشجویان فعال در این شورا را به بهانه‌هایی از جمله تقابل یا فعالیت علیه دولت، جدی نمی‌گرفتند و با آن‌ها برخورد می‌شد.

اسدی با اشاره به مطالبات آموزشی جامعه دانشجویی ادامه داد: در حوزه آموزش مجازی یک سری مشکلات وجود دارد که اغلب این مشکلات مربوط به زمان مسئولیت معاونان دانشجویی و آموزشی سابق بوده و در دوره جدید امیدواریم که بهبود یابد، به عنوان مثال موضوع دانلود نشدن محتواها برای دانشجویان مشکل ایجاد کرده است. پیش از کرونا این امکان وجود داشت، اما اکنون دانشجویان در این خصوص با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت نظارت بر فعالیت اساتید گفت: "نظارت بر اساتید" و "شفافیت ارزیابی" دو مساله مهم است. نظارت بر اساتید در شرایط آموزش مجازی بدتر شد، به گونه‌ای که اساتید حتی در روزهای جمعه کلاس می‌گذاشتند یا حتی ساعت ۳ بامداد پیام می‌گذاشتند که فردا امتحان است. یا در زمان امتحان به ما می‌گفتند باید برای ما لایو لوکیشین بفرستید. به طور کلی نظارت بر آموزش و تدریس اساتید در دوران کرونا به شدت افت کرد. ارزیابی از اساتید باید شفاف باشد، قولش را هم به ما داده‌اند، اما هنوز اجرا نشده است.

نباید یک درس صرفا توسط یک استاد ارائه شود

برخی دروس توسط بعضی اساتید ارائه می‌شود که طبق سنت، سایر اساتید دیگر، آن کلاس را ارائه نمی‌دهند.

صابر عزیز مرادی، نماینده شوراهای صنفی دانشگاه صنعتی شریف و ورودی سال ۹۶ در رشته کارشناسی مکانیک درباره مطالبات جامعه دانشجویی از وزارت علوم و دولت جدید بیان کرد: مطالبه ما این است که نسبت به ارزیابی اساتید شفاف‌سازی شود. قبلا دانشجویان برخی اساتید را تحریم می‌کردند، اما دانشگاه به ما گفت که شورای صنفی به این مساله ورود نکند. برخی دروس توسط بعضی اساتید ارائه می‌شود که طبق سنت، سایر اساتید دیگر آن کلاس را ارائه نمی‌دهند. لااقل در دانشگاه شریف که اینگونه است. یک درس ثابت هر سال توسط یک استاد ارائه می‌شود، ولی دانشجویان تمایلی ندارند که با او کلاس بردارند. این فضا میان اساتید دانشگاهی یک سنت است، در حالی که دانشجو شدیدا از آن ضرر می‌بیند.

نظام ارباب رعیتی دوباره به دانشگاه‌ها برگشته است/ لزوم شفاف‌سازی در "ارزیابی اساتید"/ با دانشجویان کاسبی نکنید+ فیلم

با کمبود استاد مواجه‌ هستیم

شرایط یک استاد بازنشسته در دانشگاه در حد یک استاد تمام است، اما نصف او درس می‌دهد و این موجب می‌شود که ما در درس‌های تخصصی خود به مشکل برخوریم.

محمدرضا محمودی نماینده شوراهای صنفی دانشگاه امیرکبیر ورودی ۹۷ در خصوص همین موضوع ادامه داد: در حال حاضر ما در تک تک دانشکده‌های امیرکبیر کمبود استاد داریم. سن اساتید بالا رفته و بعضا بازنشسته شده‌اند، یا حتی برخی پست دولتی و داخل دانشگاهی دارند که همین باعث می‌شود تعداد واحد کمتری را ارائه دهند. شرایط یک استاد بازنشسته در دانشگاه در حد یک استاد تمام است، اما نصف او درس می‌دهد و این موجب می‌شود که ما در درس‌های تخصصی خود به مشکل برخوریم.

محمودی گفت: یک سری دروس از گرایش‌های خاص نزدیک به دو سه سال است که اصلا ارائه نشده، ضمن اینکه تعداد اساتید ثابت بوده و کمتر از آن چیزی است که باید باشد،. زیرا تعداد دانشجویان بیشتر از این حرف‌هاست. بعضا دیده شده که ظرفیت کلاس‌های درس تا ۶۰،۷۰ نفر بالاتر رفته، آن هم به این خاطر که استاد دیگری نیست.

انتقاد از سختگیری‌ نسبت به اساتید با سطح دانش بالا

برخی اساتید سطح دانش بالایی دارند و کاملا به آن مباحثی که می‌خواهد تدریس کند، تسلط دارند، اما از آنها ایراداتی می‌گیرند و سخت‌گیری‌هایی در موردشان وجود دارد.

مرادی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه صحبت‌های نماینده شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر گفت: در مورد جذب اساتید، سختگیری‌های بی‌موردی وجود دارد. برخی اساتید سطح سواد بالایی دارند و کاملا به آن مباحثی که می‌خواهد تدریس کند، تسلط دارند، اما از آنها ایراداتی می‌گیرند و سخت‌گیری‌هایی در موردشان وجود دارد.

اسدی در ادامه گفت: البته در این میان جذب‌های کم کیفیتی هم صورت گرفته است، به  طور مثال شاید استادی سواد آنچنانی نداشته اما جذب شده است. من در دانشگاه خودمان اساتیدی دیدم که فاصله سنی‌شان از من ده سال است، یعنی وقتی دکتری را تمام کرده سریعا و صرفا با توجه به یک مصاحبه ساده و مدرک تحصیلی خارج از کشور و عدم توجه به سایر شئونات استاد او را در جایگاه هیات علمی گذاشته‌اند.

ما به وزیر علوم نکاتی را می‌گوییم که تاکنون نشنیده است

آن ارزیابی عملکردی که روسا و مدیران دانشگاه به معاونان و وزیر می‌دهند با آنچه که ما اعلام می‌کنیم، زمین تا آسمان فرق می‌کند.

اسدی در ادامه با گلایه از وزارت علوم گفت: ما نماینده حقوقی دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور هستیم اما تا به حال وزارت علوم حتی یک جلسه با ما نداشته است، وزیر علوم وقت ندارد آیا معاونان یا حتی مدیرکل‌های وی هم نمی‌توانند با ما جلسه بگذارند و نکات ما را بشوند، آن عملکردی که روسا و مدیران دانشگاه به معاونان و وزیر می‌دهند با آنچه که ما از دل دانشگاه‌ها اعلام می‌کنیم، زمین تا آسمان فرق می‌کند.

وی اشاره کرد: آقایان پشت درهای بسته برای ما دانشجویان تصمیم گیری می‌کنند، در حالی که خود دانشجویان در آن جلسه نیستند. از وزیر جدید می‌خواهیم که جلسه بگذارند و حرف‌های ما را بشنوند، من قول می‌دهم نکاتی را به وی بگوییم که اولین بار است به گوش‌شان می‌رسد. ما می‌دانیم در خوابگاه‌ها، غذا خوری‌ها و حتی در شهرستان‌ها دانشجویان چه وضعیتی دارند.

اسدی خطاب به مسئولان دانشگاهی گفت: من از مسئولان دانشگاه خواهش می‌کنم که در مواقع غیرضروری مصاحبه نکنند، یکی می‌گوید ما فردا دانشگاه را باز می‌کنیم، یک مسئول دیگر می‌گوید نه باز نمی‌کنیم. مسئولی که می‌گوید ۱۵ آبان دانشگاه‌ها بازگشایی حضوری خواهند شد موجب می‌شود که یک دانشجوی شاغل قرارداد کاری خود را لغو کند. شاید دانشجویی که مجبور است کار کند، سرپرست خانواده است و باید این برای مسئولان قابل درک باشد.

نظام ارباب رعیتی دوباره به دانشگاه‌ها برگشته است/ لزوم شفاف‌سازی در "ارزیابی اساتید"/ با دانشجویان کاسبی نکنید+ فیلم

مسئولان فکری به حال غذای دانشجویان کنند

هزینه غذای دانشجویان ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان است، می‌گویند تورم و گرانی است، اما خواهش می‌کنم با دانشجویان کاسبی نکنید.

دانشجوی دانشگاه تهران اظهار داشت: من درخواست می‌کنم مسئولان فکری به حال غذای دانشجویان دانشگاه کنند، غذای دانشجویان ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان با قیمت‌های فعلی است، می‌گویند تورم و گرانی است، ولی خواهش می‌کنم با دانشجویان کاسبی نکنید. پول‌سازی دانشگاه را جمع کنید، چرا ما باید هزینه غذا بدهیم؟

وی تاکید کرد: ما دانشجویان روزانه هستیم و طبق قانون اساسی باید رایگان تحصیل کنیم، ولی چنین چیزی نیست و دانشجوی روزانه، ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان تقریبا پول وعده صبحانه، ناهار و شام پرداخت می‌کند و دانشجوی روزانه این هزینه را از کجا باید بیاورد، در حالی که طبق قانون و مصوبات نانوشته، دانشجوی روزانه مطلقا نباید شاغل باشند، چون دانشجو بودن شغل حساب می‌شود.

او همچنین به آیین‌نامه شورای صنفی اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه، قدیمی است و باید مجدد بازنگری و اصلاح شود. آیین نامه شورای صنفی نقص و ایرادات زیادی دارد.

اسدی گفت: ما یک نامه‌ای از سوی تشکل‌ها و شورای صنفی خطاب به دکتر مقیمی نوشتیم و درخواست کردیم یک جلسه پرسش و پاسخ با بدنه دانشجویی داشته باشند. ایشان نیز قول دادند که این جلسه را برگزار می‌کنند، اما بعد از مراسم آغاز سال نو گفتند که من به جلسه نمی‌آیم و در زمان دیگری خواهم آمد که تاکنون خبری نشده است.

افسردگی در میان دانشجویان به چشم می‌خورد

برخی بدون شناخت کورکورانه انتخاب رشته می‌کنند، سپس از رشته خود زده می‌شوند و  حتی انصراف می‌دهند.

عزیزمرادی نماینده شوراهای صنفی دانشگاه صنعتی شریف درباره انتخاب رییس جدید دانشگاه شریف گفت: درست است که دکتر جلیلی باسابقه هستند، اما ما سابقه اجرایی آنچنانی از او ندیدیم و امیدواریم تعامل بیشتری با دانشجویان نسبت به سایر ادوار داشته باشند و باید گفت که درخواست‌های دانشجویان یکسان است.

وی اضافه کرد: وقتی افراد از مدرسه به دانشگاه می‌آیند، عموما خبر زیادی از فضای خارج از مدرسه و دانشگاه و درس‌هایی که قرار است بخوانند ندارند و این باعث می‌شود که برخی افراد کورکورانه رشته را انتخاب کنند. سپس از رشته خود زده می‌شوند و یا حتی انصراف می‌دهند و این مسئله دارای تبعاتی است و متاسفانه افسردگی، مواردی از خودکشی و اعتیاد به چشم می‎خورد.

وی اشاره کرد: خیلی از دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند، متوجه می‌شوند مسیری که آمده‌اند اشتباه بوده و می‌خواهند که تغییر مسیر دهند یا این مسیر را برای خودشان بازتر کنند. طی سال‌های اخیر قوانینی آمده که دانشجویان را برای این کارها اذیت می‌کند. یکی از این موارد سخت‌گیری‌ها در تغییر رشته، دو رشته‌ای و... بوده است. این قوانین سختگیرانه‌تر باعث شده که مسیر آینده برای دانشجویان بسته شود یا در یک مسیر باریک ادامه دهند.

نظام ارباب رعیتی دوباره به دانشگاه‌ها برگشته است/ لزوم شفاف‌سازی در "ارزیابی اساتید"/ با دانشجویان کاسبی نکنید+ فیلم

دانشگاه سخت‌گیری‌های خود از دانشجویان را کم کند

وزیر علوم اعلام کرده است که یک سری تسهیلات و امکانات برای دانشجویان فراهم می‌کند، اما لازم است در کنار آن به وضعیت سلامت روانی دانشجویان هم توجه کنند.

وی اشاره کرد: به همین خاطر درخواستمان از دانشگاه‌ها این است که سخت‌گیری‌ها را نسبت به دانشجویان کم کنند. وزیر علوم گفته‌اند که یک سری تسهیلات و امکانات را برای دانشجویان فراهم می‌کنند، اما در کنار آن به وضعیت سلامت روانی دانشجویان هم باید توجه کنند. اینکه دانشجویان در چه وضعیتی از نظر سلامت روان قرار دارند، بسیار مهم است.

محمدرضا محمودی نماینده شورای عالی صنفی دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم با رییس جدید امیرکبیر ارتباط بگیریم، اما امیدواریم که دغدغه‌هایشان نسبت به مسائل دانشجویی بیشتر از قبلی‌ها باشد و بیشتر وقت بگذارند. بارها پیش آمده که ما مقابل درب ریاست قبلی دانشگاه منتظر ماندیم، اما نتوانستیم با رییس ارتباط بگیریم. امیدواریم در دوره جدید مشکلات حل شود.

وی درباره مطالبات آموزشی از وزارت علوم بیان کرد: وقت و زمانی که دانشجو می‌تواند روی مقاله نوشتن، علاقه و مطالعه‌اش بگذارد، بابت مسائل پیش پا افتاده‌تری که اصلا نباید برای یک دانشجو دغدغه باشد، صرف ‌می‌شود. حتی در برخی از دانشکده‌ها برای فارغ التحصیل شدن در یک گرایش خاص دانشجو مجبور می‌شود تا ۹ ترم تحصیل خود را ادامه دهد یا درسش را طولانی‌تر کند تا واحدهایی که هنوز ارائه نشده‌اند را بگذراند و در نهایت فارغ التحصیل شود.

محمودی نماینده شوراهای صنفی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: با قانون سنوات جدید اگر دانشجو بخواهد در گرایش خود فارغ‌التحصیل شود، باید یک مبلغی را به دانشگاه پرداخت کند و درسش‌هایش را طولانی کند تا بالاخره آن واحدها را بگذارند و این اقدام یک کاسبی است.

وی درباره مهاجرت دانشجویان و اینکه دولت برای حل این مساله چه اقدامی باید داشته باشد؟ گفت: گام اول حل هر مساله‌ای درک علت آن است. باید دید دلیل اینکه نگاه‌ها به آن طرف است چیست؟ قطعا هر کسی در هر جایی که به دنیا می‌آید، تمایلش به این است که در کشور خود بماند. هیچ کسی میل به رفتن ندارد، ولی یک سری مشکلات و موانعی در مسیر انسان قرار می‌گیرد که شخص با خودش فکر می‌کند، اگر که مهاجرت کند شاید با انرژی کمتر نتیجه بهتری بگیرد.

تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها به روز نشده است

وقتی در مسیر، هزاران مشکل و اتفاقات پیش پا افتاده وجود دارد، دیگر انرژی برای فرد نمی‌ماند پس ترجیح می‌دهد دوری، سختی و غربت مهاجرت را تحمل کند.

وی بیان کرد: فرض کنید که یک دانشجو روی پروژه کارشناسی‌ و کارشناسی ارشد خود کار می‌کند، هم زمان باید دغدغه خوابگاه، غذای سلف، صبحانه و کار کردن در این شرایط اقتصادی را داشته باشد. ضمن اینکه تجهیزات آزمایشگاهی مدت زیادی است که به روز نشده و حتی برخی از آنها به قبل از انقلاب بر می‌گردد. طبیعتا دغدغه یک دانشجو این است که مقاله بنویسد و به سمت هدفش حرکت کند، ولی وقتی در مسیر، هزاران مشکل و اتفاقات پیش پا افتاده وجود دارد، دیگر انرژی برای فرد نمی‌ماند و از همین رو ترجیح می‌دهد دوری، سختی، غربت و… را به جان بخرد، تا حداقل به آن بدیهیات و علائق‌اش در زندگی‌ برسد. من حق می‌دهم که نگاه اساتید و دانشجویان به خارج از کشور باشد.

اسدی در پاسخ به این سوال که وزیر علوم در برنامه کلان شماره ۳۴ خود عنوان کرده است، امکانات رفاهی برای دانشجویان را تسهیل خواهد کرد و همچنین در برنامه کلان شماره ۲۴ موضوع حمایت دانشجویان از طریق در اختیار گذاشتن محل کار ارزان و معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی در دوسال اول فعالیت تا سقف مشخصی از درآمد را ذکر کرده است. از نظر شما این برنامه چطور محقق خواهد شد؟ گفت: همیشه به ما یاد دادند که یک مشکل را پیدا کرده و بعد راه حل آن را پیدا کنیم. مشکل اصلی "مدیران" هستند.

وی افزود: دانشجوی ما اکنون با کمبود پول و حداقل امکانات سازش می‌کند. الان ریشه‌یابی که کنید متوجه می‌شوید، جوانان ما ناامید هستند و وجود این ناامیدی میان دانشجویان از جاهای مختلفی نشات می‌گیرد. به طور مثال برای کار آموزشی اقدام کرده، اما پیش نرفته در حالی که این کار طی یکساعت انجام می‌شود. یا  دانشجو کار آزمایشگاهی دارد و با یک تلفن انجام می‌شود، اما یک ماه آن را کِش می‌هند. این مساله از مدیران نشات می‌گیرد، به نظرم یک حجامت کلی در مدیران میانی لازم است. مدیری که ۸ صبح می‌آید و ۲ بعد از ظهر می‌رود کاری را پیش نمی‌برد، مدیر باید شبانه روز کار کند نه اینکه وقتی ساعت کاری‌اش تمام می‌شود دیگر تلفن را هم جواب ندهد.

برخی مسئولان دانشگاه، تمایلی به انجام وظایف خود را ندارند

هر چقدر در سطوح پایین‌تر معاونان و پست‌های مدیریتی دانشکده دقیق بنگریم، درمی‌یابیم، شاید خود آن مدیر هیچ وقت تمایلی به اینکه این پست را بگیرد نداشته و به همین خاطر میلی به حل مشکل دانشجو ندارد.

محمودی دانشجوی مکانیک دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: هر چقدر در سطوح پایین‌تر معاونان و پست‌های مدیریتی دانشکده دقیق بنگریم، درمی‌یابیم، شاید خود آن مدیر هیچ وقت تمایلی به اینکه این پست را بگیرد نداشته و به همین خاطر میلی به حل مشکل دانشجو ندارد.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر اینگونه نبوده که آن شخص مسئول با میل خود در این جایگاه قرار بگیرد، به همین خاطر کم وقت می‌گذارد زیرا از ابتدا به انجام این کار علاقه نداشته است، شاید هم به خاطر رزومه و یا دلایل دیگری بوده است. حتی برخی از آنها به شکل کاملا واضح چندین بار بیان کرده‌اند که نمی‌خواهند در این پست باشند.

نظام ارباب رعیتی دوباره به دانشگاه‌ها برگشته است/ لزوم شفاف‌سازی در "ارزیابی اساتید"/ با دانشجویان کاسبی نکنید+ فیلم

اسدی در ادامه با اشاره به خلاءهای قانونی که برای تحقق برنامه‌های وزیر علوم مبنی بر حمایت دانشجویان از طریق در اختیار گذاشتن محل کار ارزان و معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی در دوسال اول فعالیت وجود دارد، گفت: برنامه‌های وزارت علوم روی کاغذ قشنگ است، ما قانون‌های خوبی داریم، اما وقتی در بطن آن ورود می‌کنیم، می‌بینیم که ضددانشجویی است، زیرا پشت درب‌های بسته بدون حضور دانشجویان قانون‌گذاری کرده‌اند. چنین چیزی غلط است در همه جای دنیا هم غلط است. باید ببینید که آیا برنامه‌هایشان را می‌توانند با توجه به بودجه‌ای که دارند، عملی کنند؟

وی گفت: طبق قانون نانوشته، دانشجو باید در یک ساعت مشخص درس بخواند و حق اشتغال ندارد، ولی آیا در کنارش برای آن کمک هزینه مالی در نظر می‌گیرند؟ خیر و این در حالی هست که کاسبی هم راه انداخته‌اند یعنی هزینه غذا، هزینه سرویس، هزینه خوابگاه و هزینه وام. وام‌های دانشجویی سود نداشت، اما در این مدت اخیر نزیک ۴ درصد روی وام‌های دانشجویی سود کشیدند و کسی هم صدایش در نیامد.

نا امیدی علت اصلی مهاجرت است

ناامیدی علت اصلی مهاجرت است، زیرا هیچ گونه تسهیلاتی برای فرد در نظر گرفته نمی‌شود.

مرادی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف درباره مشکلاتی که موجب بی‌انگیزه شدن دانشجویان می‌شود و راهکاری که دولت و وزارت علوم باید برای کاهش این بی‌انگیزگی داشته باشد، گفت: آقای محمودی به خوبی به این مساله اشاره کردند. اکثر دانشجویانی که می‌روند ناامید شده‌اند. نا امیدی علت اصلی مهاجرت است، زیرا هیچ گونه تسهیلاتی برای فرد در نظر گرفته نمی‌شود.

وی بیان کرد: اکثر کسانی هم که می‌روند، دانشجویان دانشگاه‌های برتر هستند و دوست دارند که خودشان کارفرما و کارآفرین باشند، دوست ندارند کارمند باشند و اصلا چنین هدفی ندارند. این افراد اگر حمایت شوند قطعا در آنها انگیزه ایجاد خواهد کرد.

نماینده شوراهای صنفی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص علت ناامیدی در دانشجویان گفت: یک سری‌ عدم مدیریت‌ها موجب می‌شود، دانشجویان و جوانان ناامید شوند. برخی از محصولات استارت آپی که در اینجا مورد حمایت قرار نمی‌گیرند در کشورهای خارجی با قیمت‌های خوبی مورد استقبال قرار می‌گیرند. اینها باعث میشود که بچه‌ها زده شوند و بروند. اگر من به عنوان دانشجو می‌خواهم یک خدمتی را ارائه دهم یا تولید کنم باید بدانم که مورد حمایت قرار خواهم گرفت یا خیر؟ اگر حمایت صورت بگیرد وضعیت جوانان و دانشجویان خیلی بهتر خواهد شد.

مرادی گفت: ترجیح هر کسی این است که در کشور خودش کار کند، ولی اینجا هیچ چیزی در اختیار ما نیست و می‌دانیم اگر شروع کنیم تنها هستیم و حتی خیلی مواقع نه تنها صفر هستم بلکه چند دست‌انداز هم مقابل راهمان وجود دارد که سرعت‌مان را می‌گیرد.

مرادی گفت: این دست‌انداز‌ها هم عمدی نبوده، بلکه از بی‌مدیریتی است. می‌دانیم که اگر به خارج از کشور هم برویم صفر هستیم، اما حداقل این دست‌انداز‌ها و سرعت‌گیرها را نداریم و می‌توانیم با سرعت بیشتری پیشرفت کنیم.

گفت‌وگو: اکرم رضایی ثانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز