خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با ایلنا:

قوانین فعلی جامعیت لازم برای تامین ایمنی پایتخت را ندارند/ نیاز آتش‌نشانی به جذب نیروهای جدید/ فعالیت ۱۹ آتش‌نشان زن در یک ایستگاه

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۷۱۲۸

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به رونمایی از سامانه پلاک ایمن گفت: ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در شهر شناسایی شده‌اند که باید اقدامات فوری از طرف مالکان و سازمان‌ها برای رفع مشکلات این ساختمان‌ها در نظر گرفته شود.

"مهدی داوری" مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به روز هفتم مهرماه روز آتش‌نشان گفت: سازمان آتش‌نشانی سازمانی است که در هر لحظه باید آماده باشد تا مطابق با شرایطی که در شهر حاکم است، آمادگی مواجهه با حوادث را داشته باشد.

وی ادامه داد: این موضوع می‌طلبد همانطور که این انتظار وجود دارد، سازمان آتش‌نشانی برای مواجهه با هر نوع حادثه‌ای همیشه آماده باشد و همیشه مورد حمایت نیز قرار بگیرد و پشتیبانی لازم از این سازمان اتفاق بیفتد چه این حمایت‌ها و پشتیبیانی‌ها در بروزرسانی تجهیزات باشد و چه در حمایت از کارکنان.

به روزرسانی تجهیزات باید به صورت مداوم ادامه داشته باشد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بروز‌رسانی تجهیزات موضوعی نیست که صرفا یک بار در سازمان آتش‌نشانی اتفاق بیفتد بلکه موضوعی دائمی است و پروسه به روز‌رسانی تجهیزات آتش‌نشانی باید به طور مداوم ادامه داشته باشد.

داوری با اشاره به آموزش‌های فردی برای آتش‌نشانان گفت: آتش‌نشانان نیز باید همیشه بروزترین آموزش‌ها را ببینند. بخش عمده‌ای از این آموزش‌ها در داخل صورت می‌گیرد و بخشی دیگر از این آموزش‌ها در تعامل و کسب تجربیات با دیگر آتش‌نشانان در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد و باید این ارتباطات حفظ شود.

وی ادامه داد: به غیر از موضوع سخت‌افزاری و تجهیزات آتش‌نشانی موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه شود نیز موضوع نیروی انسانی است. در سال‌های اخیر با توسعه ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی در شهر تهران مواجه بوده‌ایم تا بتوانیم زمان پاسخگویی و کیفیت پاسخگویی را ارتقا دهیم، از همین‌رو نیاز داریم که نیروی انسانی بیشتری در اختیار داشته باشیم و با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و ان‌شاءالله در این دوره مدیریتی با حمایتی که از سازمان آتش‌نشانی صورت می‌گیرد این کمبود نیرو هم به سرعت جبران خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به وضعیت آتش‌نشانان تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم درباره آتش‌نشانان موضوع همسان سازی و سختی کار آتش نشانان تهرانی است. این طرح در مجلس در نوبت رسیدگی است که امیدواریم سریع‌تر به نتیجه برسد و قانون‌های لازم را اصلاح کرده و ابلاغ شود تا آتش‌نشانان تهران هم بتوانند مانند اکثریت نیروهای آتش‌نشانی در کشور از مزیت برخوردار شوند.

داوری تصریح کرد: سختی‌کار آتش‌نشانان تهران متفاوت است و مهمترین نکته این است که آتش‌نشانان تهران با قانونی که در حال حاضر اجرا می‌شود، ۵ سال سنوات ارفاقی دارند ولی در کشور برای آتش‌نشانان تابع قانون تامین اجتماعی ۱۰ سال سنوات ارفاقی در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به درخواست از مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر برای وضعیت آتش‌نشانان گفت: یکی دیگر از موضوعات که امیدواریم در مدیریت شهری مورد توجه قرار بگیرد توجه به وضعیت معیشت و مسکن آتش‌نشانان است که به هر حال اگر از سوی مدیران شهری به این موضوع هم توجه شود آتش‌نشانان می‌توانند با فراغ بال بیشتری به تمرین‌ها و آموزش‌ها بپردازند و در حوادث بهترین عملکرد را داشته باشند. البته آتش‌نشانان همیشه با تمام توان در عملیات‌ها حاضر شده‌اند، اما اگر این اقدامات صورت بگیرد قطعا بی‌تاثیر نیست.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ایمنی شهر و شهروندان گفت: ما اعتقاد داریم قوانین فعلی که در کشور وجود دارد پاسخگوی دقیقی به موضوعاتی که باعث ناایمنی در شهر می‌شوند، نیست. یکی از پشتیبان‌های یک سازمان برای اینکه بتواند ماموریت خود را در ایمن‌سازی شهر با موفقیت انجام دهد پشتیبانی‌های قانونی است که از یک سازمان می‌شود.

داوری تاکید کرد: ما معتقدیم که قوانین فعلی جامعیت لازم را برای تامین ایمنی شهر ندارند و امیدواریم در این دوره با عزمی که وجود دارد در یک زمان مناسب اقدامات لازم رخ دهد.

فعالیت ۱۹ آتش‌نشان زن در یک ایستگاه؛ به زودی

وی همچنین درباره جذب نیروهای آتش‌نشانان زن گفت: شرایط کرونا آزمون‌های سازمان آتش‌نشانی را با تاخیرهای بسیاری مواجه کرد. در حال حاضر آزمون مرحله اول انجام شده و طی روزهای آتی آزمون مرحله دوم هم برای داوطلبان مرد و هم داوطلبان زن انجام خواهد شد. ۱۹ آتش‌نشان خانم‌ حرفه‌ای در یک ایستگاه مشخص در تهران فعالیت خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره آموزش و پیشگیری خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که در خصوص آموزش و پیشگیری از حوادث با آموزش و پرورش داشتیم در سال گذشته که مدارس تعطیل شد در سامانه شاد سازمان آتش‌نشانی هم فعال شد و آموزش‌های لازم از این طریق به کودکان و دانش‌آموزان ارائه شد و از آموزش و پرورش برای اینکه این بستر را فراهم کرده تا ما بتوانیم در این فضا نیز فعالیت کنیم، تشکر می‌کنیم.

داوری خاطرنشان کرد: طرح‌های مختلفی در سازمان اتفاق افتاده است که هدف‌گذاری همه این اقدامات ارتقای آگاهی‌های شهروندان نسبت به موضوعات ایمنی در برابر آتش‌سوزی و حوادث است. در حال حاضر فقط ساختمان‌های بلندمرتبه نیستند که وقتی می‌خواهند ساخته شوند سازمان آتش‌نشانی ضوابط را به آن‌ها ابلاغ کند بلکه همه ساختمان‌‌های شهر با هر تعداد طبقه و هر کاربری که داشته باشند باید در هنگام ساخت ضوابط را رعایت کنند.

وی ادامه داد: ما در ساختمان‌های موجود برای ایمنی بیشتر این ساختمان‌ها نیاز به پیشتیبانی‌های قانونی داریم. اگر این موارد اتفاق بیفتد من اطمینان دارم شرایط ایمنی شهر بهتر از گذشته شود.

بررسی ۳۳ هزار ساختمان مهم شهر

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی درباره سامانه ساختمان‌‌های ناایمن گفت: این سامانه طی یکسال گذشته فعالیت خود را شروع کرده است، اما با توجه به ملاحظاتی که وجود دارد بسیاری از اطلاعات این سامانه عمومی نشد اما این سامانه برای سازمان آتش‌نشانی و دیگر سازمان‌های متولی در حال فعالیت است و اطلاعات در آن ثبت می‌شود.

داوری ادامه داد: ۳۳ هزار ساختمان مهم شهر تهران توسط کارشناسان سازمان آتش‌نشانی بررسی شده است و اطلاعات بیشتر این ساختمان‌ها در این سامانه بارگذاری شده است و مابقی نیز در حال انجام است. حدود ۳۶۰۰ ساختمان در این سامانه ساختمان‌هایی هستند که به آن‌ها ساختمان‌های پرخطر گفته می‌شود و باید اقدامات فوری توسط مالکان و بهره‌برداران برای رفع مشکلات آن اتفاق بیفتد. ۱۲۹ ساختمان نیز در این سامانه ثبت شده است که بسیار پرخطر هستند و اقدامات فوری از طرف مالکان و سازمان‌ها را برای رفع این مشکلات می‌طلبد و ما در حال پیگیری این موضوعات هستیم.

وی درباره سامانه پلاک ایمن نیز گفت: در این سامانه آموزش رفتارهای صحیح به شهروندان در هنگام مواجهه با حوادث به ویژه آتش‌سوزی‌ها و همچنین پیشگیری از حوادث را هدف‌گذاری کرده است و امروز افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز