خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

نگرانم قرارگاه اجتماعی شهرداری به سرنوشتِ قرارگاه‌های قبلی دچار شود/ باد و باران نباشد، نفس تهرانی‌ها به شماره می‌افتد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۸۳۹

عضو شورای شهر تهران گفت: باید دید که قرارگاه اجتماعی شهرداری به سرنوشت قرارگاه‌های قبلی دچار نشود، چرا که از این دست قرارگاه‌های بی‌دستاورد زیاد داشتیم.

«ناصر امانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره شکل‌گیری پرقدرت قرارگاه اجتماعی در دوره جدید مدیریت شهری در حالی که دغدغه اول تهرانی‌ها ترافیک، آلودگی هوا و کمبود وسائل حمل و نقل عمومی است، اظهار داشت: البته آسیب‌های اجتماعی یکی از مطالبات جدی مردم است، اما همزمان چند موضوع برای مردم و ما مهم است که به ترتیب اولویت شامل آلودگی هوا است. به محض اینکه باد و باران در تهران قطع می‌شود، نفس تهرانی‌ها به شماره می‌افتد. شهری که نشود در آن نفس کشید، بعد از ۴۰ سال زیبنده ما نیست و باید برای این موضوع به صورت عاجل فکر کنند. 

او ادامه داد: بعد از آلودگی، حمل و نقل عمومی و ترافیک مسأله مهم شهروندان است که هم عامل آلودگی هوا است و هم عامل هدر رفتن وقت مردم و سوخت می‌شود و آسیب‌های بسیاری را ایجاد می‌کند. بعد از این عوامل بافت فرسوده و بعد آسیب‌های اجتماعی موضوعات بعدی هستند و این موضوعات جزو مسائل مهمی است که مدیریت شهری باید به آن‌ها ورود کند. 

او درباره قرارگاه اجتماعی گفت: اما باید دید که قرارگاه اجتماعی به سرنوشت قرارگاه‌های قبلی دچار نشود، چرا که از این دست قرارگاه‌ها زیاد داشتیم. یک تفاوتی بین قرارگاه‌ها وجود دارد؛ یکی قرارگاه‌هایی است که در زمان دفاع مقدس بود و وقتی تشکیل می‌شد نتیجه می‌داد و مردم را شاد می‌کرد و سرزمین ما را از اشغال آزاد می‌کرد. 

امانی اضافه کرد: اما قرارگاه‌هایی که در حوزه اجتماعی ایجاد شد و شوراها آن‌ها را ایجاد کردند، بیش از ۵۰ شورای عالی در کشور داریم، کدامیک از آن‌ها برای مردم یک دستاورد درستی بعد از بیش از سه دهه که از زمان تشکیل آن‌ها می‌گذرد داشته است؟ واقعا نتیحه ملموسی از آن‌ها ندیدیم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: البته این اقدام از سوی شهرداری تهران و ورود محکم به آن را تحسین می‌کنم، اما نگران هستم که نکند این قرارگاه نیز به سرنوشت قرارگاه‌های قبلی و شوراهای قبلی دچار شود. به اعتقاد من تشکیل این دست قرارگاه‌ها هیچ اشکالی ندارد به شرط اینکه خروجی و نتیجه عملی ملموس برای مردم داشته باشد. 

امانی در پاسخ به این سوال که در حوزه ترافیک و حمل و نقل پیشنهاد قرارگاه در شهرداری مطرح شده است؟ گفت: از روز اول گفتیم که حمل و نقل موضوعی نیست که شهرداری به تنهایی بتواند آن را حل کند. مشکل حمل و نقل عمومی ما الان سخت افزاری و مربوط به کمبود اتوبوس و قطار است که مشکل اصلی در این حوزه است و اگر حل شود ظرفیت حمل و نقل عمومی در شهر بالا می‌رود و دسترسی مردم راحت‌تر می‌شود و کمتر از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند. 

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: این اولین قدمی است که می‌توانیم برداریم. اینکه ماشین جدید وارد کنیم یا نه، موتورسیکلت‌ها را شماره‌گذاری کنیم یا نه که مصوبات خود را دارند و باید انجام شوند، اما مصوبات هیچکدام اجرائی نشده است و اگر اجرائی شده، بسیار اندک بوده است. 

او با تاکید بر اینکه باید تعداد اتوبوس‌ها در شهر افزایش یابد، گفت: شهرداری فعلا باید تعداد اتوبوس‌ها را به بیش از ۵ هزار دستگاه برساند و ما اکنون برای رسیدن به این رقم بیش از سه هزار دستگاه کمبود اتوبوس داریم و هر اتوبوس نیز ۴ میلیارد تومان قیمت دارد که شهرداری نمی‌تواند به تنهایی آن‌ها را تامین کند و دولت در این زمینه وظیفه دارد. 

امانی افزود: ۸۲ و نیم درصد از پول اتوبوس‌ها را دولت باید پرداخت کند و در مترو نیز باید ۵۰ درصد در خرید قطار کمک کند و یک سوم یارانه اتوبوس را بپردازد. اگر همین دو اقدام را به صورت عملی آغاز کنند و ما احساس کنیم دولت نیز وارد میدان شده، می‌توانیم امیدوار باشیم به تدریج راهکاری برای آن در تهران پیدا شود. 

امانی در مورد کمبود قطار در تهران در شرایطی که شهردار اعلام کردند سایر کلانشهرها درخواست دادند که از تهران قطار بگیرند، در حالی که تهران خود با کمبود روبرو است، اظهار کرد: این موضوع هنوز عملی نشده است و دو رام قطار به یک رام کاهش پیدا کرده و قرار است برای تست گرم و به صورت امانی به شهر قم داده می‌شود. باید ببینیم به شورا این پیشنهاد را می‌آورند یا خیر و بعد درباره آن در شورا بحث می‌کنیم. 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش هزینه و درآمد شهرداری در صحن شورا گفت: قبلا تذکر دادم که به صورت ماهانه و شش ماهه باید مطرح شود، گفتند که گزارش را فرستادیم، اما هنوز چیزی ندیدیم و هر وقت بیاید، فوری به صحن شورا می‌آوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز